چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۶

اخبار

با حمایت صندوق حمایت از صنایع الکترونیک میسر شد؛ بهبود عملکرد سازمان‌های پروژه‌محور با تولید نرم‌افزار مدیریت سبد پروژه‌ها

با حمایت صندوق حمایت از صنایع الکترونیک میسر شد؛  بهبود عملکرد سازمان‌های پروژه‌محور با تولید نرم‌افزار مدیریت سبد پروژه‌ها
سیستم جامع مدیریت سبد پروژه‌ها با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در یک شرکت داخلی طراحی و پیاده‌سازی شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، با توجه به پروژه‌محور بودن فعالیت‌های اکثر سازمان‌ها، برنامه‌ریزی و کنترل دقیق طرح‌ها، از اهم موضوعات هر سازمان محسوب می‌شود و استفاده از تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارها کمک شایانی به این هدف کرده و سبب افزایش دقت و صحت اطلاعات شده و اطلاعات درست را در زمان درست، در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد.

 

سیستم جامع مدیریت سبد پروژه‌ها در مرحله اولیه به جمع‌آوری اطلاعات و پردازش و انتقال داده‌ها پرداخته و در مرحله بعدی به برنامه‌ریزی فعالیت‌های پروژه و زمان‌بندی آن‌ها می‌پردازد. این نرم‌افزار در مراحل بعدی با رعایت استاندارها و اصول PMBOK در سایر حوزه‌ها، اطلاعات پروژه را مدیریت می‌کند تا سازمان بتواند به حالت بهینه کنترل و بهبود عملکرد پروژه‌های خود دست یابد.

مهندس مسعود قنبری، مدیرعامل شرکت کارنیک سیستم شرق با بیان این‌که سیستم مدیریت سبد پروژه‌ها سیستمی است مبتنی بر وب، اظهار کرد: این سامانه، یک راهکار جامع و یکپارچه را برای مدیریت پروژه‌ها و برنامه‌های سازمان ارائه کرده که سهولت استفاده، پایگاه داده متمرکز و امکانات گزارش‌گیری و تحلیل قدرتمند داده‌ها را با همدیگر ترکیب کرده و در اختیار سازمان قرار می‌دهد.

مهندس قنبری در توصیف موارد کاربرد این نرم‌افزار به نظارت بر عملکرد و اجرای پروژه‌ها (خاص شرکت‌های کارفرمایی و مشاور)، تشکیل سبدهای مختلف پروژه‌ای و مدیریت بهینه آن‌ها، مدیریت فازها و فعالیت‌های پروژه‌ها، مدیریت فرآورده‌های پروژه‌ها، مدیریت اسناد پروژه‌ها، مدیریت و مستندسازی مسائل و دانش به‌دست‌آمده در خلال اجرای پروژه‌ها، زمان‌بندی پروژه‌ها، مدیریت ارتباطات میان ارکان پروژه از قبیل مونیتورینگ پروژه‌ها، خودکارسازی ارتباطات میان ارکان پروژه‌ها، مدیریت ایمنی پروژه‌ها (HSE)، بانک اطلاعات معارضان پروژه و تعریف انواع پلان‌های هندسی و نمایش محل پروژه بر روی نقشه اشاره کرد.

 

به گفته وی پراکندگی اطلاعات مرتبط با یک پروژه در ادارات و نبود امکان دسترسی سریع به اطلاعات کامل و جامع پروژه، نبود یا عدم دسترسی به‌موقع به مستندات پروژه جهت انجام برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، عدم امکان استفاده از مدیریت دانش جهت انجام پروژه‌های مشابه با توجه به اطلاعات کسب‌شده از پروژه‌های قبلی به دلیل عدم جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات پروژه‌ها، نبود نظام جامع نظارت و کنترل پروژه‌ها و اعمال سلیقه‌های فردی در کنترل و برنامه‌ریزی پروژه‌های مختلف و جزیره‌ای بودن اطلاعات پروژه‌های مختلف در سیستم‌های مختلف از جمله دلایل نیاز به سیستم کنترل و مدیریت پروژه است.

عدم امکان نظارت جامع مرکز بر پروژه‌های سازمان‌های تابعه به دلیل نبود سیستم جامع کنترل پروژه، عدم امکان ارائه گزارشات دقیق و جامع به مدیریت در رابطه با پروژه‌های انجام‌شده در مرکز و بخش‌های زیرمجموعه، عدم امکان تهیه گزارشات متناسب با پیشرفت پروژه‌ها و بودجه هزینه‌شده در هر پروژه، عدم امکان ارزیابی دقیق پیمانکاران فعال در پروژه‌ها به دلیل مستند نبودن چگونگی فعالیت‌های انجام‌شده، عدم امکان مشخص شدن کارآیی و بهره‌وری پرسنل مشغول در پروژه و ارتباط با زیر سیستم‌های مالی و بودجه جهت نمایش اطلاعات مالی مربوط به یک پروژه یا سبد پروژه‌ها از دیگر دلایلی است که مهندس قنبری به‌عنوان ضرورت‌بخش وجود سیستم کنترل و مدیریت پروژه به آن‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت کارنیک سیستم شرق با اشاره به وجود دو نرم‌افزار مشابه با نام‌های Microsoft MSP Server و Primavera با ساختاری تقریباً مشابه در دنیا، گفت: اجرای این نرم‌افزارها بنا به دلایلی همچون عدم تطابق با فرهنگ و روش اجرای پروژه‌ها در کشور ایران، عدم پوشش کلیه ارکان PMBOK، عدم ارتباط با دیگر سامانه‌های سازمان از قبیل سامانه‌های مالی و وجود حفره‌های امنیتی و نبود تاییدات امنیتی لازم در سازمان‌های ایران موفق نبوده است.

وی افزود: سامانه طراحی‌شده توسط شرکت کارنیک سیستم شرق می‌تواند با رفع این معایب ابزاری کارا در جهت رفع نیازهای هر سازمان پروژه‌محور باشد.

مهندس قنبری با اشاره به فراگیری بازار مصرف این نرم‌افزار گفت: شرکت‌های عمرانی و اجرایی مانند شهرداری‌ها، استانداریها، شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های برق و سایر شرکت‌هایی که استراتژی سازمانی دارند ازجمله شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های حمل‌ونقل، مؤسسات تجاری، مؤسسات تحقیقاتی و بازرگانی و ... می‌توانند از امکانات این محصول بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که پروژه درحال حاضر به مرحله تکمیل محصول عمومی و ارائه به بازار رسیده است، گفت: درحال حاضر فعالیت‌های متناسب بازاریابی، مانند شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارهای مدیریت پروژه و معرفی محصول، چاپ کاتالوگ و تیزهای تبلیغاتی و شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط در دستور کار قرارگرفته و امید است با معرفی درست محصول، سهم مناسبی از بازار را در اختیار بگیریم.

مدیرعامل شرکت کارنیک سیستم شرق افزود: همچنین با توجه با تفاهم‌نامه مناسبی که با شرکت فن آوا (هولدینگ بزرگ ICT کشور) در خصوص فروش و ارائه محصول بسته شده است، امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این هولدینگ قوی و دارای نفوذ در کشور، در شتاب‌دهی به معرفی و فروش محصول در داخل و خارج از کشور موفق باشیم.

مهندس قنبری با اشاره به یکی از معضلات شرکت‌های نرم‌افزاری، سرمایه در گردش را بزرگ‌ترین چالش این شرکت‌ها در ایران و جهان دانست و گفت: چرخه تولید محصول از فاز شناخت تا فاز نهایی تولید و تست، و فازهای بعدی شامل فاز بازاریابی و فروش محصول و فاز عقد قرارداد و تأیید انجام کار همگی فازهایی زمان‌بر است و پروسه مالی کارفرما و پرداخت نیز بعضاً بسیار طولانی و زمان‌بر می‌شود.

وی ادامه داد: ازاین‌رو، علت شکست بسیاری از پروژه‌های نرم‌افزاری، عدم وجود سرمایه در گردش و به‌تبع آن، عدم پرداخت به‌موقع حقوق سرمایه‌های انسانی شرکت و درنتیجه ریزش آن‌ها است.

مدیرعامل شرکت کارنیک سیستم ضمن بیان این مطلب که تسهیلات صحا با رفع این معضل بزرگ، نقش بسیار عمده‌ای در اجرای موفق این پروژه داشته است، از مجموعه صحا تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: تشکر ویژه از مدیریت صحا و پرسنل گران‌قدر و ارزشی آن دارم که با حذف بروکراسی‌های زمان‌بر اداری، چنین خدماتی را بدون کوچک‌ترین اتلاف وقت و با حداکثر دقت و صیانت از امانت در اختیار، ارائه داده و خواسته و ناخواسته، موجب رونق بازار، ایجاد اشتغال و کسب روزی حلال برای صدها و شاید هزاران خانواده ایرانی می‌شوند و امیدوارم با ادامه چنین حمایت‌های درست و به‌موقع، شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیزمان باشیم.

 

 
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید