جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۱۸

اخبار

کاهش مصرف انرژی با ساخت تجهیزات آب گریز

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با ایجاد پوشش‌های فوق آب‌گریز تلاش کردند نیروی اصطکاک و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهند. استفاده از این پوشش‌های نانوساختار روی سطوح شناور در آب و همچنین سطوح داخلی لوله‌های آب می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در صنایع مختلف شود.

در ۲ دهه گذشته، به دلیل افزایش مصرف انرژی، توجه پژوهشگران به‌سوی یافتن روش‌هایی برای کاهش مصرف در سامانه‌های مصرف‌کننده انرژی موجود جلب شده است. اعتقاد بر این است که ویژگی فوق آب‌گریزی می‌تواند نقش مهمی در این موضوع ایفا کند. این ویژگی برای نخستین بار در برگ یک نوع گیاه دارویی و برگ نیلوفر آبی مشاهده شد و به همین دلیل به اثر نیلوفری شهرت پیدا کرد. امروزه استفاده از این خاصیت به‌منظور تولید سطوح ضدآب و ضدیخ مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است.استفاده از فناوری آب‌گریزی در تولید بدنه شناورها می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت آنها شده و قدرت مانورشان را افزایش دهد. ضمن اینکه می‌توان هزینه‌های جاری حمل‌ونقل دریایی و مسائل زیست‌محیطی مربوط به آن را به حداقل رساند».سطوح فوق آب‌گریز با همراه داشتن ۲ ویژگی زبری در ابعاد میکرو و نانو و همچنین ویژگی آب‌گریزی مولکول‌های سطح، به میزان قابل‌توجهی توانایی دفع مولکول‌های آب را دارند. از این ویژگی می‌توان در کاربردهای مختلفی از قبیل تولید سطوح ضدزنگ، خود تمیزشونده، ضدیخ و سطوح کاهنده نیروی اصطکاک بهره برد. در پژوهش حاضر تاثیر همزمان استفاده از میکرو و نانوذرات پوشش‌دهنده سطح را در میزان پایداری و دوام آب‌گریزی و میزان کاهش نیروی اصطکاک بررسی شده است».


نانوذرات برای تولید هیدروژن
شرکت هایپرسولار پتنت مربوط به تولید نوعی نانوذرات برای تولید هیدروژن را در USPTO به ثبت رسانده است. با این نانوذرات می‌توان مولکول‌های آب را شکافت و هیدروژن به‌عنوان سوخت تجدیدپذیر تولید کرد.این شرکت به دنبال استفاده از نور خورشید برای شکستن مولکول‌های آب و تولید هیدروژن است. این فناوری مربوط به ابزاری است که در آن از نانوذرات برای شکست مولکول‌های آب استفاده می‌شود. این نانوذرات دارای پوششی است که مانع خوردگی آنها در طول فرآیند تولید هیدروژن می‌شود. این پوشش می‌تواند کارآیی تبدیل را افزایش و هزینه کار را کاهش دهد.این فناوری تولیدکنندگان را قادر می‌کند تا یک ورق نازک برای تولید هیدروژن از نور خورشید ایجاد کنند. بنابراین میزان ماده مصرفی در مقایسه با پیل‌های خورشیدی رایج به حداقل می‌رسد.پژوهش‌های شرکت هایپرسولار روی توسعه انرژی‌های به طور کامل تجدیدپذیر تمرکز دارد تا با انرژی کم، هیدروژن تولید شود. این شرکت ذراتی برای شکافت مولکول‌های آب ارائه کرده که می‌تواند از نور خورشید برای تولید هیدروژن که فرآیندی شبیه به فتوسنتز است، استفاده کند. هر ذره یک ژنراتور کامل هیدروژن دارای یک سل خورشیدی ولتاژ بالا و متصل به یک کاتالیست شیمیایی است. این کار با استفاده از یک پوشش انجام شده است


توسعه نانوکامپوزیت در باتری
شرکت نانووان متریالز برنامه همکاری مشترک دو سال‌های با دانشگاه سایمون فراسر آغاز کرده تا روی روش‌های مشخصه‌یابی مواد مورد استفاده در باتری‌ها کار کنند. هدف نهایی این پروژه تسهیل مسیر ارائه نانوکامپوزیت‌هایی برای ساخت باتری با عملکرد بالاست.یکی از پژوهشگران شرکت نانووان متریالز (Nano One Materials) اعلام کرد این شرکت همکاری مشترکی با دانشگاه سایمون فراسر آغاز کرده تا روی درک بهتر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی باتری‌های یون لیتیم در هنگام شارژ و دشارژ کار کنند.در این پروژه روند تغییرات مواد مورد استفاده در باتری‌ها در طول زمان بررسی شده است. نتایج به‌دست آمده کمک می‌کند تا در فرمولاسیون کاتد باتری‌ها بهبودهایی ارائه شود.
شرکت نانووان روی توسعه فناوری پتنت شده‌ای کار می‌کند که امکان تولید ارزان نرخ مواد مورد استفاده در باتری‌های یون لیتیم را فراهم می‌کند. از این باتری‌ها می‌توان در خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده کرد. نانووان برای ارائه مواد جدید از نانوساختارهای مختلفی استفاده می‌کند که موجب تولید باتری‌هایی با کارآیی بالا می‌شود. فرآیند ۳مرحله‌ای جدید این شرکت به‌صورت آزمایشی پیاده‌سازی شده که در آن با استفاده از فناوری پتنت‌شده، امکان تولید انبوه این نانومواد فراهم شده است. ماموریت شرکت نانووان این است که این فناوری را به‌عنوان پلتفرم پیشرو برای ساخت نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در باتری معرفی کند.

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۱۹
صمت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید