پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۷

اخبار

طراحی و تولید سیستم جدید محصولات آدرس پذیر با کمک تسهیلات صحا

طراحی و تولید سیستم جدید محصولات آدرس پذیر با کمک تسهیلات صحا
با پشتیبانی تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) سیستم جدید محصولات آدرس‌پذیر اعلان حریق‎ طراحی و تولید شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، یوسف ناصری اسبق مدیرعامل شرکت سانا پژوهش گستر در رابطه با مشخصات فنی طرح گفت: سیستم‌های اعلان حریق آدرس‌پذیر به‌طور معمول برای پروژه‌های بزرگ‌تر و کاربردی پیچیده‌تر که امکان استفاده از سیستم‌های اعلان حریق متعارف وجود ندارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال با روند قیمت رو به پایین اینگونه سیستم‌ها، آنها را تبدیل به انتخابی ارزشمند جهت پروژه‌هایی کوچک‌تر که به لحاظ سنتی با تجهیزات اعلان حریق کانونشنال طراحی شده، می‌کند.

وی با بیان اینکه تفاوت سیستم‌های آدرس‌پذیر با سیستم‌های مرسوم (Conventional) در نوع ارتباط بین المان‌های اعلان حریق و پانل مرکزی است، ادامه داد: در سیستم‌های آدرس‌پذیر ارتباط کاملی بین مرکز کنترل و هر یک از تجهیزات و المان‌های آشکارساز و یا هشدار برقرار می‌شود و علاوه‌بر اینکه به هر یک از تجهیزات آدرس مشخص و منحصربفردی اختصاص پیدا می‌کند، این امکان وجود دارد که اطلاعات کامل‌تری از وضعیت محل نصب المان مورد بررسی قرار گیرد و براساس تغییر تنظیمات و مشخصات المان در ساعات و زمان‌های مختلف سناریوهای مختلف و مناسب محل تنظیم شود.

ناصری افزود: بدین ترتیب این سیستم‌ها برای مجموعه‌های بزرگ ساختمانی مناسب‌تر هستند و طبق قوانین استاندارد نصب NFPA-72 و BSEN-54 که معمولا در سراسر جهان مدنظر سازمان‌های ناظر قرار می‌گیرند، محدودیت‌هایی از نظر مساحت و یا طول هر زون سیستم‌های اعلان حریق مرسوم وجود دارد که در صورت بیشتر از حد استاندارد بودن این ابعاد، لزوما باید سیستم‌های اعلان حریق آدرس‌پذیر در اماکن موردنظر استفاده شوند در ایران نیز سازمان‌های آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی بر این امر نظارت دارند.

 

وی در مقایسه سیستم‌های کانونشنال و آدرس‌پذیر گفت: سیستم‌های کانونشنال عموماً برای ساختمان‌های تا ۸ طبقه کاربرد دارند و حداکثر ۵۰۰ المان (حسگر) می توان به آنها متصل نمود در حالیکه سیستم‌های آدرس‌پذیر برای تمامی ساختمان‌ها با هر ابعادی قابل استفاده است ولی عموماً برای ساختمان‌های بالای ۸ طبقه، برج‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، هتل‌ها، متروها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های بزرگ نظیر شرکت نفت و... کاربرد دارند. در سیستم‌های آدرس‌پذیر حدود ۲۲۰۰ المان (حسگر) می‌توان استفاده کرد.

ناصری در زمینه مزایای این سیستم ادامه داد: در سیستم‌های آدرس‌پذیر، ساختمان به هر تعداد زون به هر ابعادی می‌تواند تقسیم‌بندی شود و می‌توان مکان دقیق هر دتکتور (حسگر) را مشخص کرد. به‌عنوان مثال، اتاق خواب یا انباری وغیره. در این نوع سیستم‌ها، به هر دو رشته سیمی که حسگرها به آن متصل می‌شوند یک لوپ گفته می‌شود که یک سیستم حداکثر ۹ لوپ (در سیستم‌های فرد) و ۸ لوپ (در سیستم‌های زوج) می‌تواند داشته باشد. هر لوپ نیز بسته به نوع طراحی حداکثر ۲۴۰ الی ۲۵۶ قطعه را می‌تواند پشتیبانی کند.

 

به گفته وی در این نوع سیستم‌ها، دقت اندازه‌گیری در حد حسگر است یعنی می‌توان دقیقاً مشخص کرد که کدام حسگر در کدام منطقه اعلام حریق کرده که برای تسریع در مهار حریق بسیار حائز اهمیت است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ابعاد بزرگ‌تر مدارات آدرس‌پذیر، فضای بیشتری برای مونتاژ آنها در قالب مورد نیاز است که این فضا در قالب‌های فعلی که به صورت بهینه برای کانونشنال طراحی شده است، وجود ندارد.

ناصری با بیان اینکه برای تهیه قالب‌های جدید اقدام به دریافت وام از صندوق حمایت از صنایع الکترونیک کردیم، گفت: به هرحال همین تسهیلات اندکی که در اختیار شرکت قرار گرفت به ما کمک کرد و با وضعیت بانک‌ها که سود بالایی می‌گیرند، این مقدار تسهیلات با سود پایین به نفع شرکت تمام شد.

 

۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید