سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۱۸

اخبار

تولید تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی با حمایت 30 میلیارد ریالی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک

تولید تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی با حمایت 30 میلیارد ریالی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک
با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، مهندسان کشورمان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، تجهیزات انتقال شبکه‌های مخابراتیDWDM و نرم افزارهای مرتبط با آن را تولید می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی صحا، هدف از انجام طرح، تامین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای قرارداد با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارایه خدمات سیستم‌های انتقال DWDM (تحت عنوان پروژه توانا) با شرکت ارتباطات زیرساخت است.

دکتر سید علی علویان مدیرعامل شرکت فناوری ارتباطات نوری امین (فانا) با بیان اینکه از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملا بومی ساخت تجهیزات است که اشتغال برای حدود 50 نفر از نخبگان کشور در این حوزه (شبکه‌های مخابراتی، الکترونیک و نرم‌افزار) را به دنبال داشته و باعث کاهش حدود 70 درصدی خروج ارز از کشور شده است،گفت: محصولات شرکت در دو بخش سخت افزار و نرم افزار و در قالب کلی سیستم‌های انتقال نوریDWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) با کاربرد در سه لایه شبکه شامل شبکه‌های دسترسی (FTTx)، شبکه‌های شهری (Metro) و شبکه‌های انتقال زیرساختی و بین‌الملل ارائه می‌شوند.

وی افزود: البته سیستم‌های ROADM و سامانه نرم افزاری مدیریت یکپارچه در لایه‌های مدیریت المان، مدیریت شبکه و مدیریت سرویس نیز از دیگر محصولات این شرکت به شمار می رود.

علویان درباره بازار مصرف تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی گفت: پیرو قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت کار طراحی، تولید، نصب و راه اندازی تجهیزات و خدمات سیستم‌های انتقال DWDM تولید داخلی پروژه توانا (شامل ۱۰۰ شهر  نیمه شرقی کشور) با ظرفیت 400 گیگابیت بر ثانیه و قابل توسعه به 800 گیگابیت بر ثانیه و با سیستم مدیریت شبکه به صورت کلید در دست (Turnkey)توسط این شرکت آغاز شده است و با حمایت صحا در تأمین نقدینگی مطابق با زمان‌بندی در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه محصولی که در این پروژه تحویل شرکت ارتباطات زیرساخت می شود، یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبر نوری است، تصریح کرد: این محصول قادر است اطلاعات با  سرعت  Gbps400 با استفاده از یک زوج فیبر نوری را با استفاده از تکنیک‌های بسیار مدرن و پیشرفته انتقال داده و علاوه بر این تا برد حداقل 150 کیلومتر نیاز به تقویت‌کننده بین راهی ندارد. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور خواهد داشت.

به گفته علویان، شرکت فناوری ارتباطات نوری امین (فانا) تا کنون تنها صادر کننده این محصول به کشورهای همسایه بوده و امیدوار است علاوه بر حرکت روی لبه تکنولوژی دنیا در این حوزه، با توجه به تعداد محدود تولید‌کنندگان این محصول در دنیا، امکان صادرات بیشتر به سایر کشور ها نیز فراهم شود.

مدیرعامل شرکت فناوری ارتباطات نوری امین در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش درخواست انتقال اطلاعات در بستر شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی در دنیا و محبوبیت تبادل اطلاعات در بین اقشار جامعه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی متنوع، بازی‌های کامپیوتری، تلویزیون‌های مبتنی بر پروتکل اینترنتی و امکان انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای، نیاز به افزایش پهنای باند توسط سرویس دهنده‌های مخابراتی و اینترنتی به شدت افزایش پیدا کرده و زیرساخت‌های قبلی پاسخگوی این حجم انبوه تبادل اطلاعات نبوده و حرکت به سمت افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات توسط شرکت های مخابراتی زیرساختی اجتناب ناپذیر است و اگر مسیر حرکت شرکت‌ها به این سمت نباشد با مشکلات حاد و عدم رضایت مشتریان مواجه خواهند شد.

علویان افزود: شرکت‌های مذکور برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه‌های خود و یا سایر شرکت ها در داخل شهرها، بین شهرها و نیز بین کشورها نیاز به یک مسیر مطمئن و با ظرفیت بالا دارند. این نیاز صرفا با بهره‌برداری از آخرین تکنولوژی های موجود با استفاده از کابل فیبر نوری، که سریعترین و با ظرفیت‌ترین و مطمئن‌ترین روش ممکن است، حاصل می‌شود. انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری نیاز به تجهیزات خاصی دارد که بتواند با یک زوج از فیبر نوری انبوهی از اطلاعات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند. جدیدترین روش این انتقال DWDM نام دارد.

دکتر علویان با تشکر از حمایت های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) گفت: با حمایت 30 میلیارد ریالی صندوق در این طرح، کمبود اعتبارات اجرای پروژه ملی توانا در فاز اول تا حدود زیادی برطرف شده است .

انتهای پیام/ب

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید