چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۶

اخبار

دیدار مدیران و کارشناسان صحا با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر صنعت

دیدار مدیران و کارشناسان صحا با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر صنعت
مدیران و کارشناسان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی صحا، این دیدار با حضور دکتر محمد رضا فیاض معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، محسن اتابکی و افسانه منصف از اعضای هیئت مدیره صحا در ساختمان کلانتری وزارتخانه برگزار شد.

دکتر فیاض با اشاره به رشد فعالیت‌های صحا از نظر میزان اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه در سال 1394 گفت: آمار عملکرد صندوق در سال گذشته نشان می دهد که هدف‌گذاری مناسب و واقعی در فعالیت‌های صندوق صورت گرفته است که به همین دلیل باید از مدیرعامل، مدیران و کارشناسان صحا تشکر کنم.

وی درباره تفاوت نحوه اعطای تسهیلات صندوق‌ها و بانک‌ها افزود: صندوق‌های حمایتی برای این شکل گرفتند که فارغ از بروکراسی و سخت‌گیری‌های موسسات بانکی، به شرکت‌های متقاضی به راحت‌ترین شکل ممکن تسهیلات پرداخت کنند و شرکت‌ها هم متوجه این نکته باشند که ارزش کار آنها توسط این نهادهای حمایتی درک می‌شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های وزیر صنعت با بیان اینکه کار صندوق‌های حمایتی سهل و ممتنع است، تصریح کرد: صندوقی عملکرد مناسبی خواهد داشت که گردش کار در آن به کوتاه ترین زمان انجام شود و هر سال اعتباراتش را صرف اعطای تسهیلات کرده باشد. بنابراین صندوق‌های حمایتی با این ویژگی بر خلاف بانک‌ها که فقط به دنبال دریافت سود و افزایش دارایی هستند، باعث رشد صنعت درکشور خواهند شد.

وی با اشاره زمان تصویب لایحه تاسیس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) یادآور شد: در زمان بررسی لایحه تاسیس صندوق در مجلس شورای اسلامی بنده به عنوان نماینده دولت در صحن مجلس حضور داشتم و به طور کامل در جریان راه اندازی هستم. صحا دارای ویژگی های خاصی است که باید بر آن تاکید و آنها را ترویج کرد از جمله آنها می توان به بدنه کارشناسی پویا و جوان و تشکیلات چابک آن اشاره کرد. همچنین خوشبختانه ساختار بخش‌های مختلف آن شامل ارزیابی، نظارت و مالی که ترکیب مطلوبی است در طول سال‌های گذشته تغییر نکرده و حفظ شده است.

دکتر فیاض خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات روز افزون حوزه الکترونیک در دنیا باید صحا به دنبال تخصصی کردن زمینه‌های حمایتی باشد تا از تازه‌ترین تحولات عقب نماند.

وی در پایان بر توجه حداکثری به حمایت و تقویت بخش خصوصی و آموزش مستمر و مدام نیروی انسانی صندوق متناسب با تحولات این صنعت پیشرفته تاکید کرد.

همچمنین دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا در ابتدای جلسه با تشریح عملکرد صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) در سال ١٣٩٤ گفت: عملکرد سال ١٣٩٤ به لحاظ تعداد قرارداد بیش از مجموع عملکرد سه سال گذشته و به لحاظ ریالی نیز حدود ٥٠ درصد از مجموع عملکرد سه سال گذشته بیشتر بوده است.

دکتر وحدت درباره ویژگی‌های اعطای تسهیلات در سال 94 افزود: اعمال اولویت‌های حمایتی در مورد تسهیلات اعطایی (حمایت از تولیدات عمیق، حمایت از طرح‌های جدید شرکت‌های حمایت شده قبلی)، تاکید بر تمرکززدایی تسهیلات و افزایش سهم استان‌های کشور به غیر از تهران به بالاتر از 40 درصد کل تسهیلات اعطایی، استفاده متوازن از بازه سود در اختیار صحا و استفاده متوازن از سبد تضمینات در اختیار صحا با هدف حمایت بهینه از صنایع الکترونیک از جمله این ویژگی ها به شمار می رود.

وی تاکید کرد: با وجود رشد عملکرد صحا در سال گذشته که تزریق منابع مالی یکی از دلایل اصلی آن بود، همچنان اعتقاد داریم که از ظرفیت اصلی صندوق به شکل کامل استفاده نشده است و با افزایش سرمایه صحا توان حمایت بیشتر از صنعت الکترونیک کشور که مادر صنایع پیشرفته محسوب می شود، وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد مدل‌های جدید حمایتی از جمله فعالیت‌های صحا در سال گذشته بود، گفت: تعامل با نهادهای سیاست‌گذار دولتی و بخش خصوصی، گسترش بازار و بازاریابی فعال، برنامه‌ریزی برای معوقات، اصلاح قوانین و مقررات، همکاری با سایر نهادهای حمایتی و تامین منابع و افزایش سرمایه از دیگر برنامه‌های صندوق در سال ١٣٩5 محسوب می‌شود.

وحدت افزود: ایجاد J.V. و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تشکیل کنسرسیوم و خوشه های صنعتی، تجهیز آزمایشگاه تخصصی و مرجع، اخذ گواهی استاندارد و تاییدیه فنی، توسعه بازار و شرکت در نمایشگاه (داخلی و خارجی) ، آموزش تخصصی، تولید بدون کارخانه، قرارداد سه جانبه خرید (لیزینگ) و  قرارداد سه جانبه پژوهشی از جمله مدل‌های جدید حمایتی صحا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ب


 


۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید