پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۱۱

اخبار

حمایت از واحدهای تولیدی/اختصاص تسهیلات 300 هزار میلیارد ریالی

تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است. بر این اساس با تدابیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، امسال بیش از 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق و فعالسازی واحدهای تولیدی اختصاص می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی صحا، عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده و به همین جهت شاهد گشایش هایی در عرصه مختلف اقتصادی بودیم. برهمین اساس رشد صادرات صنعتی و کشاورزی در کنار رونق تولید بخشی از زمینه های اقتصادی بود که محقق شد.
این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل های مطبوعات طی یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت را در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی بررسی کرده است که به مهمترین محورهای آن اشاره می شود.

**تسهیلات و رونق تولید
یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید است. بر این اساس پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند موجب رونق در عرصه تولید داخلی شود. در همین زمینه هفته گذشته «علی یزدانی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش 2برابری تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای طرح رونق تولید خبر داد.
یزدانی با اشاره به آغاز مجدد ثبت‌نام واحدهای صنعتی و تولیدی در سامانه بهین‌یاب یادآور شد: بیش از 4 هزار و 900 متقاضی دریافت تسهیلات «طرح رونق تولید» و «نوسازی واحدهای صنعتی» ثبت‌نام کرده‌اند. با تدابیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، امسال بیش از 300 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای «فعال‌سازی 10هزار واحد راکد و زیرظرفیت»، «نوسازی 10هزار واحد تولیدی»، «رونق 2 هزار واحد معدنی» و «فعال‌سازی 6 هزار طرح صنعتی بالای60 درصد پیشرفت»، اختصاص می‌یابد. همچنین بیش از 100 هزار میلیارد ریال برای تامین نقدینگی حدود 100هزار واحد صنفی در نظر گرفته شده است.

**اشتغالزایی در عرصه صنعتی
بند نخست ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر تامین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط تاکید دارد.
طی سال‌های گذشته مسئولان اقتصادی کشور همواره بر ضرورت تولید و اشتغال و فراتر از آن به اقتصاد مقاومتی تاکید دارند که خاستگاه اصلی این مهم و زمینه‌ساز تولید در کشور شهرک‌های صنعتی هستند. در چند سال گذشته از دولت یازدهم استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیشتر شده است.
آنطور که برنامه‌ریزی صورت گرفته با سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت می‌گیرد بیش از 130 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود. از ابتدای سال 96 تعداد 150 قرارداد جدید سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد شده است. این درحالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50 قرارداد بیشتر شده است.
در طول فعالیت دولت یازدهم 14هزار و 795 قرارداد برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در شهرک‌های صنعتی منعقد شده که این رقم در سال گذشته 4 هزار و 31 قرارداد، در فضایی به مساحت 1373 هکتار بود. همچنین قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم در مساحت 6224 هکتاری اجرایی می‌شود. از طرف دیگر براساس گزارش‌های رسمی ‌منتشر شده در پنج روز پایانی سال گذشته 730 قرارداد برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در شهرک‌ها و مناطق صنعتی کشور امضا شده است.

**افزایش صادرات در حوزه های مختلف
یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توسعه صادرات کشور است. صادرات بخش مهمی ‌از اقتصاد کشور است. در همین زمینه آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی است: مجموع صادرات فولاد خام کشور در دوره 2 ماهه نخست امسال به رقم یک‌ میلیون و 84 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 1395 رشد 45 درصدی را ثبت کرد.
بر اساس این آمار ، بیشترین رقم صادرات در مدت مورد بررسی مربوط به صدور میلگرد کلاف با رقم 34 هزار تن بود که نسبت به رقم 9 هزار تن در 2 ماهه نخست سال گذشته رشد 278 درصدی یافت. میلگرد شاخه‌ای هم در 2 ماهه نخست امسال 83 هزار تن صادرات داشت که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 50 هزار تن ثبت‌شده بود، 66 درصد رشد نشان می‌دهد. صدور ورق گرم بالای سه میلی‌متر و زیر سه میلی ‌متر هم در دوره مورد بررسی به ترتیب 15 و 2 هزار تن انجام شد و در مقایسه با ارقام 357 و 45 هزار تن سال قبل، هریک کاهش 96 درصدی داشت. همچنین صادرات سایر اقلام تولیدات فولادی در 2 ماه نخست امسال به میزان 12 هزار تن ثبت شد که نسبت به 2 ماهه 1395 با رقم هشت هزار تن، رشد 50 درصدی نشان می‌دهد.
علاوه براین، بررسی مزبور حاکی است واردات 2 ماهه فولاد خام به رقم 6 هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته که 30 هزار تن بود، 81 درصد افت داشت. برابر این آمار در 2 ماهه‌امسال کل تولیدات فولادی وارداتی به رقم 351 هزار تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته که رقم 496 هزارتن بود، افت 29 درصدی داشت.
به تازگی «مجتبی خسروتاج» قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن تجارت با اشاره به بخشی از وظایف حاکمیتی دولت برای بستر‌سازی توسعه صادرات، از توافقات گسترده با اتحادیه اوراسیا خبر داد و گفت: براساس این توافقات چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا همچون روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان صادرات کالا داشته باشد، از بخشی از این کالاها سود بازرگانی صفر یا با تخفیف‌های 20 تا 80 درصد دریافت می‌شود، البته با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات آنها در ایران اقدام خواهد شد.
وی افزود: چنانچه فضای مناسب بین‌المللی در روابط خارجی ایران با دنیا وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری در صنایع تولیدی با نگاه بازار منطقه‌ای و جهانی صورت می‌گیرد و در نهایت قیمت محصولات پایین و رقابتی می‌شود. فضای مناسب بین‌المللی متکی بر روابط سیاسی خارجی است که دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام قدم خیلی مهمی در این خصوص برداشته است. از سوی دیگر اقداماتِ اقتصادی و تجاری است که دستگاه‌ها و تشکل‌های دولتی و خصوصی باید پیش‌قدم شوند.
همچنین هفته گذشته«یزدان سیف» معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کاهش تولید گندم در جهان، افزایش4 درصدی قیمت جهانی را در پی داشته است، گفت: امسال صادرات گندم و فرآورده‌های آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است. این رونق صادرات، نتیجه ایجاد ساز و کارهای لازم و افزایش تولید و خرید تضمینی گندم است. کاهش تولید گندم در جهان، افزایش 4 درصدی قیمت جهانی را درپی داشته و همین موضوع، رقابت‌پذیری این محصول را برای ما ایجاد کرده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اهدافِ صادرات گندم را اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی برای موسسات تولیدی دانست و تاکید کرد: در حوزه صادرات هدف ما صادرات گندم دوروم، آرد و فرآورده‌های آردی است و حتی‌المقدور از صادرات ماده اولیه و خام پرهیز می‌کنیم. سیف ادامه داد: یک میلیون تن صادرات گندم و فرآورده‌های آن را در سال 96 خواهیم داشت و صادرات این محصول از میزان ذکر شده فراتر نخواهد رفت و ما تنها مقدار مازاد گندم با قیمت تضمینی خریداری شده را صادر خواهیم کرد.
۳ اَمرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۱۸
ایرنا |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید