یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۱

اخبار

مدیرعامل صحا خبرداد: اختصاص ردیف 250 میلیارد ریالی صحا برای حمایت از طرح های ICT

مدیرعامل صحا خبرداد: اختصاص ردیف 250 میلیارد ریالی صحا برای حمایت از طرح های ICT
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ردیف 250 میلیارد ریالی صحا برای حمایت از طرح های حوزه ICT خبرداد.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا در مراسم انقعاد تفاهم نامه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، اظهارکرد: اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید است. اساس اقتصاد دانش بنیان درون زایی و برون نگری بوده و متکی بر صنایع پیشرفته و «های تک» است.

وی با اشاره به ضرورت تعیین سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور گفت: صنعت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنایع پیشرفته ظرفیت های بهتر و بیشتری را در مقایسه با حوزه های دیگر دارد تا نقش و سهم بیشتری را در اقتصاد دانش بنیان و به تبع آن در اقتصاد مقاومتی ایفا کند چراکه در این بخش زیرساخت های مورد نیاز از جمله نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد و بهترین دانشجویان در رشته های برق، الکترونیک، کامپیوتر و IT در دانشگاه ها تحصیل کرده و می کنند.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع الکترونیک در شرایط کنونی کشور بسیار ضروری و مهم است؛ هرچند که آمار دقیق از سهم اقتصاد دانش بینان در اقتصاد کشور موجود نیست ولی مطمئن هستیم چنانچه اعتقاد جدی به توانمندی صنایع و نخبگان کشور داشته باشیم و زمینه های حمایتی لازم فراهم شود، رشد صنایع دانش بنیان ممکن خواهد بود.

به گفته وی نقش و جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تعیین اولویت های حوزه ICT زیربنایی و لازم است توجه ویژه ای به این بخش شود.

دکتر وحدت با اشاره به فعالیت صحا زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با نزدیک به 20 سال سابقه از قدیمی ترین صندوق های حمایتی تخصصی است که وظیفه اش حمایت از صنایع ارتباطی، اتوماسیون، رایانه ای، الکترونیک نوری، قطعات الکترونیک، الکترونیک مصرفی و الکترونیک کاربردی است.

به گفته وی وزرای صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری ، اقتصاد و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از جمله اعضای مجمع صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک هستند.

دکتر وحدت با بیان اینکه تاکنون هزار طرح صنایع الکترونیک مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، افزود: از این تعداد بیش از ٨٠٠ طرح با موفقیت به اتمام رسیده است و بخش عمده فعالیت های صندوق نیز شامل اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت نامه بوده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه معوقات بازپرداخت تسهیلات صندوق نزدیک ٥ درصد است و بسیار کمتر از معوقات سیستم بانکی است که نشان می دهد که چنانچه تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگر واقعی اعطا شود و سپس نظارت صورت گیرد، قطعا تسهیلات بازخواهد گشت.

دکتر وحدت درباره ویژگی های ضمانت نامه های صحا تصریح کرد: صدور ضمانت نامه به عنوان یکی از خدمات صحا با دید حمایتی از شرکت های صنایع الکترونیک،  بدون سپرده اولیه برای شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و حسن انجام تعهدات صورت می گیرد و بر اساس مصوبه دولت، ضمانت نامه های صحا برای شرکت های دولتی معادل ضمانت نامه های بانکی است.

مدیرعامل صحا با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل نهادهای موجود کشورگفت: در همین راستا صندوق تلاش کرده است که از بخش های درگیر و مسئول حوزه های مختلف صنایع الکترونیک مانند پژوهشگاه نیرو از وزارت نیرو، موسسه آموزشی و تحقیقاتی دفاع از وزارت دفاع،معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و مرکز صنایع پیشرفته کمک گرفته و سیاست ها و اولویت های حمایتی را دریافت کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با اکثر نهادهای تخصصی حرفه ای مانند سندیکای مخابرات، سازمان نظام صنفی رایاه ای و انجمن اتوماسیون جهت همکاری استفاده از ظرفیت های فنی و تخصصی اولویت ها و نیازهای صنایع تحت حمایت ارتباط برقرار کرده ایم.

دکتر وحدت خاطرنشان کرد: انتظار ما از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که اولویت ها وسیاست های صنعت ICT  را مشخص کند و در توزیع مناسب تسهیلات صحا مشارکت جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اولویت های حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: اجرایی‌شدن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فعال‌سازی ارائه خدمات کارشناسی، حمایت از توسعه بازار به ویژه بازارهای خارجی و جذب و انتقال دانش فنی، ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک(J.V.) با تولیدکنندگان مطرح جهانی، همکاری‌های بین‌المللی، اخذ تأییدیه‌های داخلی و جهانی، توسعه صادرات، تولید بدون کارخانه، تاسیس آزمایشگاه های مرجع و ارائه خدمات صنعتی در زمره برنامه‌های عملیاتی صحاست.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اشاره به حمایت ویژه صحا از طرح های صادراتی گفت: طرح هایی که موفق به صادرات شوند، از تخفیف 6 درصدی در دریافت تسهیلات بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل صحا با بیان اینکه اکثر شرکت های فعال و معتبر حوزه ICT ، از تسهیلات و خدمات صحا بهره مند  شده اند، گفت: تاکنون 343 فقره تسهیلات در حوزه صنایع ICT به ارزش 636 میلیارد ریال اعطا شده است و صحا ردیف 250 میلیارد ریالی را برای حمایت از طرح های حوزه ICT به طرح هایی که از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی و در کمیته فنی صندوق تایید شوند تا پایان امسال تسهیلات ویژه ارزان قیمت اعطا می شود.

وی افزود: همچنین به شرکت هایی که از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به صحا معرفی شوند، ضمانت نامه با شرایط و تسهیلات ویژه نیز اعطا خواهد شد.

همچنین در این مراسم دکتر خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی با اشاره به سابقه 44 ساله پژوهشگاه گفت: این مرکز در مقاطع مختلف به ایفای نقش و فعالیت در فناوری های نوین و بومی سازی فناوری های مرتبط با حوزه ICT پرداخته است.

وی افزود: حمایت از تولید محصولات کاربردی و شرکت های دانش بنیان حوزه مخابرات از جمله برنامه های حمایتی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود.

به گزارش صحا، همچنین مدیران پژوهشگاه ICT توانمندی ها و دستاوردهای این مرکز را تشریح و در پایان این مراسم، دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا و مدیران صندوق از بخش های مختلف پژوهشگاه بازدید کردند.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۴:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید