دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۰۸

اخبار

وحدت در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: اعطای 3 هزار میلیارد تسهیلات به شرکت های صنایع الکترونیک/کاهش نرخ سود تسهیلات صحا

وحدت در نشست با خبرنگاران عنوان کرد:  اعطای 3 هزار میلیارد تسهیلات به شرکت های صنایع الکترونیک/کاهش نرخ سود تسهیلات صحا
رئیس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اعلام اعطای 3 هزار میلیارد تسهیلات به شرکت‌های صنایع الکترونیک از بدو تاسیس تاکنون و جهش صحا در میزان ریالی اعطای تسهیلات در سال گذشته، از کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به شرکت‌های صنایع الکترونیک خبرداد.

به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا امروز صبح سه شنیه 5 مردادماه در نشست خبری از کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک خبرداد و گفت: بعد از ابلاغیه ای که به بانک‌ها در خصوص کاهش نرخ سود بانکی صورت گرفته است، نرخ سود تسهیلات اعطایی صحا به شرکت‌های حوزه صنایع الکترونیک هم کاهش یافته است؛ بر این اساس، پیش از این نرخ سود تسهیلات صحا بسته سطح فناوری و نوع فعالیت بین 6 تا 18 درصد بود که از این پس کف نرخ سود تسهیلات 5 درصد و سقف آن به 15 درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به جهش صحا در اعطای تسهیلات در سال گذشته نسبت‌های قبل از آن افزود: تاکنون ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که هزار میلیارد ریال آن به سال ۹۴ اختصاص دارد. به طوریکه سال قبل بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۲۰۰ طرح، تقاضا برای دریافت تسهیلات از صندوق مصوب شده که حدود هزار میلیارد ریال از این رقم، به متقاضیان پرداخت شده است.

رئیس صندوق حمایت از تحقیقات و صنایع الکترونیک افزود: همچنین در زمینه صدور ضمانت نامه ها در سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال در صحا مصوب شد که تا انتهای سال گذشته، بیش از ۲۶۵ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به ایجاد تحول جدی در صدور ضمانت‌نامه‌های صندوق حمایت از صنایع الکترونیک، گفت: بر اساس بند «ح» ماده 4 آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی؛ ضمانت‌های صادره توسط صحا معادل ضمانت‌های بانکی بوده و برای تمامی دستگاه‌های اجرایی معتبر است و توسط اداره کل ذی‌حسابی وزارت امور اقتصاد و دارایی به کلیه ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وحدت با اشاره به سهم پایین صنایع الکترونیک از صنعت کشور که رقمی در حدود 3 درصد است،‌ اظهارکرد: اگر توجه بیشتری به صنایع الکترونیک شود، ارزش افزوده این صنعت بسیار بالاتر از بخش‌های دیگر خواهد بود چراکه از نظر نیروی انسانی ایران دارای بیشترین پتانسیل است.

وی درباره نقش صحا در سرمایه‌گذاری مشترک با طرف های خارجی تصریح کرد: صندوق حمایت از صنایع الکترونیک تلاش کرد که حداقل در 2 طرح مشترک که در زمینه صنایع پیشرفته با کشورهای دیگر همکاری داشته باشد البته رویکرد صندوق نیز حمایت از صنایع الکترونیک و ورود دانش و فناوری روز دنیا به این صنایع است و از طرح هایی که در این حوزه ارایه می شود، استقبال می کنیم.

وحدت خاطرنشان کرد: معوقات صندوق حمایت از صنایع الکترونیک حدود ۵ درصد از تسهیلات پرداختی است و علت پایین بودن این معوقات، ارزیابی صحیح و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی است .

وی با بیان اینکه رویکرد صندوق حمایت از صنایع الکترونیک برای حمایت از صنایع پیشرفته و دانش‌ بنیان، حمایت‌ از طریق اعطای تسهیلات است،‌ گفت: در دنیا ثابت شده که بهترین روش برای توسعه این صنایع، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است.  بر این اساس، رویه سرمایه گذاری ریسک پذیر در صندوق تدوین شده و به تصویب مراجع مربوطه رسیده که طی 6 ماه دوم سال اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل صحا ادامه داد: یکی از روش‌های تامین مالی در بحث سرمایه‌گذاری ریسک پذیر، روش ورود غیر مستقیم سرمایه‌گذار است که در این روش صحا  از شرکت‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر به شکل غیرمستقیم حمایت می‌کند و منابع مالی را در اختیار شرکت‌های واسط قرار می‌دهد تا باعث تقویت و تحرک صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان شود. البته امیدواریم طی شش ماه دوم سال اجرایی این روش اعطای تسهیلات نیز توسط صندوق اجرایی شود.

وحدت با بیان اینکه در برنامه ششم پیش‌بینی شده که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تغییر نام پیدا کند،‌ گفت: این اقدام به دلیل سهم بالای صنایع الکترونیک در صنایع پیشرفته صورت می‌گیرد.

مدیرعامل صحا در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس فعالان صنایع الکترونیک در نوزدهم مرداد ماه در پژوهشگاه نیرو توسط صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: سازوکارهای حمایت غیرمستقیم باتاکید بر مدل های تامین مالی صنایع پیشرفته، لزوم نفوذ فناوری پیشرفته در بنگاه های بزرگ و نقش آنها در توسعة شرکت‌های نوپا و همکاری بین المللی و یادگیری فناوری در دوران پساتحریم از جمله محورهای مورد توجه در نشست‌های تخصصی این اجلاس است که قرار است در آن وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سخنرانی کنند.

۵ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید