شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۲۳

اخبار

ساخت مینی فلومتر الکترومغناطیسی صنایع نفت و پتروشیمی با حمایت صحا

ساخت مینی فلومتر الکترومغناطیسی صنایع نفت و پتروشیمی با حمایت صحا
متخصصان کشورمان با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) درصدد طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی مینی فلومتر الکترومغناطیسی هستند.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، این پروژه با هدف طراحی، ساخت و نمونه‌سازی یک فلومتر الکترومغناطیسی با محدوده دبی پایین(فلومترهای با سایز پایین‌تر از یک اینچ) انجام شده است. از جمله مزیت‌های رقابتی این طرح، صرفه جویی ارزی و خودکفایی در تولید این نوع از فلومترها است که با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک محقق شده است.

 مهندس غلامرضا فتحی مدیرعامل شرکت ابزارکنترل ارشیا با بیان این مطلب گفت: فلومتر وسیلهای است که مقدار مواد عبوری را نسبت به زمان اعلام می‌کند چراکه در بیشتر صنایع از جمله صنایع نفت و پتروشیمی، اطلاع از مقدار دقیق فلوی عبوری سیالی مانند گاز و یا نفت حیاتی است. همچنین اندازه­گیری دقیق فلو به دلیل ملاحظات مالی در فروش و خرید حجم مشخصی از ماده و کالا مانند کنتور گاز خانگی و تبادلات نفتی اهمیتی ویژه‌ای دارد.

 وی افزود: در این زمینه فلومترهای الکترومغناطیسی به کمک اندازهگیری تغییرات شار مغناطیسی در اثر سرعت سیال جاری، میتوانند مقدار فلو را با دقت قابل قبولی اندازهگیری کنند. در حقیقت با ایجاد شار مغناطیسی در سیال عبوری از فلومتر وسپس، اندازهگیری آن، میتوان به یک فلومتر الکترومغناطیسی دست پیدا کرد.

وی خاطر نشان­ کرد: به دلیل مکانیزم فلومتر مغناطیسی، سیال عبوری باید تا اندازهای خواص الکتریکی و رسانایی داشته باشد و در غیر این صورت اندازهگیری با اخلال مواجه میشود و باید از فلومترهایی با مکانیزمهای دیگر نظیر فلومتر ورتکس یا فلومتر توربینی استفاده کرد. برای مثال، از فلومتر مغناطیسی برای اندازهگیری فلوی آب مقطر نمی‌توان استفاده کرد.

 مهندس فتحی در خصوص بازار مصرف این محصول در ایران گفت: آمار واردات این فلومترها در سال 1393 در حدود 2 میلیون دلار بوده است که این شرکت پتانسیل لازم برای کسب بخشی از سهم بازار را دارد.

 وی تصریح کرد: پیشبینی می­شود که قیمت تمام شده هر دستگاه پس از اتمام مراحل نمونهسازی و در مرحله تولید انبوه، بسته به مشخصات فنی انتخاب شده، کم­تر از یک سوم قیمت نمونه مشابه وارداتی باشد که این مسئله صرفه­ جویی ارزی بسیاری به همراه خواهد داشت.

 تجهیز آزمایشگاه کالیبراسیون فلومتری با حمایت صندوق حمایت از صنایع الکترونیک

 مدیر عامل این شرکت در خصوص تجهیز آزمایشگاه همکار استاندارد این محصول اظهارکرد: با توجه به گستردگی تجهیزات (الکترونیکی، الکتریکی، مکانیکی و غیره)  و لزوم وجود آزمایشگاه ­های مرجع جهت صحت سنجی و ارائه گواهی عملکرد تجهیزات فوق به تولید کننده و وارد کننده، با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک آزمایشگاه کالیبراسیون فلومتری این شرکت به عنوان همکار سازمان استاندارد تجهیز و به روزرسانی شده ­است.

 وی با بیان اینکه شرکت ابزار کنترل ارشیا از آذرماه 1393 و مطابق تاییدیه رسمی سازمان ملی استاندارد ایران جهت انجام برخی از کالیبراسیون‌های فلومترهای مایعات و گازها مورد پذیرش قرار گرفته است، ادامه داد: این موضوع بخشی از بازار آزمایشگاه مورد نظر در این طرح را تامین می کند و با توجه به فعالیت شرکت در تعمیرات فلومتر و لزوم کالیبراسیون مجدد محصول پس از هر بار تعمیر، بنابراین از ظرفیت آزمایشگاه جهت کالیبراسیون فلومترهای تعمیر شده نیز استفاده خواهد شد.

 مهندس فتحی در پایان تصریح کرد: هدف از ایجاد آزمایشگاه­ های مرجع صحت­ سنجی و آزمون عملکرد تجهیزات و اطمینان از عملکرد صحیح مطابق با استاندارد تجهیز در بازه تعیین شده است.

 

۱ دی ۱۳۹۵ ۱۵:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید