پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۶

اخبار

ادامه طرح رونق تولید در سال جاری کلید خورد/ طرح خرید کالای با دوام داخلی اجرا می شود

معاون وزیر صنعت ،‌معدن اعلام کرد : طرح رونق تولید برای سال جاری از دو روز قبل کلید خورد.

به گزارش روابط عمومی صحا، محسن صالحی نیا در نشست خبری که در آستانه گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد افزود که طرح رونق تولید بر اساس برنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهور و در چارچوب سیاساتهای اقتصاد مقاومتی از دوروز کلید خورد و بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی در طرح رونق تولید نوسازی و بازسازی واحدها و تکمیل واحدهای نیمه تمام در دستور کار قرا رگرفت و این موضوع  به دبیران کارگروههای استانی و استانداران ابلاغ شده است.
وی افزود : بر این اساس کلیه واحدهای صنعتی و معدنی مطابق رویه مشابه سال گذشته امکان ورود به سامانه ثبت نام و طی روال را دارند.
صالحی نیا یادآور شد : بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی 30 هزار میلیارد تومان بدین منظور اختصاص یافت و پیش بینی می شود 10 هزار میلیارد تومان برای 10 هزار واحد کوچک و متوسط ، حدود 10 هزار میلیارد تومان برای تکمیل 6 هزار طرح نیمه تمام  و یک سوم نیز برای نوسازی و بازسازی و بروز رسانی و نیز رقابت پذیری حدود 5 هزار واحد صنعتی اختصاص یابد.
 وی اضافه کرد : در سال گذشته جمعا 25 هزارواحد تولیدی ( بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و واحدهای صنعتی و معدنی ) مشمول دریافت تسهیلات شدند که از این تعداد 3 هزا رو 700 طرح پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد داشتند.
به گفته  صالحی نیا از کل واحدهای مشمول دریافت تسهیلات رونق تولید در سال گذشته حدود 21 هزا رو 500 واحد خواست سرمایه در گردش داشتند که 15 هزا رمیلیارد تومان بدین منظور پرداخت شد.
 همچنین مبلغ پرداختی به سرمایه ثابت حدود 2 هزارو 800 میلیارد تومان و جمعا 17 هزا رمیلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.
وی در این زمینه میانگین تسهیلات پرداختی نظام بانکی در واحدهای صنعتی و معدنی را یک میلیارد و 100 میلیون تومان و در واحدهای کشاورزی 300 میلیون تومان برشمرد و افزود : متوسط کل پرداختی در طرح رونق تولید 701 میلیون تومان بوده است.
به گفته صالحی نیا بانکهای : ملی ، صادرات ، ملت ، صنعت و معدن ، تجارت ، سپه، توسعه تعاون ،‌رفاه ، کشاورزی ، توسعه صادرات و ... در ردیف اول پرداخت تسهیلات قرار دارند.

به گفته وی در بخش تسهلات پرداختی به بخش کشاورزی بانک کشاورزی در ردیف اول قرار داردو بعد به ترتیب ، صادرات ، ملت ، صنعت و معدن ، تجارت ، سپه،  توسعه تعاون ،‌رفاه ، ملی و  توسعه صادرات و .. قرارد دارند.
صالحی نیا در ادامه از  اجرای روش نظارتی در طرح رونق تولید خبر داد و گفت : ا زمجموع 25 هزار واحد در یافت کننده تسهیلات 13 هزارواحد ، کشاورزی و 12 هزارواحد ، صنعتی  بوده اند که از این تعداد واحد صنعتی 6 هزار و 600 واحد نظارت شده اند.
 وی نتایج این پایش را تشریح کرد و افزود : نتایج پایش نشان می دهد که 11 هزار نفر اشتغال اضافه شده است و تعداد واحدهایی که توانستند افزایش اشتغال داشته باشند حدود 2 هزا رو 300 واحد بوده است.
به بیان وی 4 هزار واحد اشتغالشان ثابت است و تثبیت اشتغال انجام شده که از اهداف اقتصاد مقاومتی  است و 203 واحد کاهش اشتغال هم داریم.

طرح بهبود یافته خرید کالای مصرفی با دوام اجرا می شود

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت در ادامه نشست خبری امروز از شروع اجرای طرح خرید کالای مصرفی با دوام داخلی به صورت اعتباری و فعال سازی این طرح با شاخصها و روشهای بهبوبد یافته تا آخر خرداد ماه جاری خبر داد.
صالحی نیا گفت : مکلف هستیم با هماهنگی بانک مرکزی ، سازمان مدیریت و شرکتهای تولیدی ظرف یکی دو هفته آینده این طرح را اجرایی کنیم.
وی همچنین از ادامه فعالیت کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولیدی در سال جاری خبر داد و افزود : بر این اساس امسال نیز نشست های هفتگی برگزار می شود و مسائل مالیاتی ، تامین اجتماعی ، زیر ساختها و شهرکها و ... بررسی می شود.
در ادامه نشست صالحی نیا با اشاره به اقدامات حمایتی از کالاهای تولید داخل گفت : 3 هزا رو 300 ردیف کالایی از مجموع 7 هزار  ردیف کالایی در چارچوب نظام تعرفه ای مشمول ارز مبادلاتی نمی شوند و باید از ارز متقاضی یا ... استفاده کنند و ثبت سفارش 478 ردیف کالا ممنوع است.
این مقام مسوول تقویت پتانسیل های صادراتی را با توجه به ظرفیتهای اشباع شده داخلی در بسیاری از صنایع ضروری دانست و گفت : تولیدات صادرات محور را از دو مسیر با هماهنگی بانکها  به ویژه بانکهای تخصصی برای پرداخت تسهیلات به خصوص برای تامین سرمایه در گردش پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد :  در بسیاری از کالاهای  سرمایه ای که صادراتش مربوط به تامین منابع مالی برای کشورهای هدف است  اینکار را با صندوق توسعه ملی انجام می دهیم  واز منابع  این صندوق با ارائه طرحهای توجیه پذیر ا زمنابع به عنوان اعتبار خریدار یا فروشنده برای اهداف صادراتی استفاده می شود.
وی یادآور شد : سامانه ای برای شناسایی امکانات و قابلیتها و توانمندی تولید داخل سامانه ای طراحی شده و کلیه واحدهای صنعتی می توانند وارد شده و کالاها ی خود را معرفی کنند .کارگروهی با هماهنگی تشکلهای بخش خصوصی به صورت روزانه نیاز سنجی می کنند .

۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۵۷
شاتا |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید