دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۵

اخبار

دکتر صادق زاده خبر داد: حمایت 88 میلیارد ریالی «صحا» از شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر صادق زاده خبر داد: حمایت 88 میلیارد ریالی «صحا» از شرکت‌های دانش‌بنیان
سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب 34 طرح در صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) خبر داد و گفت: برای حمایت از این تعداد طرح، 88 میلیارد ریال از سوی این صندوق مصوب شده است.

به گزارش روابط عمومی صحا به نقل از ایسنا، دکتر رمضانعلی صادق‌زاده در بیست‌وپنجمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت علوم و صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، ظرفیت‌های خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است و علاوه بر آن در وزارتخانه صنعت درصدد ایجاد صنعت دانش‌بنیان هستیم.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات اشتغالی در دولت‌های مختلف ادامه داد: علاوه بر آنها به دنبال ایجاد حلقه‌هایی بودیم تا فناوری‌های تولیدشده در پارک‌های علم و فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بهره‌برداری قرار گیرد، چراکه دغدغه اصلی محققان کشور پاک شدن دانش‌های فنی است.

صادق‌زاده با تاکید بر اینکه اغلب صنایع کشور وارداتی است، خاطرنشان کرد: ولی برخی دیگر از صنایع با ظرفیت‌هایی که در کشور ایجاد شد، توانستند با بهره‌گیری از صنایع نوین فعالیت‌های خود را در بعد ملی رقابت‌پذیر کنند.

وی با تاکید بر رسوخ فناوری‌های نوین و پیشرفته در صنایع موجود یادآور شد: در این راستا پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند موثر باشند، ضمن آنکه از رؤسای سازمان‌های صنایع خواسته شده است تا مشاوران پژوهشی داشته باشند و این مشاوران باید از میان رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب شوند تا مسائل پارک‌ها و دانشگاه‌ها با رویکرد علمی رفع شود.

سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت رسوخ فناوری‌های نوین در صنایع را از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه نام برد و اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به تولید انبوه محصولات خود رسیده‌اند و دارای ارزش افزوده زیادی هستند.

وی اضافه کرد: برای تقویت این نوع محصولات باید در مکانیزم تعرفه‌ها تجدیدنظر شود که یکی از آنها افزایش تعرفه واردات است تا از این طریق از تولیدات داخل حمایت شود.

صادق‌زاده با اشاره به اشتراکات وظایف پارک‌های علم و فناوری با شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: از این ظرفیت باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌برداری شود، چراکه این شهرک‌ها می‌توانند اقدام به واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی برای تولید انبوه کنند.

وی با اشاره به توافق میان وزارتخانه علوم و صنعت، معدن و تجارت در زمینه قانون رفع موانع تولید ادامه داد: شرکت‌های صنعتی که مالیات پرداخت می‌کنند، می‌توانند تا سقف 10 درصد مالیات خود را صرف پروژه‌های تحقیقاتی کنند که این پروژه‌ها می‌تواند در قالب پروژه‌های تحقیقاتی با دانشگاه در مراکز پژوهشی اجرا شود.

صادق‌زاده ایجاد صندوق حمایت از صنایع الکترونیک را از دیگر ظرفیت‌های کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و افزود: این صندوق در آینده منحصر به صنایع الکترونیک نمی‌شود، بلکه شامل فناوری‌های پیشرفته و نوین خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 60 طرح که اغلب آنها از سوی شرکتهای دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری بوده‌اند، در این صندوق مورد ارزیابی قرار گرفت و 34 طرح مصوب شد که 88 میلیارد ریال از این شرکت‌ها حمایت شده است.

انتهای پیام

 

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید