چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۹

اخبار

حمایت از بومی سازی تکنولوژی لامپ های کم مصرف ال ای دی برای اولین بار در ایران

حمایت از بومی سازی تکنولوژی لامپ های کم مصرف ال ای دی برای اولین بار در ایران
بومی سازی تکنولوژی و تولید دیود لامپ های ال ای دی برای نخستین بارتوسط بخش خصوصی ایران مورد حمایت صندوق تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیات و توسعه صنایع الکترونیک، لامپ های کم مصرف ال ای دی عمدتا از کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، آلمان، تایوان و چین وارد کشور می شد. این لامپ ها نسل سوم لامپ های روشنایی پس از لامپ های رشته ای و هالوژنی است که دارای تکنولوژِی روز دنیا و فناوری بسیار پیشرفته است.

تولید روشنایی با وات کمتر، نور سالم و ایمن ، عدم تولید اشعه مضر مادن قرمز، کاهش مصرف برق، طول عمربالا و تنوع بسیار از ویژگی های لامپ های ال ای دی است که از سال 86 بخش خصوصی کشور علی رغم تنگناهای بسیار تولید آن را آغاز کرده است.

  شرکت بهنور یزد در سال 86 برای نخستین بار در کشور به تکنولوژِی بالای تولید دیود پاورهای ال ای دی دست یافت و هم اکنون لامپ های ال ای دی را با کاربردهای مختلف و خاص مانند پزشکی، خودرو، آکواریوم، روشنایی و لامپ سیگنال تولید می کند. این شرکت که با راه اندازی واحد تولید لامپ های ال ای دی در شهرک صنعتی اردکان یزد تا کنون 80 اشتغال مستقیم و 400 اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است، در سال جاری با دریافت 2 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات به منظور تامین سرمایه در گردش مورد حمایت صندوق تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک قرار کرفت. بهنور یزد هم اکنون در توان های 5،0 ، 1، 3، 5 وات و بالاتر اقدام به تولید لامپ ال ای دی می کند.

بر اساس آمارها تنها در سال 91 واردات بخشی از نیاز کشور به لامپ های ال ای دی باعث خروج 68 میلیارد ریال ارز از کشور شده است. اشتغالزایی، انتقال تکنولوژِی پیشرفته به کشور، حمایت از تولید و پژوهشگران داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور مهمترین دستاوردهای فعالیت این واحد مهم صنعتی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

ایران چگونه در جایگاه پنجم تکنولوژی و تولید لامپ های ال ای دی  دنیا قرار گرفت؟

اولین و تنها تولید کننده دیود پاور ال ای دی در ایران توضیح می دهد که چگونه دراوج تحریم خط تولید لامپ های کم مصرف ال ای دی را به کشور وارد و با کمک پژوهشگران داخلی به تکنولوژِی تولید این محصول مهم دست پیدا کرده است.

 فخرالدین حجازی  مدیرعامل شرکت بهنوریزد که در سال جاری مورد حمایت تسهیلات 2.2 میلیارد دلاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک قرار گرفته است، در گفت و گو با خبرنگار صندوق گفت: برای اولین بار خط تولید لامپ های کم مصرف ال ای دی را وارد کشور کردیم. ابتدا بحث مونتاژ مطرح بود، اما در حال حاضر اختراع، ثبت و اختراع را در کارنامه خود ثبت کرده ایم. وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی دیود ال ای دی یا همان ریز دانه هایی که وسط لامپ نور افشانی انجام می دهد، در انحصار 4 کشور آمریکا، آلمان، چین و تایوان قرار داشت. ما تصمیم گرفتیم خط تولید دیود را به ایران بیاوریم و خیلی ها می گفتند چنین کاری غیرممکن است.

حجازی افزود: اما ما سال 88 تجهیزات و ماشین آلات را از 4 کشور دارای تکنولوژی جمع آوری و خریداری کردیم و به ایران آوردیم. در این رابطه تعدادی از متخصصان چینی برای راه اندازی دستگاه ها به ایران آمدند، اما تکنولوژی تولید دیود را نداشتیم. حجازی ادامه داد: از یکی از متخصصان، تکنولوژِی ساخت دیود را خواستیم و او حاضر بود فرمول ساخت آن را بانور بنفش به ما بدهد. من گفتم ما نور آفتابی و مهتابی می خواهیم، اما امتناع کرد و گفت اگر این تکنولوژی را در اختیار ما قرار دهد به کشورش خیانت کرده است.

مدیرعامل شرکت بهنور یزد ادامه داد: بنابراین متخصصان خودمان دست به کار شدند و 100 درصد تکنولوژی تولید دیود با نور آفتابی و مهتابی را خودمان کشف کردیم و در حال حاضر ما پنجمین کشور دنیا هستیم که این تکنولوژی را در اختیار دارد. حجازی ادامه داد: مواد اولیه را به طور مستقیم از آلمان، چین، آمریکا و تایوان وارد می کنیم و ظرفیت تولید کارخانه روزانه 3000 قطعه انواع لامپ و 40 هزار ال ای دی پاور است.

وی ادامه داد: شرکت بهنور یزد 60 درصد نیاز داخل به لامپ های ال ای دی را تامین می کند و 40 درصد نیاز بازار نیز از طریق واردات تامین می شود. ضمن اینکه خط تولید جدید شرکت در حال راه اندازی است.

وی اشتغالزایی مستقیم تولید لامپ های ال ای دی را 80 نفر و غیر مستقیم را 400 نفر عنوان کرد.

حجازی افزود: راه اندازی خط تولید ال ای دی برای کشور تا به حال 10 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است. علاوه بر این تا حدودی به عراق، سوریه و گرجستان صادرات داشته ایم که به دلیل نیاز داخل صادرات را متوقف کرده ایم.

مدیرعامل شرکت بهنور یزد در خصوص ارزیابی اش از فعالیت صندوق حمایت از صنایع الکترونیک نیز گفت: از عملکرد صندوق بسیار راضی هستیم. به خصوص وقتی با تسهیلات دهی سخت گیرانه بانک ها مقایسه کنیم.

وی تصریح کرد: تکنولوژی صنایع الکترونیک به سرعت در حال تغییر است و به این دلیل ریسک فعالیت این صنایع بسیار بالا است و نیازمند حمایت های جدی هستند.

انتهای پیام/م

۱۶ تیر ۱۳۹۴ ۲۳:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید