پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۲۵

اخبار

دکتر رحمانی در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع الکترونیک: آینده صنعت کشور به صنایع پیشرفته به ویژه الکترونیک وابسته است

دکتر رحمانی در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع الکترونیک:  آینده صنعت کشور به صنایع پیشرفته به ویژه الکترونیک وابسته است
قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید تاکید کرد: آینده صنعت کشور به صنایع پیشرفته به ویژه الکترونیک وابسته است

به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دائمی محصولات صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات که روز یک‌شنبه ۸ مردادماه سال جاری برگزار شد، گفت: نوع نگاه ما به مقوله دانش و فناوری، رفتار و تصیمات ما را شکل می‌دهد. در همین راستا صحا با مصوبه مجلس شورای اسلامی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تغییر نام داده است که البته اشکالی در روند کار ایجاد نمی‌کند زیرا الکترونیک سرآمد همه صنایع است.

 

وی درخصوص لزوم اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: هم اکنون بحث کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه است که دغدغه این شرکت‌ها نیز محسوب می‌شود. در کشور دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت هستند و دولت نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و تصمیمات خوبی برای فعالیت این شرکت‌ها و حمایت از آنها صورت گرفته و قوانین  مختلفی تصویب شده که بخشی از آن‌ها تکمیل و بخشی دیگر هنوز تکمیل نشده است.

 

دکتر رحمانی افزود: وزارت صنعت نزدیک به 100 هزار واحد صنعتی، معدنی و تولیدی و سه میلیون واحد صنفی را تحت پوشش خود دارد و مسائل مربوط به سیاست‌گذاری و حمایت از فعالیت این واحدها با وزارت صنعت است و ما درحد توان این وزارتخانه تلاش کردیم از این واحدها حمایت کنیم. در وزارتخانه همه به این باور رسیده‌اند که آینده صنعت و زندگی تحت تاثیر دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان است و پس از این فعالیتی بدون دانش محکوم به شکست است و هم‌اکنون نیز اکثر واحدهایی که تعدیل شده و یا با مشکل مواجه‌اند به‌دلیل این است که فناوری و تجهیزات آنها به‌روز نیست.

 

قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید، راهبرد کلان اقتصادی کشور را اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: وظیفه و برنامه هر وزارت‌خانه در این حوزه تفکیک و مشخص شده است. برای این منظور ما برنامه ملی اقتصاد دانش‌بنیان داریم که مسئول آن وزیر صنعت، معدن و تجارت است که البته دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر نیز در آن عضو هستند اما پیگیری آن با وزارت صنعت است.

 

دکتر رحمانی در ادامه عملکرد این برنامه را تشریح کرد و گفت: حمایت از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، ابجاد ۲۰۰ واحد تحقیق و توسعه، ایجاد سامانه عرضه محصولات صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد سرفصل دانش‌بنیان صنعتی، دوبرابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی، افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات، طراحی و پیاده‌سازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانش‌بنیان، پیاده‌سازی نظام حمایت از سه هزار شرکت دانش‌بنیان و صدور گواهی پروانه تحقیق و توسعه بخشی از شاخه‌های این برنامه است.

 

دکتر رحمانی در صحبت‌های خود به افزایش منابع و تسهیلات صحا در دولت نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه صحا در دولت یازدهم از 50 میلیارد تومان به ۱۲۵ میلیارد تومان افزایش داشته است که در راستای حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است اگرچه این میزان کافی نیست و در تلاشیم بر این میزان افزایش یابد.

 

وی یکی از برنامه‌های این وزارتخانه را افزایش اشتغال ذکر کرد و ادامه داد: وزارت صنعت در تلاش است در سال جاری ۴۵۰ هزار شغل ایجاد کند و همچنین برنامه ریزی برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل نیز به‌صورت ضربتی برای فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی شده است که از این تعداد، ۲۰۰ هزار شغل برای مقاطع لیسانس به بالا و ۲۰۰ هزار شغل برای مقاطع دیپلم به پایین خواهد بود.

 

وی اضافه کرد:‌ اولویت ما در وزارت صنعت شرکت دانش‌بنیان و تولید محصول دانش‌بنیان است. راهبردمان نیز تغییر جهت‌گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به دانش و نوآوری است و برنامه نیز حمایت از 150 بنگاه صنایع نوین و پیشرفته دانش‌بنیان با هدف افزایش سهم تولید محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی به ۳۹ درصد است، زیرا سهم محصولات دانشی در صادرات کشورمان بسیار کم است که باید افزایش پیدا کند.

۹ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید