یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۱۳

اخبار

وحدت در رادیو گفتگو: راه بهره برداری صحیح از منابع زیر زمینی استفاده از اقتصاد دانش بنیان است

وحدت در رادیو گفتگو:  راه بهره برداری صحیح از منابع زیر زمینی استفاده از اقتصاد دانش بنیان است
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با تاکید بر اینکه راه های استفاده حداکثری از منابع زیرزمینی داشتن اقتصادی مبتنی بردانش است، گفت: در این اقتصاد محصولاتی با فناوری های پیشرفته تولید می شود که هم ارزش افزوده بالاتری دارند و هم از نظر محیط زیست مشکلات کمتری برای کشور ایجاد می کنند.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی"با موضوع الزامات توانمندسازی منابع انسانی و با حضور دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور و دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روانه آنتن شد.

دکتر علی وحدت در ابتدا با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: در جای جای این سیاست ها بر اقتصاد دانش بنیان تاکید شده است. اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا و برون نگر است، یعنی بتوان با اتکا به توانمندی های داخلی نیازهای کشور را رفع کرد.

وی اقتصاد دانش بنیان را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر توان و دانش و نیروی انسانی داخلی است و این باعث می شود که اقتصاد کشور استقلال و درون زایی را داشته باشد. به عبارت دیگر وقتی اتکا بر دانش، نیرو و منابع داخلی کشور باشد، طبیعتاً شاهد استقلال اقتصاد داخلی نیز خواهیم بود.

در ادامه دکتر علیرضا دلیری با اشاره به جایگاه تولید و فناوری ها در کشور بیان کرد: در این فضای رقابتی که در اقتصاد به وجود آمده است، باید فعالیت دانش بنیان در تولیدات کشور توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در این فضای رقابتی که در زمینه ایجاد تکنولوژی در دنیا به وجود آمده است باید بر پایه اقتصاد دانشی و فعالیت های تحقیق و توسعه حرکت کنیم در غیر این صورت نمی توانیم خودمان را در بازارهای دنیا حفظ کنیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر پایه فعالیت تولیدی دانشی نباشد و علم و فناوری با آن همراه نباشد، محصولات و اقتصاد قابلیت ارتقاء را نخواهند داشت. در همین راستا کشور ما به این نتیجه رسید که تمرکز را بر تولید دانش بنیان بگذرد و همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، پایه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است.

دلیری با اشاره به اینکه نمی توانیم بگوییم اقتصادمان تا به امروز خارج از چهارچوب دانش بوده است، اظهارکرد: البته شاید درصد کمی از تولیدمان در شرایط رقابتی باشد و در بازارهای رقابتی حضوری جدی داشته باشد. بعضی از تولیدات ما تولیداتی بودند که دائمی و ثابت بوده اند و واحدهای تحقیق و توسعه نداشتند و به همین دلیل بود که بعضی از شرکت هایمان در یک دوره میان مدت نتوانستند رقابت کنند و سودهی داشته باشند و در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند. بنابراین باید دانش را با اقتصادمان همراه کنیم تا در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در ادامه دکتر میر محمد صادقی در خصوص میزان دانش بنیان بودن اقتصادمان تا به امروز، گفت: در مجموع می توانیم هر فعالیتی را انجام دهیم، ولی اقتصاد باید به سمت فعالیت هایی برود که ارزش افزوده بالایی دارد یعنی باید ببینیم مهمترین کارهایی که انجام بدهیم، کارهای درستی باشد.

وی در تشریح سخن خود بیان کرد: در حقیقت نخست باید ببینیم کارهای درست کدام کارها و فعالیت ها هستند و سپس آن را به افراد مناسب بسپاریم تا کار درست را انجام دهند.

مسئول مرکز سیستم مطالعات مهندسی دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به توانمند سازی نیروی انسانی اظهارکرد: در واقع باید از افراد با استعداد و حرفه ای که دانش آن تخصص مورد نظر را دارند، استفاده کنیم. در مواقعی هم که این افراد را به هر دلیلی در اختیار نداریم، باید آموزش های لازم را به آنها بدهیم.

در ادامه دکتر وحدت به مسئله عرضه و تقاضا اشاره کرد و اظهارکرد: این عرضه و تقاضا است که روابط را تشکیل می دهد. در سیاست های کلی آموزش مان به مقاطع و رشته توجهی نمی شود زیرا یک کنکوری برگزار می شود و برخی افراد قبول می شوند ولی این ضمانت وجود ندارد که اگر فردی در رشته ای تحصیل کرد، بتواند در آن رشته نیز کار کند.

۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۰۹
رادیوگفتگو |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید