جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۳۲

اخبار

دعوت از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها برای معرفی طرح های نیازمند حمایت صنایع الکترونیک

دعوت از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها برای معرفی طرح های نیازمند حمایت صنایع الکترونیک
عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها دعوت کرد طرح های مورد تائید و نیازمند حمایت صنایع الکترونیک را به صندوق معرفی و پیشنهاد دهند.

به گزارش خبرنگار صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک افسانه منصف در همایش آشنایی با قانون، آیین نامه ها و فرآیند حمایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان به ویژه دانش بنیان صنعتی و واحدهای تحقیق و توسعه به تشریح عملکرد و برنامه های صندوق پرداخت و اظهار داشت: صندوق از سال 77 در راستای مصوبه هیات وزیران آغاز به فعالیت کرد، در سال 82 تبدیل به شرکت مادر تخصصی شد و سرمایه آن به این واسطه از 50 میلیارد به 500 میلیارد ریال افزایش یافت. وی ادامه داد:در سال 89 و در راستای قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تغییر ماموریت داده و قرار شد تبدیل به صندوق حمایت از صنایع نوین شود، پیشنهاد اساسنامه جدید داده شد اما در پی ادغام وزاتخانه های صنایع و بازرگانی، این مصوبه عملی نشد.

منصف به طرح موضوع ادغام صندوق های تحت پوشش وزات صنعت در سال 91 نیز اشاره کرد و گفت: با تغییر دولت و استقرار دولت جدید برنامه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف ادغام صندوق  ها ارائه شد و بر این اساس در ماده 32 قانون خروج از رکود یا همان رفع موانع تولیدات رقابت پذیر،حکم ماده 16 قانون حداکثر سازی توان داخل لغو شد و صندوق می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. عضو هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع الکترونیک موضوع فعالیت صندوق را حمایت های مالی و اعتباری از صنایع الکترونیک در بخش های خصوصی و تعاونی با نرخ ترجیحی ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم تامین منابع لازم امکان پرداخت تسهیلات بلاعوض علی رغم آنچه در اساسنامه صندوق پیش بینی شده تا کنون میسر نشده است.

صدور ضمانتنامه بدون تشریفات پیچیده اداری و وثایق سنگین

منصف با اشاره به بروکراسی و مطالبه وثایق سنگین از سوی بانکها برای صدور ضمانتنامه، افزود: ما در صندوق صنایع الکترونیک این بروکراسی پیچیده را نداریم و بدون اینکه کارمزد و وثایق خاصی برای ارائه ضمانت نامه دریافت کنیم، ضمانتنامه را صادر می کنیم و این فرآیند بیش از یک روز طول نخواهد کشید. معاون مالی و اداری صندوق همچنین صدور ضمانت نامه برای شرکت صنایع در مناقصات و امضای قرارداد صنایع الکترونیک را مورد اشاره قرار داد و آمادگی صندوق را برای صدور ضمانت نامه در زمینه های مورد نیاز و درخواست صنایع را اعلام کرد. وی همچنین تصریح کرد: ارائه خدمات کارشناسی و فنی دیگر زمینه ای است که صندوق آمادگی دارد با حداقل قیمت ارائه کند.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک همچنین با اشاره به ماموریت صندوق در حمایت از سرمایه گذاری ریسک پذیر، اظهار داشت: برنامه هایی را برای استفاده از این پتانسیل ارائه کرده ایم، اما متاسفانه به دلیل محدودیت های قانونی هنوز موفق به انجام این کار نشده ایم. منصف جذب سرمایه گذار خارجی را از دیگر برنامه های در دستور کار صندوق عنوان کرد و گفت: مقدمات این کار فراهم شده و امیدواریم امسال بتوانیم یک سرمایه گذارخارجی را جذب کنیم.

پوشش رشته های جدید در صندوق حمایت از صنایع نوین

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در ادامه با تشریح فعالیت ها و ماموریت های صندوق، یادآور شد:رشته های الکترونیک و ارتباطات، فناوری اطلاعات، انرژی های نو، ریزفناوری ها، هوا و فضا، فناوری های زیستی، مواد نو، اتوماسیون،سامانه های هوشمند و اپتیک و لیزر رشته های جدیدی است که بر اساس مصوبه هیات وزیران و برنامه پنجم به فعالیت های حمایتی صندوق در قالب صندوق صنایع نوین افزوده شده است.

بازپرداخت تسهیلات صندوق 5 ساله شد

وی همچنین با اشاره به سازو کار پرداخت تسهیلات صندوق گفت: سقف بازپرداخت تسهیلات صندوق 3 سال بود که اکنون به 5 سال افزایش پیدا کرده است. منصف معیارهای اصلی پرداخت تسهیلات مالی را توجیه فنی و سطح فناوری طرح، توانایی فنی متقاضی، عملی بودن طرح، توان مالی متقاضی در بازپرداخت تسهیلات و وجود بازار برای محصول تولید ذکر کرد. وی تاکید کرد: در صورتی که طرح در جهت افزایش صادرات، ایجاد دانش فنی، اشتغال زایی و افزایش تولید ناخالص داخلی باشد با اولویت بیشتری بررسی خواهد شد.

عملکرد صندوق به روایت آمار

منصف همچنین عملکرد صندوق را به روایت آمار مورد اشاره قرار داد و گفت: کل عملکرد صندوق از شروع فعالیت تا کنون بررسی 2360 طرح به ارزش 13 هزارو 370 میلیارد ریال بوده است که 1000 طرح به ارزش 2000 میلیارد ریال منجر به امضای قرارداد شده است. وی ادامه داد: از این تعداد تا کنون 800 طرح تسویه شده است که رقم آن بالغ بر 1250 میلیارد ریال بوده است. معاون مالی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک ادامه داد: از کل رقم 500 میلیارد ریال سرمایه تا کنون توانسته ایم 473 میلیارد ریال را دریافت کنیم و صندوق با توجه به این سرمایه بسیار موفق عمل کرده است.

مذاکره برای افزایش سرمایه صندوق در 6 ماه نخست سال

منصف همچنین افزایش سرمایه 25 میلیون دلاری صندوق در قانون بودجه 94 را مورد اشاره قرار داد و گفت: موافقت بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را برای تخصیص این مبلغ از محل بازپرداخت اقساط حساب ذخیره ارزی گرفته ایم و امیدواریم در 6 ماهه اول سال جاری افزایش سرمایه صندوق محقق شود. وی نیاز صنایع الکترونیک را سالانه 500 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری و 4500 میلیارد تومان برای سرمایه در گردش ذکر کرد.

منصف در ادامه افزود: اهم برنامه های صندوق در سال 94 اختصاص بخشی از منابع به فعالیت های پژوهشی ،توسعه بازار صنایع تحت پوشش،خدمات صنعتی و طرح های تولید بدون کارخانه، گسترش حمایت اعتباری از صنایع الکترونیک از طریق تنوع در صدور ضمانتنامه ، ایجاد مدل های جدید حمایتی از طریق حمایت های 3 جانبه و سرمایه گذاری ریسک پذیر است. عضو صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در پایان سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استان ها را دعوت به همکاری و تاکید کرد: چنانچه طرحی در سطح استان وجود دارد که مورد تایید شما است و با ماموریت ها و شاخص های صنایع الکترونیک همبستگی دارد، آن را برای صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ارسال کنید.

حضور در نمایشگاه جانبی فن بازار

بر اساس این گزارش همچنین صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در نماشگاه فن بازار که در حاشیه نشست برگزار شد شرکت کرد و به معرفی خدمات و تسهیلات صندوق پرداخت. بر اساس این گزارش نشست آشنایی با قانون، آیین نامه ها و فرآیند حمایت شرکت ها و موسسات دانش بنیان به ویژه دانش بنیان صنعتی و واحدهای تحقیق و توسعه با محورهای بررسی ویژگی های شرکت های دانش بنیان،سرفصل های حمایت از این شرکت ها، معرفی انواع روشهای تامین مالی،ارائه برنامه های حمایت از گسترش تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی و اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه ها برگزار شد.

دانش تولید شده در حوزه دانش بنیان خریدار داشته باشد

در این نشست همچنین معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : امروز در حوزه فعالیتهای دانش بنیان حلقه ای داریم که باید روی آن کار کنیم و دانش تولید شده باید خریدار داشته باشد. به گزارش صندوق حمایت از صنایع الکترونیک به نقل از  "شاتا" علی اصغر توفیق در نشست تخصصی آشنایی با قانون ، آیین نامه و فرآیند حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان صنعتی و توسعه واحدهای R&D افزود : با تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری و معاونت علمی و فناوری به سرعت نهال علم و فناوری شکوفا شد و امروز تلاشهای دهه گذشته به جایی رسیده که داریم ثمر ها را می بینیم.

 وی تصریح کرد : پارکهای علم و فناوری ، پتنتهایی که ثبت می شود،  فن بازارها  و مخترعینی که ورود کرده اند ، حاصل زحمات گذشته است اما امروز وقت آن رسیده است که طوری بهره برداری کنیم که اثر بخشی بیشتری داشته باشد چراکه ما در مقطعی هستیم که دانشگاهها ثمر می دهند و اگر خوب از این ظرفیت استفاده نشود محققین و دانش پژوهان دلسرد می شوند . توفیق با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان تاکید کرد :  علاوه بر این،  در سطح ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری نیز  ایجاد شد  و در نتیجه فضای سیاسی کشور آماده است ،  صندوق شکوفایی و نوآوری هم در کنارش هست و قواعد دست و پا گیرش هم برچیده شده و در این شرایط  صاحبان صنایع باید دانش بنیان شوند و هیچ دلیلی برای شکوفا نشدن اقتصاد در آینده وجود ندارد.

وی اضافه کرد : سرمایه جهان در حدود 708 هزارمیلیارد دلار تخمین زده شده که متشکل از منابع طبیعی و کارخانه ها و .... است به علاوه دانش و در کشورهای پیشرفته سهم سرمایه فکری 80 درصد و سهم سرمایه فیزیکی 20 درصد است و این در حالی است که در منطقه ما این نسبت 20 به 80 است و لازم است کشور ما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهد.

توسعه فناوری و تکنولوژی از بنگاه  صورت گیرد

همچنین در این نشست رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : در 12 رشته حوزه صنایع پیشرفته ودانش بنیان بهای تمام شده مربوط به وزن نیست بلکه اندازه گیری سهم دانش است. حسن آقا کثیری افزود : الان از طرف دولت کمکهایی می شود که فرآیند هایی برای تجاری سازی ایده شرکتهای حوزه دانش بینان ایجاد شود ولی خود ایجاد کننده اگر بخواهد تجاری سازی کند اصطلاحا وارد دره مرگ می شود ولی می تواند وارد زیر ساختهای صنعتی بشود تا هم بهره وری داشته باشد و هم آن شرکت،  شرکت دانش بنیان تلقی شده و از مزیتهای آن بهره ببرد.

آقا کثیری با برشمردن مولفه های اقتصاد دانش بینان افزود : هزینه در دانش ، سیاستهای علم و فناوری ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن مولفه های اقتصاد دانش بنیان هستند. وی اضافه کرد : طبق چشم انداز 1404 باید کشور اول منطقه در حوزه دانش و فناوری باشیم واین در حالی است که بر اساس آماربانک جهانی رتبه 15 را در بین 20 کشور منطقه داریم ، در رژیم فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه 9،  آموزش رتبه 9،  نوآوری رتبه 8 و رژیم نهادی و اقتصادی رتبه 20 را دارا هستیم.

آقاکثیری تصریح کرد : بر اساس تعاریف جهانی رشد علم از دانشگاه و توسعه تکنولوژی و فناوری از بنگاه صورت می پذیرد و به طور ویژه صنعت باید در این حوزه فعال شود .

رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : در این مسیر دانشگاهها و مراکز پژوهشی و بنگاههای صنعتی و تولیدی باید دست به دست هعم دهند تا سینرژی بیشتری ایجاد شود . وی افزود : تا پایان سال 93 حدود  36 بنگاه دارای فعالیت دانش بینان داشتیم که هدفگذاری این حوزه  رسیدن به رقم 699 بنگاه تا پایان سال 94 و رقم 4178 بنگاه تا تا پایان سال 96 است. آقا کثیری همچنین با برشمردن اهداف کمی برای ایجاد واحد R&D  در بنگاههای صنعتی گفت : این رقم تاکنون 1276 بنگاه است که باید تا پایان دولت یازدهم به بیش از 4 هزار بنگاه ارتقا یابد و همچنین سهم 34 صدم درصدی R& D  نسبت به تولید ناخالص داخلی در سندچشم انداز  1404 به حدود 4 درصد افزایش یابد.  

انتهای پیام.

 

 

سمینار 940310 5

سمینار 940310 4

سمینار 940310 3  

سمینار 940310 2

 
 
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید