دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۲۷

اخبار

در مجمع عمومی صحا مطرح شد: لزوم افزایش سرمایه صندوق حمایت از صنایع الکترونیک

در مجمع عمومی صحا مطرح شد: لزوم افزایش سرمایه صندوق حمایت از صنایع الکترونیک
در مجمع عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) تمامی اعضا بر لزوم افزایش سرمایه صحا از سوی دولت و استفاده از ظرفیت‌های سایر بخش‌ها مانند جلب مشارکت عمومی، سرمایه گذاران خصوصی و بانک ها تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی صحا، در مجمع عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)که صبح دوشنبه 15 شهریورماه سال جاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، دکتر فیاض معاون توسعه مدیریت و منابع و دکتر صادق زاده معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دکتر سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو، مهندس امانی رئیس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، دکتر پیری مدیرکل دفتر برنامه ریزی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مهدوی جانشین ریاست موسسه آموزشی و تحقیقاتی وزارت دفاع، مهندس قدس معاون پژوهشی صایران و دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا و سایر اعضای هئیت مدیره صندوق حضور داشتند.

در این جلسه دکتر سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشتازی صحا در ورود به سرمایه‌گذاری ریسک پذیر گفت: اخیرا در دنیا بحث تامین جمعی سرمایه مالی مطرح است و از آنجایی که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) هم در ایجاد نوآوری پیشتاز است، پیشنهاد می کنم در تامین جمعی سرمایه، برنامه ریزی کرده و در این زمینه پروژه تحقیقاتی انجام داده شود و تنها به تامین سرمایه از سوی دولت اکتفا نشود.

وی افزود: البته سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بورس در حال تدوین آیین نامه‌ای در این زمینه است. اما با توجه به جایگاه قانونی صحا به احتمال فراوان صندوق با آیین نامه‌های داخلی هم می تواند این موضوع را عملی کند.

همچنین دکتر قاضی زاده رئیس پژوهشگاه نیرو و نماینده وزارت نیرو در مجمع ضمن تشکر از برخورد فعالانه صحا با موضوعات فناوری‌های پیشرفته گفت: ماده 4 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بحثی در خصوص پرداخت تا 50 درصد هزینه‌های تحقیقاتی واحدهای تولیدی دارای مجوز را که منجر به پتنت یا کسب حق امتیاز تولید می شود، مطرح می کند که به لحاظ اجرایی مسئولیت آن با وزارت صنعت است اما به جهت آیین نامه‌ای چندان قابل اجرا نیست اما اگر صندوق‌های تخصصی مانند صحا بتوانند کارگزار اجرای این ماده باشند، حداقل در حوزه صنایع الکترونیک به واسطه ارتباطات این صندوق شاهد اجرای هر چه بهتر این ماده خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این ماده از نظر بستر قانونی یکی از مترقی‌ترین متون قانونی در حمایت از تحقیقات بخش خصوصی محسوب می‌شود که دولت این اجازه را دارد که تا 50 درصد این هزینه ها را به صورت کمک بلاعوض پرداخت کند اما در بودجه 95 چندان اعتباری به آن اختصاص نیافته است.

ابوالفضل طیبی مدیر کل دفتر امور بنگاه‌ها و مجامع وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشکر از گزارش صحا از برنامه ها و اقدامات در سال 1394 گفت: از انتشار کتاب کارنامه صحا توسط صندوق تشکر می کنم که به صورت جامع جایگاه صندوق های حمایتی و برنامه های خود را تشریح کرده است. البته عملکرد صحا نسبت به سال های گذشته بسیار چشمگیر بوده و همین که عملکردش در سال 1394 معادل 50 درصد کل 16 سال قبل از آن بوده ، قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه صحا باید وارد موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی شود، افزود: جا دارد که صندوق در این زمینه با هدف توسعه فعالیت‌ها گام بردارد و می تواند از همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران وابسته به وزارت اقتصاد هم بهره ببرد.

همچنین مهندس امانی رئیس امور صنعت و معدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به سابقه درخشان صحا گفت: با توجه به عملکرد خوب صحا انتظارات از آن هم افزایش یافته است؛ دولت در تامین سرمایه صندوق تلاش خود را  انجام داده که نمونه آن افزایش سرمایه در سال گذشته است ؛ البته صحا هم واکنش بسیار خوبی نشان داد و خیلی سریع سطح فعالیت را افزایش داد. اما انتظار ما این است که با توجه به سوابق خوب صحا، بتواند مشارکت بانک ها را بیشتر جلب کند و به عنوان امین نظام بانکی کشور در شناسایی پروژه ها عمل کند.

وی پیشنهاد کرد: بر اساس قانون، صندوق های توسعه‌ای می توانند عاملیت وجوه اداره شده وزارتخانه‌ها را داشته باشند که مجموعه صندوق های توسعه ای وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع بسیار خوب عمل کرده اند که جا دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بحث ورود پیدا کند.

امانی در پایان از  انتشار گزارش اثربخشی صحا که با هدف تشریح اثربخشی فعالیت های صورت گرفته انجام شده است، تشکر کرد.

مهندس قدس معاون پژوهشی صایران با تشکر از صحا بابت همکاری با شرکت های فناور همکار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت:  وزارت دفاع نزدیک به یک دهه است که از ظرفیت شرکت های فناور در تولید محصولات دفاعی استفاده می کند. از 600  شرکتی که در حوزه دفاعی با وزارت همکاری می کنند حدود 250 شرکت در بخش الکترونیک فعالیت می کنند و حجم زیادی از درخواست های تامین مالی آنها توسط صحا پاسخ داده شده است.

وی تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد که شرکت‌های حوزه ICT  طی 10 سال گذشته 10 برابر شده اند؛ در حال حاضر حدود 2500 شرکت در این حوزه فعال هستند که بر اساس تخمین‌ها گردش مالی  آنها بیش از 2500 میلیارد تومان است و با شیب 40 درصد نیز در حال افزایش است ؛ با توجه تربیت 65 هزار نفر متخصص ICT به صورت سالانه در دانشگاه ها و حضور بخشی از آنها در شرکت های فناور و عدم ظرفیت جذب بخش های دولتی، نیاز به نقدینگی بیشتر در صحا وجود دارد که باید با جلب مشارکت عمومی، سرمایه گذاران خصوصی و بانک ها در سال های آتی تامین شود.

به گفته قدس عدد سرمایه مورد نیاز صحا برای تامین مالی طرح های شرکت های فناور حداقل یک سوم گردش مالی شرکت هاست.

همچنین دکتر پیری مدیرکل امور برنامه ریزی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت 38 پارک علم وفناوری و 170 مرکز رشد در کشور گفت: در این مراکز بیش از 4 هزار شرکت فعال هستند که 900 شرکت موفق به کسب تاییدیه های دانش بنیان شده اند.

وی افزود: فعالیت‌های حمایتی صحا با هدف پرکردن خلاء تامین مالی بخشی از این شرکت‌ها قابل تقدیر است. 

۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۸:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید