شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۲۰

اخبار

تولید و صادرات نرم‌افزار پردازشگر اسناد بیمارستانی با پشتیبانی صحا

تولید و صادرات نرم‌افزار پردازشگر اسناد بیمارستانی با پشتیبانی صحا
مدیرعامل شرکت میکروافزار قشم از تولید نرم‌افزار پردازشگر اسناد بیمارستانی توسط این شرکت و با حمایت صحا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، مهندس علیرضا حاتمی، مدیرعامل شرکت میکروافزار قشم در گفتگویی ضمن بیان این مطلب گفت: نرم‌افزار پردازشگر اسناد به منظور ارتقا سرعت و کیفیت فرآیند رسیدگی به اسناد بیمارستانی در سازمان‌های بیمه‌گر تهیه و تولید شده و برقراری ارتباط و تعامل کاملا الکترونیک بین کلیه مراکز درمانی سطح کشور و سازمان‌های بیمه‌گر در بستر دولت الکترونیک کشور، از اهداف اصلی این نرم‌افزار است.

مهندس حاتمی با بیان اینکه در تعامل از طریق این نرم‌افزار ارتباط از حالت پیچیده و زمان‌بر سنتی به ارتباطی تمام الکترونیک تبدیل می‌شود، اظهار کرد: به این واسطه اهدافی همچون سرعت، دقت، کیفیت بالا در رسیدگی اسناد بیمه‌ای، تعامل کاملا دوسویه به منظور شفاف‌سازی اطلاعات، ایجاد بانک اطلاعات کشوری به منظور بهره‌برداری‌های سطح کلان و جلوگیری از اتلاف منابع مالی و ‌پرسنلی سازمان‌هایِ در ارتباط با محصول حاصل می‌شود.

وی نکته حائز اهمیت در مورد این سامانه را استقرار آن بر شبکه دولت الکترونیک دانست و ضمن اشاره به این مطلب که این امر موجب ایجاد یکپارچگی در دریافت اطلاعات و عدم وابستگی به نرم‌افزارهای بیمارستانی می‌شود، افزود: توسعه‌دهندگان سیستم‌های بیمارستانی جهت تبادل داده با این سامانه نیاز به هیچ‌گونه تغییری در نرم‌افزارهای‌های خود ندارند.

مدیرعامل شرکت میکروافزار قشم عنوان کرد: ناظرین بیمارستانی به واسطه رها شدن از روش‌های سنتی و حجم بالای کار در رسیدگی به پرونده‌ها، می‌توانند نسبت به انجام وظایف نظارتی و کنترلی خود اقدام کنند.

مهندس حاتمی در خصوص ویژگی‌ها و مشخصات محصول نیز به مواردی همچون معماری سرویس‌گرا، جامع و یکپارچه بودن نرم‌افزار، امکان نصب و اجرای نرم‌افزار در مراکز توزیع شده (تبادل اطلاعات در بستر شبکه با پهنای باند کم)، کارتابل جامع جهت انجام عملیات مرتبط با کلیه سیستم‌ها، اجرای نرم‌افزار به صورت فرآیندی، تعیین حقوق دسترسی کاربران بر اساس نقش‌های سازمانی و تعیین حقوق دسترسی به رکوردهای اطلاعاتی اشاره کرد.

به گفته وی سرویس هشداردهنده خودکار، سرویس زمانبند جهت اجرای عملیات در زمان‌های مقرر، سرویس ثبت و ضبط تغییرات انجام شده توسط کاربران، امکان برقراری ارتباط با سایر سیستم‌های نرم‌افزاری موجود در سازمان، استفاده از استاندارد، استفاده از بانک دانش و روش CBR به منظور آموزش خودکار سیستم از کاربر و بومی‌سازی استاندارد ISO13606 بر اساس نیازمندی‌های سازمان‌های بیمه‌گر داخلی از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

مدیر عامل شرکت میکروافزار قشم گفت: با استقرار این سیستم امکان دسترسی به اطلاعات سازمان بیمه و بیماران تحت پوشش در سراسر کشور به صورت بر خط، بهره‌برداری از سامانه‌های استعلام هزینه بیمه شده، رسیدگی هوشمند به اسناد بستری بر اساس قوانین کشوری و کاهش قابل توجه کسورات بیمارستانی با استفاده از استقرار داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری بر روی اطلاعات جذب شده به وجود می‌آید و همچنین سازمان بیمه قادر خواهد بود گواهینامه‌های صادره از جمله تقبل هزینه و معرفی‌نامه‌های بستری را در بستر اینترنت ارائه کند که موجب صرفه و صلاح زمان و جابجایی بیمه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از این سامانه زیرساخت مورد نیاز جهت اجرای قانون یکپارچگی بیمه‌های سلامت کشور بدون ایجاد تداخل در عملکرد فعلی هر سازمان مهیا شده و از سوی دیگر با امکانات پیش‌بینی شده در سامانه برای نخستین بار امکان تعریف بسته‌های خدمتی متنوع برای سازمان‌های بیمه‌گر نیز فراهم آمده است.

مهندس حاتمی گفت: در حال حاضر این پروژه با مشارکت سازمان بیمه سلامت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با موفقیت در سطح اداره کل سازمان بیمه سلامت استان قم و کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی ـ دولتی این استان عملیاتی شده و کلیه بیمارستان‌های مذکور اسناد خود را از طریق سامانه وزارت بهداشت به این سامانه ارسال و کلیه عملیات نظارت و رسیدگی پرونده‌ها با استفاده از این سامانه صورت می‌گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با کسب رضایت مدیران سازمان بیمه سلامت و حمایت‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تفاهم‌نامه نوشته شده بین سازمان بیمه سلامت و معاونت درمان وزارت بهداشت، بتوان تا پایان سال جاری این سامانه بومی و دانش‌بنیان را در تمامی استان‌های کشور عملیاتی کرد.

مدیرعامل شرکت میکروافزار قشم با بیان اینکه نرم‌افزار موجود به گونه‌ای طراحی شده که علاوه‌بر رفع نیازهای داخلی امکان صادرات و ارائه سرویس در کشورهای دیگر با قوانین کاملا متفاوت را نیز داراست، از دریافت پیشنهادی برای این محصول از طرف والنسیای اسپانیا خبر داد و گفت: در صورت اجرای موفق طرح در بازار داخلی و والنسینای اسپانیا، امکان توسعه آن به سایر استان‌های اسپانیا و کشورهایی که بیمه درمان با پوشش کامل دارند به وجود می‌آید.

مهندس حاتمی ضمن بیان این مطلب که کشورهای دارای بیمه درمان با پوشش کامل دارای بیشترین هزینه‌ها در حوزه بستری هستند، افزود: مبلغ قرارداد ما با شرکت THM که شرکت طرف قرارداد انجام امور آی تی اداره بهداشت والنسیا است برای فروش مرحله اولیه ۳۰۰ هزار یورو معادل ۱۲ میلیارد ریال می باشد.

وی در خصوص تأثیر تسهیلات صحا در پیشرفت روند پروژه نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه محصول در ابتدا به عنوان یک ایده معرفی شد و از زمان تعریف پروژه و طی مراحل تحقیقات و نیازسنجی تا زمان تولید و تکمیل نرم‌افزار که شامل صدها ساعت کار تیمی بیش از ۳۰ نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت، بیمه‌گری و نرم‌افزار بوده است و امکان فروش محصول به مشتریان ممکن نبود، پرداخت بخش اعظمی از هزینه‌های پروژه شامل تجهیزات و نیروی انسانی با استفاده از تسهیلات ارائه شده توسط صحا میسر شده است.

مدیرعامل شرکت میکروافزار قشم افزود: در صورت عدم وجود این حمایت‌ها، امکان شکست این پروژه ملی که منجر به جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد ارزآوری در حوزه تولید شده است و به هدر رفتن زحمات جوانان متخصص فعال در این پروژه وجود داشت.

مهندس حاتمی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همکاران صحا در زمینه پرداخت هزینه اجرای این پروژه ملی، گفت: امیدواریم که مدیران محترم سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مرتبط با این پروژه ضمن آگاهی از شرایط دشوار طراحی و تولید نرم‌افزار در کشور بیش از پیش از اجرای این طرح حمایت کرده و باعث دلگرمی جوانان فعال در این پروژه و سایر شرکت‌های خصوصی دارای ایده‌های نوآورانه و شکوفایی توانمندی‌های داخلی در اجرای پروژه‌های مشابه باشند.

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید