پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۵

اخبار

با حمایت صحا توسط محققان شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی محقق شد؛ پایش وضعیت پست‌های برق با ساخت اتوماسیون شبکه توزیع برق

با حمایت صحا توسط محققان شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی محقق شد؛  پایش وضعیت پست‌های برق با ساخت اتوماسیون شبکه توزیع برق
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) موفق شدند به‌منظور کاهش زمان خاموشی و کاستن انرژی توزیع نشده و کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد نیروی‌های انسانی به مراکز پست، اتوماسیون شبکه توزیع برق (RTU) را تولید کنند.

به گزارش روابط عمومی صحا، خسرو فراهانی، مدیر تحقیق و توسعه اتوماسیون شرکت مهندسی و دانش‌بنیان سازگان ارتباط گفت: اتوماسیون شبکه توزیع برق چند هدف اصلی دارد. یکی از مهم‌ترین هدف‌های آن کاهش زمان خاموشی است؛ برای تحقق این هدف نیاز است که ما تجهیزاتی داخل پست‌های برق نصب کنیم تا بتوانند مانیتور آن پست‌ها را از راه دور پایش کنند و در صورت قطعی برق شرکت برق بتواند به‌سرعت رسیدگی کند و برای رضایت مشترکان زمان خاموشی را به حداقل برساند.

وی افزود: هدف دوم اجرای این طرح، کم کردن انرژی توزیع نشده است؛ زمانی که برق قطع شود، شرکت توزیع برق نمی‌تواند هزینه آن را از مشترکان دریافت کند. اگر شرکت برق سیستم اتوماسیون شبکه توزیع برق را داشته باشد می‌تواند زمان خاموشی را به حداقل برساند و زمان انرژی توزیع نشده را کوتاه کند و جلوی ضرر را بگیرد.

وی اظهار کرد: هدف دیگر این طرح، کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد نیروی انسانی به مراکز پست است؛ اگر پست‌ها از راه دور پایش بشوند دیگر نیازی به فرستادن نیرو نیست ازاین‌رو اجرای این طرح در شهرهای پرترافیک و پرازدحامی مانند تهران بسیار اهمیت دارد.

به گفته وی، هم‌اکنون این طرح در تهران، مشهد، شیراز، شیراز و شهرهای دارای اتوماسیون اجرا شده است.

 

وی به نحوه عملکرد این تجهیزات اتوماسیون شبکه توزیع برق اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این طرح پایش کنترل پست‌های برق است؛ شرکت توزیع برق به علت تعداد زیاد پست‌ها و برای مدیریت این پست‌ها نیاز به سیستمی دارد که بتواند از راه دور وضعیت پست‌ها را از طریق کامپیوترها و اپراتورها رصد کند. معمولاً در پست‌های برق یک سری کلیدهای فشارقوی و تجهیزات اندازه‌گیری وجود دارد. همچنین ترانس قدرتی نیز وجود دارد که برق ولتاژ متوسط را به ۲۲۰ ولت تک فاز یا ۴۰۰ ولت ۳ فاز تبدیل می‌کند.

فراهانی گفت: اپراتورها وضعیت این سیستم‌ها را از راه دور پایش می‌کنند که آیا کلیدها بسته هستند؟ ولتاژ و جریان رد شده در هر کلید چقدر است؟ آیا ترانس‌ها در وضعیت درست کار می‌کنند؟ اتصالی رخ داده است؟ سپس این اطلاعات را به مرکز کنترل منتقل می‌کنند. دستگاهی که این اندازه‌گیری‌ها را در پست انجام می‌دهد، نامش RTU است.

وی ادامه داد: این دستگاه به تجهیزات داخل پست متصل می‌شود و اطلاعات را به مودم مخابراتی (این مودم نیز توسط شرکت سازگان ارتباط ساخته شده است) ارسال می‌کند. مودم نیز از طریق ارتباط رادیویی به مرکز کنترل متصل است. مرکز کنترل این اطلاعات را دریافت و در صورت نیاز تمام موانع و اتفاق‌هایی مانند قطعی برق به علت صدمه دیدن تجهیز، اتصال کوتاهی، خطای رخ داده روی شبکه را از راه دور اعمال فرمان می‌کند؛ این فرمان از طریق لینک مخابراتی به دستگاه RTU در پست فرستاده می‌شود و دستگاه فرمان صادر شده را اجرا می‌کند؛ همان کاری که نیروی انسانی برای انجام آن باید مستقیم به پست مراجعه می‌کرد، اینک از راه دور انجام می‌شود.

وی درباره تأییدیه‌ها و استانداردهای این دستگاه گفت: این دستگاه تأییدیه‌های استاندارد بین‌المللی را دریافت نکرده اما از شرکت توانیر، تأییدیه و استاندارد داخلی‌اش را دریافت کرده است. با ساخت داخلی این محصول، شاهد کاهش نمونه‌های مشابه خارجی هستیم.

وی به مشکل‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما در حال رقابت با محصول‌های خارجی هستیم. این محصول‌ها همچنان وارد کشور می‌شود، همچنین تقلب‌هایی نیز در این خصوص رخ می‌دهد. برخی محصول‌های داخلی، با نام خارجی به فروش می‌رسند. رقابت در چنین شرایطی بسیار سخت است. انتظارمان این است که حمایت‌های مسئولان امر جدی تر شود و جلوی ورود محصول‌های خارجی گرفته بشود.

فراهانی اظهار کرد: از صندوق‌هایی مانند صحا نیز انتظار داریم، حمایت‌هایشان همچنان ادامه پیدا کند زیرا این رقابت نفس‌گیر، انرژی بسیاری از ما می‌گیرد. حداقل با حمایت این صندوق‌ها، مقداری از دغدغه‌های مالی ما مرتفع می‌شود. اخذ تسهیلات از صحا به ما کمک کرد تا کار شبکه توزیع برق آغاز شود و چند نوع دستگاه RTU اجرایی شود. همچنین اخذ این وام در فروش محصول هم به ما کمک کرد تا مشتریان راحت‌تر بتوانند محصول‌های ما را خریداری کنند.

 

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۶:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید