دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۵

اخبار

دکتر وحدت در رادیو گفتگو: تجاری سازی علم و دانش نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده دارد

دکتر وحدت در رادیو گفتگو:  تجاری سازی علم و دانش نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده دارد
مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) بر نقش تجاری سازی علم و دانش در ایجاد ارزش افزوده و ثروت از منابع تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی صحا، برنامه « اقتصاد آسان است» با موضوع "ایران ساخت چگونه ملی و مردمی می شود" با حضور دکتر علی وحدت مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، فیروزه طبیب زاده رئیس اداره امور قراردادهای خدمات مدیریتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دکتر سلطانی رفیعی مدیر عامل یکی از شرکت دانش بنیان با نام "توسعه علوم رهپویان" به روی آنتن رادیو گفتگو رفت.

دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا در برنامه "اقتصاد آسان است" رادیو گفتگو در تشریح دلایل عدم توجه به منایع انسانی با اشاره به درآمدهای نفتی گفت: به دلیل اینکه کشورمان سال ها از نعمت‌های خدادادی نفت و منابع دیگر زیرزمینی بهره مند بوده است، خودش را محتاج حرکت به سمت استفاده از نیروی انسانی و دانش برای ایجاد ثروت نمی داند.

وی ثروت حاصل از نفت را پایدار ندانست و اضافه کرد: معمولا ارزش افزوده‌ای که از این منابع حاصل می شود، جدی نیست. چراکه چنانچه بخواهید از منابع خام زیر زمینی ارزش افزوده ایجاد کنید، به علم و دانش نیاز  است تا بتوانید نفت خام را به مواد پتروشیمی فرآوری شده و دارای ارزش افزده بالا تبدیل و صادر کنید.

مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با بیان اینکه تجاری سازی علم و دانش نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و ثروت در منابع دارد، عنوان کرد: اگر منابعی همچون نفت تبدیل به محصول با ارزش‌تری شود، ارزش افزوده ایجاد می شود که این مهم نیاز به یکسری فرآیندها و امور صنعتی و تولیدی دارد. بنابراین اینجا نقش فناوری اهمیت پیدا می کند، البته پایه ایجاد فناوری نیز نیروی انسانی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها هستند که بتوانند روش‌ها و محصولات جدید را معرفی و عرضه کنند.

وی درباره انتقال تکنولوژی نیز تصریح کرد: تکنولوژی آن دانشی است که به یک تعریف مشخص شده مانند ماشین آلات رسیده است که می تواند یک ماده را از یک حالت به حالت دیگر  تبدیل کند. تا زمانی که یادگیری در انتقال تکنولوژی صورت نگیرد، امکان تحقق این مهم وجود ندارد زیرا انتقال تکنولوژی نیز نوعی خرید فناوری است و منوط به خرید یکسری ماشین آلات و فرآیندها می‌شود.

فیروزه طبیب زاده تلاش ها برای ارتباط صنعت و دانشگاه را خیلی کند و آهسته دانست و عنوان کرد: روند ارتباط صنعت با دانشگاه در ایران در مقایسه با سرعت جهانی بسیار کند است. در این ارتباط متاسفانه صنعت به دانشگاه اعتماد نمی کند زیرا طرح های پژوهشی را بیشتر آکادمیک و تئوریک فرض می‌کند. متاسفانه طرح های تحقیقاتی دانشگاه ها نیز متناسب با تقاضای بازار و صنعت نیست.

طبیب زاده تجاری سازی را یک فرآیند دانست و عنوان کرد: تجاری سازی از زایش یک ایده در ذهن یک فرد شروع می شود. این ایده که حاصل خلاقیت فرد است باید کاربردی شود و بعد از آن امکان سنجی‌هایی وجود دارد که آیا قابلیت عرضه به بازار را دارد یا خیر؟

 

وی افزود: خیلی وقت ها برای ورود به بازار سعی می شود یک نمونه آزمایشگاهی یا نیمه صنعتی از محصول تولید شود. اگر در آزمایشات مورد تائید قرار گرفت، به صورت انبوه تجاری سازی و وارد بازار می شود. هر کدام از این مراحل حمایت های خاص خودش را می خواهد.

طبیب زاده در ادامه با بیان اینکه در ارتباط بین دانشگاه و صنعت یک حلقه مفقوده ای داریم، گفت: این حلقه مفقوده از قدیم وجود داشته است و هنوز هم به چشم می خورد در حالی که همه در تلاش هستند این حلقه بتواند ایجاد شود ولی این تلاش نیاز به کار دست جمعی است و اینگونه نیست که صرفا دانشگاه یا صنعت آن را انجام دهد.

دکتر سلطانی رفیعی مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه علوم رهپویان در ادامه با بیان اینکه تجاری سازی فرآیندی است که از پژوهش شروع می شود، تصرح کرد: پژوهش به تولید علم می انجامد و تولید علم نیز به تولید فناوری. خیلی وقت ها علم و فناوری با هم مخلوط شده است و در حالی که فرآیند این دو از هم مجزا هستند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه علوم رهپویان با تصریح بر اینکه یک پژوهشگر با یک فناور در دنیا یکی نیست، اظهار داشت: فناور کسی است که بر مفاهیم فنی و مهندسی تسلط دارد اما یک پژوهشگر صرفا به مفاهیم تئوریک و پژوهشی می پردازد و فناور سطح بالاتری از پژوهشگر دارد. در انتها همه این مراحل و موارد به تجاری سازی یا تولید ثروت می انجامد

۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید