یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۶

اخبار

ساخت اتوماسیون پست برق با کمک تسهیلات صحا

ساخت اتوماسیون پست برق با کمک تسهیلات صحا
یک شرکت فعال در زمینه اتوماسیون، اقدام به اجرای اتوماسیون پست برق شرکت آلومینیوم المهدی با هدف تولید و تکثیر، نصب و راه‌اندازی این اتوماسیون با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) کرده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، سید مهدی مدنی بجستانی، مدیرعامل شرکت پیمان خطوط شرق در رابطه با این طرح گفت: اسکادا کلمه‌ای است که از اختصار عبارت Supervisory Control And Data Acquisition  به معنی کنترل نظارتی و اکتساب داده گرفته شده است. همان‌طور که از اسم آن پیداست اسکادا به یک سیستم کنترلی گسترده اشاره دارد.

 

وی ادامه داد: سیستم‌های اسکادا برای نظارت و یا کنترل پروسس‌های شیمیایی و یا حمل‌ونقلی در سیستم تامین آب شهری، کنترل نیروی برق، انتقال و توزیع آن، لوله‌های گاز و نفت و بسیاری پروسس‌های توزیع شده دیگر استفاده می‌شوند.

 

مدنی تصریح کرد: یک سیستم اسکادا شامل سیگنال‌های ورودی/خروجی، کنترلگرها، HMI، شبکه‌ها، ارتباطات، پایگاه‌های داده و نرم‌افزار است. کلمه اسکادا معمولا نشان‌دهنده یک سیستم مرکزی است که نظارت و کنترل یک سایت کامل و یا یک سیستم توزیع شده در فواصل زیاد (کیلومتر-مایل) را برعهده دارد.

 

مدیرعامل این شرکت افزود: سیستم‌های اسکادا عموما یک پایگاه داده توزیع شده را پیاده‌سازی می‌کنند که معمولا با نام پایگاه تگ‌ها شناخته می‌شود. این پایگاه داده شامل عناصر اطلاعاتی است که تگ یا نقطه نامیده می‌شوند. یک نقطه نشان‌دهنده یک مقدار ورودی یا خروجی نظارت شده یا کنترل شده به وسیله سیستم است.

 

وی در رابطه با پایانه راه دور  RTUگفت: این پایانه برای جمع‌آوری اطلاعات در پست‌های فشار قوی اعم از انتقال و فوق توزیع و توزیع به‌کار می‌رود. با توجه به اهمیت کنترل و مانیتورینگ پست‌های شبکه قدرت روش‌های متفاوتی برای این منظور استفاده می‌شود. در حال حاضر در اکثر پست‌های فشار قوی از RTU برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. اطلاعات تجهیزات پست از قبیل بریکرها، سکسیونرها، ترانس و ... به صورت سیگنال و از طریق کابل و سیم به RTUمنتقل می‌شود و بسته به نیاز هر پست عملیات کنترل و مانیتورینگ از طریق RTUروی تجهیزات انجام می‌گیرد.

 

مدنی ادامه داد: وضعیت کلیدهای فشار قوی، تپ ترانس قدرت، مقادیر اندازه‌گیری شامل جریان و ولتاژ و دیگر مولفه‌ها، فرمان قطع و وصل به کلیدها و .. از طریق این  RTUقابل انجام است. این تجهیز شامل بخش‌های مختلفی بوده و معمولابه صورت ماژولار ساخته می‌شود.

 

مدنی در ادامه در رابطه با اجرای سیستم اسکادای مجتمع المهدی گفت: این سیستم شامل یک پست 230/132/20 کیلوولت، یک پست 230/20  کیلوولتT-OFF ، حدود ۱۵ پست ۲۰ کیلوولت و در حدود ۲۰ پست ۴۰۰ ولت است.

 

وی در رابطه با تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) گفت: به‌طور کلی تعامل خوبی با صحا داشتیم و در مرحله اول توانستیم به سرعت وام خود را بگیریم که این مبلغ کمک بزرگی به مقوله سرمایه در گردش پروژه‌های شرکت کرد و توانستیم با این تسهیلات پروژه‌هایی را برای شرکت جذب کنیم.

۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید