پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۲

اخبار

در نشست آشنایی با ضمانت‌نامه‌های صحا تاکید شد: ضمانت نامه‌های صحا برای تمامی دستگاه‌های اجرایی قابل پذیرش است

در نشست آشنایی با ضمانت‌نامه‌های صحا  تاکید شد:     ضمانت نامه‌های صحا برای تمامی دستگاه‌های اجرایی قابل پذیرش است
نشست آشنایی با جایگاه قانونی ضمانت‌نامه‌های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) و فرآیند صدور آن با هدف معرفی انواع این ضمانت‌نامه‌ها به فعالان صنایع الکترونیک، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، در این نشست که صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه در محل ساختمان شهید نادری وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افسانه منصف عضو هئیت مدیره و مدیر اداری و مالی، مهندس جان احمدی رئیس اداره ارزیابی طرح‌ها و محمود پرویزیان رئیس امور حقوقی صحا به همراه مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعال صنایع الکترونیک حضور داشتند.

 

 در این نشست افسانه منصف، عضو هیئت مدیره و مدیر اداری و مالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) درخصوص فعالیت‌های صحا گفت: در زمان تأسیس صندوق، میزان سرمایه صحا ۵۰ میلیارد ریال بود که در سال 1382 این مبلغ به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد و درحال‌حاضر نیز صحا با ۱۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه فعالیت می‌کند.

 

منصف اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت‌نامه، ارائه خدمات کارشناسی و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر را محورهای اصلی فعالیت صحا نام برد و افزود: فعالیت‌های صندوق در خصوص اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت‌نامه به‌روز است و هرزمان که شرکتی برای دریافت آن‌ها مراجعه کند می‌تواند از این خدمات بهره‌مند شود. همچنین چارچوب و دستورالعمل ارائه خدمات کارشناسی در هیئت‌مدیره صندوق مطرح‌شده و امیدواریم تا سال آینده بتوانیم این خدمات را به فعالان صنعت الکترونیک ارائه دهیم.

 

منصف درباره زمینه‌هایی که صندوق فعالیت‌های حمایتی خود را انجام می‌دهد و در آن‌ها به صدور ضمانت‌نامه و یا ارائه تسهیلات می‌پردازد، توضیح داد: خرید، انتقال، جذب و توسعه سرمایه‌های پیشرفته بخش مهمی از زمینه‌های مورد حمایت صندوق هستند. همچنین شرکت در مناقصات، همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از دیگر فعالیت‌هایی است که صحا از آن‌ها حمایت می‌کند. در این رابطه متناسب با نمایشگاهی که در فعالان صنعتی در آن حاضر می‌شود صندوق تسهیلاتی را پرداخت می‌کند. گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی و ارتقای صادرات نیز از دیگر موارد مورد حمایت صندوق است. در این مورد نیز، صندوق مشوق‌هایی را برای شرکت‌هایی که تولیدات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کنند قائل شده است و شرکت‌ها می‌توانند با ارائه اسناد و مدارکی که صادرات را به اثبات می‌رساند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

وی افزود: مورد دیگری که صندوق از آن حمایت می‌کند جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی توسط شرکت‌ها است که اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم از جمله اینکه صحا تسهیلاتی را در قالب سرمایه‌گذاری ریسک پذیر(VC) به شرکت‌ها پرداخت می‌کند. مطالعات و تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، طرح‌های تولیدی و خدماتی نیمه‌ساخت صنعتی و انبوه، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت و خدمات مهندسی و طراحی موارد دیگری هستند که در گستره حمایتی صحا محسوب می‌شوند.

 

منصف همچنین صنایع الکترونیک شامل اتوماسیون، رایانه، الکترونیک نوری، قطعات الکترونیک، الکترونیک مصرفی و کاربردی و صنایع ارتباطی را حوزه‌هایی معرفی کرد که صحا از آن‌ها حمایت می‌کند.

 

وی با اشاره به تغییر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته بر اساس قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور اضافه کرد: اساسنامه جدید صندوق در قالب صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته آماده و مراحل قانونی آن نیز طی شده است و هم‌اکنون در هیئت دولت در دست بررسی است و موافقت دستگاه‌های اجرایی زیربط در رابطه با این اساسنامه اخذ شده است.

 

عضو هیئت‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در ادامه آماری از خلاصه عملکرد صندوق از ابتدای فعالیت تا پایان سال ۹۵ ارائه کرد و گفت: تعداد کل ضمانت‌های صندوق تا پایان سال ۹۵، بیش از ۴۴۰ ضمانت‌نامه با ارزش بیش از هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین در سال جاری تا پایان دی‌ماه ۱۵۰ ضمانت‌نامه به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال از سوی صحا صادر شده است.

 

منصف در خصوص ویژگی ضمانت‌نامه‌های صحا ادامه داد: باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از تولیدات داخلی و تمرکز بر اقتصاد مقاومتی، صحا برای اینکه تولید و فعالیت شرکت‌ها را تسهیل کند، فرآیند بسیار آسانی را در صدور ضمانت‌نامه‌ها درنظر گرفته است که بعد از مراجعه متقاضیان و ارائه تقاضا، درخواست آن‌ها در واحد فنی صندوق مورد ارزیابی واقع می‌شود و اگر متقاضی صلاحیت لازم برای دریافت تسهیلات را داشته باشد، نیازی به سپرده‌گذاری مبلغی برای دریافت ضمانت‌نامه در صندوق ندارد و این ضمانت‌نامه یک روزه ارائه می‌شود. همچنین صندوق متناسب با امتیازی که در ارزیابی فنی و اقتصادی دریافت می‌کند، وثایق تلفیقی دریافت ارائه می‌کند که ممکن است سفته با امضای صاحب شرکت و یا تضامین دیگر باشد.

 

مدیر اداری و مالی صحا در خصوص اعتبار و پذیرش ضمانت‌نامه‌های صحا نیز گفت: در بند ح ماده ۴ آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی که در سال 1394 اصلاح شد، پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های دولتی که به موجب قانون تاسیس شده‌اند، همتراز ضمانت‌نامه های صادره در سیستم بانکی کشور است. همچنین اداره کل ذی‌حسابی وزارت اقتصاد و امور دارایی پذیرش ضمانت‌نامه صندوق را به کلیه ذی‌حسابان دستگاه‌هایی اجرایی ابلاغ کرده است.

 

وی درخصوص نرخ کارمزد ضمانت‌نامه‌های صندوق نیز اعلام کرد: طی جلسه‌ای که ماه گذشته با هیئت‌مدیره صندوق برگزار شد، نرخ کارمزد ضمانت‌نامه‌های صحا هم کاهش یافت و این نرخ متناسب با وثایق متغیر خواهد بود. به‌طورکلی از ۲۵ تا ۷۵ درصد کمتر از ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

 

به گفته منصف ضمانت‌نامه شرکت در فرآیند ارجاع کار، ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت، ضمانت‌نامه حسن انجام تعهدات و ضمانت‌نامه گمرکی، انواع ضمانت‌نامه‌هایی است که صحا در حال حاضر صادر می‌کند.

 

وی افزود: در خصوص اعتبارسنجی و تعیین سقف اعتباری شرکت‌ها برای دریافت ضمانت‌نامه، ابتدا پرونده‌ای تشکیل و به واحد ارزیابی ارسال می‌شود و براساس پارامترهایی که در این واحد مشخص‌شده، توانمندی فنی و مالی شرکت، سوابق اجرایی، قراردادها و مشتریان، موضوع قرارداد و ضمانت‌نامه مورد درخواست و سقف اعتباری متقاضی مشخص می‌شود. تمامی ضمانت‌نامه‌های صادرشده از طریق صندوق بلافاصله پس از صدور در پایگاه اینترنتی صندوق قابل‌ رؤیت هستند و اصالت ضمانت‌نامه‌های صندوق از این طریق تأیید می‌شوند.
۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید