چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۰۱

اخبار

وحدت در جمع فعالان صنعتی خوزستان: شرکت‌های کوچک باید نیازهای تکنولوژیک صنایع بالادستی را فراهم کنند

وحدت در جمع فعالان صنعتی خوزستان:  شرکت‌های کوچک باید نیازهای تکنولوژیک صنایع بالادستی را فراهم کنند
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) بر رفع نیازهای تکنولوژیک صنایع بالادستی توسط شرکت‌های کوچک دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)درجمع فعالان صنعتی، اقتصادی و دانشگاهی حوزه الکترونیک استان خوزستان که در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، با بیان اینکه صنایع الکترونیک هسته اصلی صنایع پیشرفته را تشکیل می دهند، گفت: بیش از 60 درصد سهم اسمی صنایع پیشرفته را حوزه الکترونیک پوشش می دهد و با تقویت این صنعت می توان شاهد تولیدات با ارزش افزوده بالا و ویژگی سازگاری با محیط زیست بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایعالکترونیک(صحا) با اشاره به پتانسیل‌های موجود در صنعت الکترونیک کشور بیان کرد: بهترین و فعال‌ترین دانش آموزانبرای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها وارد رشته های مرتبط با حوزه الکترونیک از جمله برق و کامپیوتر می شوند اما متاسفانه سهم این صنعت از کل تولیدات صنعتی کشور بسیار کم است.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار تنها حدود سه درصد از تولیدات صنعتی کشور به حوزه الکترونیک تعلق دارد و این درحالی است که این بخش استعداد و پتانسیل زیادی برای داشتن سهم جدی تری می باشد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور در ادامه اضافه کرد: بعضی وقت ها در استان‌های صنعتی کشور شرکت های فناور و نوپا نگاه منفی به صنایع بالا دستی داشته و از مسایلی مثل دشواری در شروع همکاری و گرفتن پروژه و یا گرفتن مطالبات گله دارند؛ این درحالی است که باید به صنایع بالا دستی به عنوان یک ظرفیت نگاه کرد چراکه می توانند محل و مسیر  رشد شرکت‌های کوچک باشند.

وحدت افزود: در استان خوزستان در حوزه‌های کشاورزی، فولاد، نفت و پتروشیمی این مزیت وجود دارد که نیازهای تکنولوژیک این صنایع از طریق شرکت‌های فناور مرتفع شود و بازار بزرگ و مساعدی برای تولیدات بانوراما و دانش بنیان فراهم است.

وی درباره خدمات صندوق حمایت از تحقیقات وتوسعه صنایع الکترونیک (صحا) به شرکت‌ها گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت و با نرخ متغیر ٦ تا ١٨ درصد و صدور ضمانت نامه های معتبر از جمله مهمترین فعالیت های صحا به شمار می رود.

مدیرعامل صحا حمایت از فرآیندهای تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی صنایع و توسعه بخش های تحقیق و توسعه شرکت ها را از محورهای فعالیت های صحا عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت‌هایی که به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات تقبل می شود.

وحدت با بیان اینکه بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت؛ ضمانت های صادره توسط صحا معادل ضمانت های بانکی و برای تمامی دستگاه های اجرایی معتبر است، گفت: در همین راستا شرکت‌های حوزه الکترونیک می توانند برای شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار و فعالیت های گمرکی از ضمانتنامه های صحا استفاده کنند.

 مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) خاطرنشان کرد: توسعه بازار، شرکت درنمایشگاه ها، اخذ تاییدیه های فنی بین المللی، جوینت شدن شرکت‌های داخلی با شرکت های خارجی جهت انتقال فناوری به کشور و تولید بدون کارخانه از دیگر حمایت های جدید صحا به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در راستای ارتباط موثر صنعت ودانشگاه ، این صندوق همکاری مشترکی را با پارک‌های علم و فناوری ، مراکز رشد فناوری و سایر مراکز دانشگاهی در دستور کار دارد که ضمن حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان امکان ارتباط موثر آنها را با بدنه اصلی صنعت کشور فراهم می کند.

در پایان این نشست مهندس نوراله حسن زاده رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان ضمن تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی در استان و توسعه بخش صنعت تصریح کرد: استان خوزستان علیرغم دارا بودن منابع عظیم نفت ، گاز و پتروشیمی و تامین 80 درصد نفت کشور متاسفانه سهم کمی ازمنافع آن را داراست.

حسن زاده ضمن نارضایتی از عدم حمایت کافی در بخش تولیدداخلی اظهار کرد: حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی با کم کردن سود تسهیلات ، ایجاد رقابت، توسعه صادرات و حمایت از تولید داخلی معنا خواهد داشت.

وی با اشاره به ارتباط مستمر میان صنعت و دانشگاه گفت : دانشگاه‌ها باید بتوانند در پرورش دانشجو به خصوص در بخش صنعت به شکل معقول و با توجه به نیاز آن، نقش خود را ایفاکنند.

حسن زاده تشکیل کارگروه حمایت از تولید و سرمایه گذاری و ستاد تسهیل استان را از جمله اقدامات موثر در جهت برطرف کردن موانع تولید و صنعت عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوان با استفاده از حداقل فرصت های موجود در توسعه صنعت و رفع موانع تولید استان گام برداریم.

انتهای پیام/ب

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید