پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۳۶

اخبار

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی صنایع الکترونیک صورت گرفت: بیان دغدغه‌های شرکت‌های حوزه الکترونیک در حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی صنایع الکترونیک صورت گرفت:  بیان دغدغه‌های شرکت‌های حوزه الکترونیک در حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت
مدیران عامل سه شرکت فعال در حوزه الکترونیک در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی محصولات صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات که روز یک‌شنبه ۸ مردادماه سالجاری با حضور دکتر رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید، دکتر قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت و دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) برگزار شد، به بیان مهم‌ترین دغدغه‌های خود در مسیر تولید پرداختند و برخی از مشکلات موجود بر سر راه صنایع الکترونیک را مطرح کردند.

دکتر ریاحی، مدیرعامل شرکت فطروسی در مراسم افتتاحیه گفت: در بخش صنعت ما نیاز به نگاه کلان‌تری داریم اما اکنون نگاه‌مان کامل نیست. در حوزه مالیات، بیمه، گمرک و تامین مالی معضلاتی داریم که باید درصدد رفع آنها گام برداشته شود. سیستم بانکی، بیمه، مالیات و گمرک کشور باید بهبود یابند تا تولیدکننده داخلی حمایت شود و بتواند با صنعت خارجی رقابت کند.

 

 ریاحی افزود: «صحا با منابع اندک و تحولی که در چند سال گذشته داشته است حمایت خوبی از تولیدکنندگان صنایع الکترونیک داشته است و نیاز است پیشتیبانی بیشتری از صندوق صورت گیرد.

 

صنعت الکترونیک صنعت اشتغال‌زا و درآمدزاست

 

مهندس کهنی، مدیرعامل شرکت الکترونیک پردازش سبلان نیز در این مراسم گفت: صنعت الکترونیک صنعت اشتغال‌زا و درآمدزاست، صنعتی پیشروست که باید حمایت شود و کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی با صنایع الکترونیک توانستند رشد کنند.

 

وی گفت: هم‌اکنون با توجه به افزایش نرخ دلار نیاز است تا حمایت بیشتری از شرکت‌ها شود. باید به صنایع مهندسی و بخش تحقیق و توسعه آنها توجه بیشتری صورت گیرد. اگر حمایت‌ها به شکل خوبی صورت گیرد صنعت الکترونیک رشد بسیار خوبی خواهد داشت. باید منابع مالی کشور به صندوق‌های تخصصی داده شود تا این صندوق‌ها به خوبی منابع را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. در کشورهای دیگر تسهیلاتی که به شرکت‌ها ارائه می‌دهند سود بسیار پایینی دارند اما درکشور ما این‌گونه نیست. اگر به دنبال اشتغال هستیم باید به صنایع الکترونیک مثل صنایع فولاد اهمیت بدهیم زیرا این صنعت اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالایی دارد.

 

مشکل اصلی شرکت‌ها بحث بازار است

 

همچنین دکتر سیاه‌کلاه، مدیرعامل شرکت توان پژوهان فناور پاسارگاد نیز گفت: روند اعطای تسهیلات صحا بسیار مطلوب و با سایر بانک‌ها و صندوق‌ها تفاوت دارد. از نگاه من مشکل اصلی ما بحث بازار است. الکترونیک در کشور فقط یک صنعت نیست بلکه یکی از مولفه‌های قدرت است. هر صنعتی وقتی پیشرفت می‌کند که بازار داشته باشد. ما به دلیل وضعیت سیاسی کشور در صادرات صنایع پیشرفته دستمان بسته است زیرا این صنایع مورد توجه کشورهای بیگانه هستند.

 

سیاه‌کلاه، عنوان کرد: «بازار داخلی پشتوانه بازار خارجی است اگر ما نتوانیم در بازار داخلی رشد پیدا کنیم توان صادرات محصولات خود را نخواهیم داشت. ما در بخش‌های مختلف کشور نیاز به صنایع الکترونیک داریم و علی‌رغم مباحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل به جز بخش‌هایی کوچک در کشور، به این موضوع توجه نمی‌شود و بخش‌های مختلف نیازهای خود به محصولات و خدمات مختلف را با بهانه‌هایی مانند عدم اطمینان، عدم وجود زمان کافی و عدم وجود منابع مالی مناسب باخریدهای خارجی تامین می‌کنند.

وی درخصوص لزوم حمایت از این صنعت و به‌ویژه توسعه بازار آن گفت: وقتی صنعتی مانند الکترونیک بخواهد راه بیفتد باید تصمیمات جدی اتخاذ شود و اقدامات جدی‌تری صورت گیرد. محور توسعه شرکت‌ها بازار است اگر حمایت از شرکت‌ها صورت گیرد اما بازاری در اختیارشان نباشد عملا فایده‌ای نخواهد داشت.

 

۹ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید