یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۴۸

اخبار

با حمایت صحا صورت گرفت: ارتقای مدیریت شبکه‌های برق و گاز کشور با تولید نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کنتور

با حمایت صحا صورت گرفت:  ارتقای مدیریت شبکه‌های برق و گاز کشور با تولید نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کنتور
یک شرکت ایرانی موفق به طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار Meter Data Management در راستای هوشمندسازی کنتورهای برق، آب و گاز با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسه صنایع الکترونیک(صحا) شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، کنتورهای هوشمند با هدف بهبود کارایی انرژی توسط شرکت سنجش افزار آسیا توسعه داده شده‌اند و پروژه تولید نرم‌افزار کنتورهای هوشمند به‌منظور مدیریت، قرائت از راه دور و ذخیره و تحلیل اطلاعات کنتورها، اجرا و مورد حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسه صنایع الکترونیک(صحا) قرار گرفته است.

مهم‌ترین بخش شبکه هوشمند، سیستم مرکزی آن و مهم‌ترین بخش سیستم مرکزی، نرم‌افزار مرکز مدیریت اطلاعات کنتورها است، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کنتور وظیفه برقراری ارتباط با جمع‌کننده‌ها و کنتورها، برقراری امنیت، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات دریافتی، ارسال اطلاعات به سیستم‌های کاربردی دیگر و مدیریت انرژی و تلفات را دارد.

مهندس قیلاو؛ مدیرعامل شرکت سنجش افزار آسیا با اشاره به قابلیت نرم‌افزار طراحی شده توسط این شرکت برای مدیریت شبکه برق، آب و گاز یک شهر به صورت کامل، گفت: این نرم‌افزار قابلیت قطع و وصل برق، آب و گاز مشترکین را از راه دور دارد و در صورت عملکرد نادرست آن، امکان قطع برق و آب و گاز کلیه مشترکین در یک شهر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سنجش افزار آسیا افزود: با توجه به این موارد و اهمیت موضوع، امنیت این نرم‌افزار و بررسی راه‌های نفوذ به آن و صحت عملکرد آن در طی زمان از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.

مهندس قیلاو گفت: نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کنتور در بستر WAN، با استفاده از مدیا GPRS و WIMAX، براساس متدولوژی RUP، با زبان برنامه‌نویسی C# و ASP.Net به صورت تحت وب پیاده‌سازی شده و جهت مستندسازی از زبان UML و جهت نگهداری اطلاعات از نسخه بانک اطلاعاتیSQL Server  استفاده می‌شود.

وی با بیان این که اجرای پروژه به لحاظ متدولوژیک در چهار فاز تعریف شده است، اظهار کرد: فاز آغازین پروژه شامل بررسی و شناخت چگونگی خروجی انواع کنتورها، بررسی چگونگی ارتباط با انواع جمع‌کننده‌ها در بسترهای متفاوت، بررسی چگونگی ارسال و دریافت درخواست‌ها و ارزیابی تحلیلی زیرسیستم‌های فعلی جهت مشخص کردن گلوگاه‌ها و مشکلات و ایرادات آن است.

مدیرعامل شرکت سنجش افزار آسیا با اشاره به فاز دوم و سوم پروژه گفت: در فاز تشریح، فرآیندهای کاری زیرسیستم‌های مختلف تحلیل و طراحی شده و در فاز ساخت این زیرسیستم‌ها تعریف و پیاده‌سازی می‌شوند.

مهندس قیلاو افزود: کسب اطمینان نسبت به اینکه سیستم نرم‌افزاری حاصل، تمام خواسته‌ها و نیازهای تثبیت‌شده کاربران را برآورده می‌کند و انتقال کامل محصول، فاز پایانی این پروژه خواهد بود.

وی با اشاره به اتمام مرحله نخست پروژه با حمایت صحا، گفت: در این فاز نرم‌افزار مربوط به اطلاعات پایه، قرائت کنتور و جمع‌کننده، ارتباط با جمع‌کننده، تنظیمات جمع‌کننده، کنترل دسترسی، نمایش آلارم‌ها، تقویم خودکار قرائت، محاسبه، محاسبه و نمایش  پیک روزانه، ماهیانه و سالیانه فیدرها و پست‌ها، محاسبه و نمایش نیاز مصرف شرکت‌ها، مناطق و هر ترانس، محاسبه و نمایش ضریب بهره‌برداری، قطع و وصل کنتورها از راه دور، گزارشات و گراف‌ها و صدور صورت حساب بازار برق، بهینه‌سازی و تولید و پیاده‌سازی شده‌اند.

به گفته مهندس قیلاو مرحله دوم پروژه نیز به بهینه‌سازی و تولید و پیاده‌سازی نرم‌افزار دیگر زیرسیستم‌ها شامل سیستم‌های واسط کاربردی با سیستم‌های دیگر، محاسبه تلفات، پیکره‌بندی فاکتورها، اطلاع‌رسانی به مشترکین، اعتبارسنجی، تخمین، خودآزمون و تشخیص، پیش‌بینی بار و امنیت سیستم اختصاص خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سنجش افزار آسیا با اشاره به بازار مصرف نرم‌افزار مدیریت اطلاعات کنتور، گفت: بازار این محصول شامل تمامی شرکت‌های برق، در سطوح مدیریت شبکه، انتقال، فوق توزیع، توزیع و مصرف، و نیز شرکت‌های آب و گاز است.

وی با اشاره به رقم فروش نزدیک به ۵۴ میلیارد ریال در سال ۹۲ و بیش از ۸۳ میلیارد ریال در سال ۹۳ برای این محصول، افزود: متوسط فروش دو سال گذشته شرکت سنجش افزار آسیا برای نرم‌افزار قرائت کنتورها از راه دور در حدود ۵۰ درصد از کل فروش شرکت مربوط به نرم‌افزارهای قرائت از راه دور بوده است.

مدیرعامل شرکت سنجش افزار آسیا ضمن قدردانی از حمایت‌های صورت گرفته از سوی صحا، گفت: تسهیلات دریافتی از صحا باعث شده تا شرکت سنجش افزار آسیا بتواند با جذب نیروی متخصص و تأمین تجهیزات موردنیاز در ادامه مسیر تولید این سیستم اقدام نموده و درنهایت موفق به تولید آن شود.

مهندس قیلاو افزود: ما بسیار خرسندیم که توانسته‌ایم محصولی را به شرکت‌های برق ارائه دهیم که آن‌ها را در راستای مدیریت هرچه بهتر شبکه‌های بالادستی و پایین‌دستی برق کشور کمک کند.
۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید