یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۲۴

اخبار

با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک صورت گرفت: طراحی و نمونه سازی تجهیزات اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع برق

با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک صورت گرفت:  طراحی و نمونه سازی تجهیزات اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع برق
دانش فنی ساخت سامانه اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع بوسیله کلیدهای هوشمند با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) توسط شرکت باسط پژوه تهران کسب شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، هدف از انجام طرح، تأمین بخشی از نقدینگی لازم جهت تکمیل طراحی و نمونه‌سازی سامانه اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع بوسیله کلیدهای هوشمند است.

دکتر اسفندیار بامداد مدیرعامل شرکت باسط پژوه تهران با بیان اینکه سامانه اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع شامل بخش‌های ترانسدیوسر پارامترهای الکتریکی مدل 772 B، آلارم یونیت مدل 971 B ، سیستم تجمیع و ارسال داده (DCU) مدل 451 B است، گفت: یک ترانسدیوسر (مبدل)بنا به تعریف، وسیله‌ای است که سیگنال الکتریکی حاصله از سنسور را تبدیل به یک سیگنال الکتریکی استاندارد (ولتاژ ۵-۰، جریان ۲۰-۴ میلی آمپر) می‌کند.

وی افزود: این دستگاه در پست‌های فشار قوی نصب می‌شود و پارامترهای الکتریکی فیدرها را اندازه‌گیری می‌کند و به صورت سیگنال‌های 4-20 میلی آمپر می‌توان این پارامترها را به سمت RTU ارسال کرد. این دستگاه با دارا بودن پورت 485 RS توانایی استفاده از مدباس را دارد و بدین وسیله نیز می‌تواند با DCU یا RTU ارتباط برقرار کرده و تمامی پارامترها را قرائت کند.

دکتر بامداد در باره آلارم یونیت مدل 971 B توضیح داد: این محصول وظیفه جمع‌آوری آلارم‌ها و وضعیت‌های فیدرهای فشار قوی را بر عهده دارد و در ضمن توانایی فرمان قطع و وصل به کلید فیدر فشار قوی را داراست. این دستگاه به DCU متصل می‌شود و از این طریق فرمان می‌گیرد.

وی درباره این بخش از سامانه اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع تصریح کرد: نمایش و ثبت آلارم‌ها در پست‌های فشار قوی، مانیتورینگ آلارم‌ها در نیروگاه، ثبت و مانیتورینگ آلارم‌ها و وضعیت‌ها در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از جمله این کاربردهاست و دارای امکاناتی همچون 17 ورودی آلارم یا وضعیت،  4 رله خروجی فرمان‌پذیر، ثبت کلیه آلارم‌ها و زمان وقوع با دقت0.01 ثانیه، پورت 485 RSبا پروتکل MODBUS، مانیتورینگ آنلاین کلیه آلارم‌ها و وضعیت‌ها با نرم‌افزار سامانه و قابلیت سینک شدن ساعت داخلی با پالس GPS است.

مدیرعامل شرکت باسط پژوه تهران درخصوص سیستم تجمیع و ارسال داده (DCU) مدل 451B نیز گفت: سیستم تجمیع کننده داده (DCU) با هدف یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری هوشمندانه از تجهیزات اندازه‌گیری و مانیتورینگ طراحـی و ارائه می‌شود. این سیستم وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف در پست فشار قوی را برعهده دارد.

وی تابلو هوشمند کنترل کلید را یکی از بخش‌های مهم سامانه اتوماسیون و مانیتورینگ شبکه توزیع عنوان کرد و گفت: این تابلو وظیفه ارتباط با کلید فشار متوسط را بر عهده دارد و با دارا بودن قابلیت‌های مختلف ارتباطی، مسیر مطمئن برای ارتباط با مرکز کنترل را فراهم می‌آورد.

مدیرعامل شرکت باسط پژوه تهران درباره ساختارکلی تابلو کنترل ادامه داد: در طراحی تابلو کنترل هوشمند سکسیونر به نیازهای بومی ایران توجه کاملی شده است و از تجربیات پرسنل شرکت‌های توزیع برق نیز در این زمینه استفاده شده است. از نکات قابل توجه امکان نصب تابلو کنترل در زیر سکسیونر (ارتفاع بالا) می‌باشد و با استفاده از یک پانل کنترل پرتابل با دو رشته سیم 485 RSعملیات فرمان یا تنظیم سکسیونر انجام می‌پذیرد و بدین صورت امکان دزدیده شدن تابلو بسیار کم می‌شود. در خود سکسیونر نیز یک برد رابط و کنترل قوی نیز دیده شده و ارتباط بین تابلو و سکسیونر نیز از طریق پورت 485 RSانجام می‌گیرد و دیگر نیازی به کابل ارتباطی 25 یا 30 رشته کنترلی نمی‌باشد. می‌توان گفت که در طراحی این سیستم به ماژولار بودن و ارتباط راحت زیر سیستم‌ها توجه خاصی شده است.

به گفته دکتر بامداد، شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع ، صنایع نفت و گاز و شهرک‌های صنعتی از جمله مصرف کنندگان این سامانه به شمار می‌روند.

وی درباره وضعیت تولید این سامانه گفت: در حال حاضر سیستم جمع کننده و ارسال داده DCU مراحل طراحی و تست و صحه‌گذاری را طی کرده و در حال نصب در پست‌های فشار قوی شهر شیراز است و مراحل تولید کلید هوشمند به همراه تابلو اتوماسیون آن سال آینده آغاز می‌شود. همچنین قسمت مرکزی سامانه که همان نرم افزار مانیتورینگ و دیسپاچینگ با قابلیت دریافت اطلاعات مکانی از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS در سال آینده کامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت باسط پژوه تهران درباره پتانسیل صادرات این محصول توضیح داد: این سامانه پس از اجرا و تکمیل قابلیت استفاده در کشورهای همجوار را داراست ولی نیاز به نمایندگی‌های قوی و خدمات پس از فروش در آن کشورها دارد.

انتهای پیام/ب


 


۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید