پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۵۹

اخبار

در راستای بالا بردن کیفیت فرآورده­های صنعت نفت انجام شد؛ ساخت فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها با حمایت صحا

در راستای بالا بردن کیفیت فرآورده­های صنعت نفت انجام شد؛  ساخت فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها با حمایت صحا
یکی از شرکت­های فعال در حوزه اتوماسیون صنعتی و سیستم­های کنترل و مانیتورینگ، با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) اقدام به طراحی و نمونه­سازی فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها کرده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، هدف از اجرای طرح «طراحی و نمونه­سازی فلوکامپیوتر مایعات هیدروکربنی و گازها (FLOW COMPUTER)» دستیابی به دانش ساخت دستگاه‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی مواد هیدروکربنی است.

مهندس حسین فرهادی مدیرعامل شرکت فراموج پویا در راستای مهم­ترین اهداف کلان اجرای این طرح گفت: کمک  به صنعت نفت در جهت بالا بردن کیفیت فرآورده­ها و محصولات تولیدی صنعت نفت، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی و در صورت امکان بازار خارجی، ایجاد اشتغال­زایی و کارآفرینی و ممانعت از خروج ارز از کشور مهمترین اهداف طراحی و ساخت فلوکامپیوتر محسوب می‌شود.

وی افزود: بهای سوخت و بهره­گیری بهینه از انرژی نقشی اساسی در اقتصاد امروز واحدهای صنعتی ایفا می­کند. رشد ناگهانی قیمت نفت در سال­های اخیر نیاز به نوسازی سیستم­های اندازه­گیری و افزایش دقت اندازه­گیری انرژی خریداری شده و مصرفی فرآیندها در یک واحد صنعتی را به وجود آورده است. با یک اندازه­گیری واقعی، تلفات انرژی در بخش­های مختلف یک فرایند صنعتی تشخیص داده می‌شود و بر پایه این آگاهی بدست آمده از نحوه مصرف انرژی، توجیه اقتصادی بهینه­سازی سیستم­ها آسان می‌گردد. همچنین اندازه‌گیری دقیق انرژی در واحدهای تولید و فروش رابطه مستقیم با سوددهی آن‌ها خواهد داشت.

مهندس فرهادی ادامه داد: اندازه­گیری دقیق جریان در خط لوله، مهمترین موضوع در واحدهای تولید و انتقال است. برای پوشش این نیازها اغلب از تجهیزاتی خاص به عنوان فلوکامپیوتر چند منظوره استفاده می‌شود. این تجهیزات برای اتصال به انواع میترهای مورد استفاده در اندازه­گیری‌ها، نظیر میترهای اریفیسی( Orifice Meter) و توربینی، پایه­­گذاری شدند. بیشتر این فلوکامپیوترها به صورت پایانه راه دور (RTU) بوده و برای بکارگیری در محل­های دوردست در سایت‌ها طراحی شده‌اند.

به گفته مدیر عامل این شرکت، در بیشتر موارد، این تجهیزات کاملاً برنامه­پذیر بوده و می‌توانند برای محاسبات فلوی حجمی، جرمی و حرارتی هیدروکربن برنامه­ریزی شوند. این محاسبات عمده بر پایه استانداردهایی تعریف شده­اند.

گفتنی است، اندازه گیری دقیق میزان جریان نفت خام به قصد فروش، حفظ و توسعه سهم بازار داخلی، افزایش شاخص رضایت مشتری،اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور از جمله ویژگی­های سیستم فلوکامپیوتر  به شمار می‌رود.

 

 

 

۶ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید