شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۰۷

اخبار

طرح اولویت بندی تقاضاهای صنایع الکترونیک برای دریافت تسهیلات تصویب شد/ تسریع در پاسخگویی به تولید

طرح اولویت بندی تقاضاهای صنایع الکترونیک برای دریافت تسهیلات تصویب شد/ تسریع در پاسخگویی به تولید
مدیرعامل و عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از تصویب طرح جدید اولویت بندی تقاضاها برای دریافت تسهیلات در راستای بهبود فضای کسب و کار خبر دادند.

 به گزارش روابط عمومی صندوق، علی وحدت در گفت و گو با خبرنگاراز تصویب طرح جدید اولویت بندی تقاضاهای  صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در هیات مدیره خبر داد و درباره جزئیات آن اظهار داشت: برای حمایت اثر بخش از حوزه های مختلف صنایع الکترونیک و با توجه به سیاست های مد نظر مجمع عمومی، مدیریت صندوق و تجربیات قبلی مدل جدیدی برای ارائه تسهیلات و خدمات به صنایع الکترونیک و پیشرفته تصویب شد. وحدت افزود: این اولویت با هدف صادرات، ارتقاء سطح فناوری و دانش فنی، بالابردن ارزش افزوده، صرفه جویی ارزی، اشتغال نیروی متخصص، حمایت از صنایع مادر و طرح های مولد در دو بخش تهیه و تنظیم شده است.

وی تصریح کرد: در تجزیه و تحلیل این اولویت بندی از ترکیب روش های استاندارد علمی و روز دنیا مانند «مک گراناهان» و تجربیات صاحب نظران و کارشناسان متخصص استفاده شده است. وحدت توضیح داد: در بخش مواردی که تشخیص اولویت آن از سهولت بیشتری برخوردار است ارزیابی شده و نتایج اولیه بررسی جهت کوتاه کردن زمان پاسخگویی به متقاضی اعلام شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع الکترونیک ادامه داد: در بخش دوم از شاخص های مختلف در گروه بندی های سه گانه «دانش فنی»، «اقتصادی و مالی» و «مزیت های رقابتی» استفاده شده است وحدت گفت: در نهایت با استفاده از نرم افزار تولید شده داده ها استخراج شده و امتیاز نهایی هر طرح محاسبه و جهت تصمیم گیری در اختیار مراجع ذی صلاح قرار خواهد گرفت.

وحدت با اشاره به محدودیت منابع صندوق و حجم بالای تقاضا برای دریافت تسهیلات گفت: با اجرای طرح جدید اولویت بندی، کیفیت ارزیابی صندوق بیشتر خواهد شد.

از دیگر مزایای این طرح می توان به تشخیص وضعیت شاخص های مختلف کمی و کیفی انواع طرح ها در بخش خصوصی و تعاونی در حوزه های مختلف صنایع الکترونیک و پیشرفته اشاره کرد. مدیرعامل صندوق برخی از مهمترین شاخص های اولویت بندی طرح را در مرحله دوم دارا بودن ویژگی هایی مانند محوریت صادرات،فناوری، طرح های مولد و تائیدیه های فنی و کیفی عنوان کرد. به گفته وحدت از مهمترین مزایای این مصوبه کاهش زمان پاسخگویی و تسهیل در امور بررسی و کارشناسی صندوق در آینده نزدیک است که در همین راستا اقداماتی در دست بررسی و برنامه ریزی است.

اتابکی: تصویب طرح اولویت بندی در راستای بهبود فضای کسب و کاراست

محسن اتابکی عضو هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک نیز در این باره به خبرنگار شاتا گفت: با توجه به اینکه صندوق صنایع الکترونیک یک صندوق حمایتی است و برنامه هایی که در پیش داریم که بر اساس آن لایحه ای به مجلس ارائه شده و عنوان صندوق به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تغییر کند و گستره بیشتری از رشته های صنعتی را در بر بگیرد، مدیریت منابع صندوق اجتناب ناپذیرخواهد بود. وی تاکید کرد: منابع صندوق منابع محدودی است و تقاضا بیشتراز منابع است، لاجرم باید بین طرح های پیشنهادی صنایع الکترونیک اولویت بندی صورت گیرد و با توجه به شاخص هایی که توسعه یافگی بیشتری در صنایع ما به وجود می آورد، طرح ها را اولویت بندی کنیم.

اتابکی تصریح کرد: بر این اساس مطالعات تطبیقی انجام شد و بر اساس روش آقای مک گراناهان اولویت بندی طرح ها بنا گذاشته شد. وی درباره ویژگی این روش توضیح داد: در این روش وزن دهی به شاخص ها بطور سیستماتیک و بدور از نظرات سلیقه ای دنبال می شود و کمتر ممکن است نظرات شخصی در تصمیم گیری ها دخل و تصرف پیدا کند.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در این رابطه شاخص هایی که به نظر می رسید مهم هستند را برای این بررسی انتخاب کردیم، از جمله شاخص های فنی و تکنولوژیکی، مالی و اقتصادی و بازار که هر یک متغیرهای خود را دارند و ضریب همبستگی بین آنها محاسبه می شود. وی ادامه داد: بر مبنای بی وزن کردن این شاخص ها امتیاز بندی بین آنها صورت گرفته و بر اساس آن طرح های صنعتی متقاضی دریافت تسهیلات مورد بررسی قرار می گیرند و اولویت بندی می شوند.

اتابکی افزود: البته ذکر این نکته لازم است که چون این کار بر روی نتیجه طرح های گذشته و دامنه طرح هایی که تا کنون داشتیم انجام می شود، در مواردی در روند زمانی مورد محاسبه ممکن است اطلاعات کاملی وجود نداشته باشد، نهایتا به این دلیل ناگزیر شدیم با حفظ تقدم و تاخر شاخص ها و وزن دهی به آنها در سطح ضریب وزنی تا حدودی نظرات هیات مدیره را اعمال کنیم، هر چند شاکله کار به همان ترتیب حفظ شده است. عضو هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع الکترونیک در خصوص مزایای طرح اولویت بندی تقاضاهای صنایع برای دریافت تسهیلات و خدمات تصریح کرد: اولا طرح قبل از این که بخواهد برای بررسی وارد کمیته های مختلف وتحت اعمال نظرهای افراد قرار گیرد و زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد، سیستماتیک اولویت بندی می شود.

اتابکی همچنین این طرح را در راستای بهبود فضای کسب و کار ارزیابی کرد و افزود: ما در راستای بهبود فضای کسب و کار تلاش می کنیم فرآیندها وزمان اجرای  کار را کاهش دهیم. وی تاکید کرد: با این کار بررسی طرح نظام مند و سیستماتیک شده، زمان بررسی کوتاه می شود و اگر تقاضایی از سوی تولیدکننده ارائه شود تلاش می کنیم در کوتاه ترین زمان پاسخ مثبت و یا منفی به تقاضای او را اطلاع دهیم. اتابکی روند طولانی بررسی تقاضای صنایع مربوطه را از انتقادهای آنان به صندوق تا کنون عنوان کرد و گفت: متقاضی بعضا شکایت می کرد که 3 ماه از ارائه طرحش گذشته و هنوز نمی داند تسهیلات صندوق شامل حالش می شود یا خیر.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد: در راستای شفاف سازی، فرآیند اولویت بندی طرح های پیشنهادی صنایع بر روی سایت صندوق قرار داده خواهد شد که می تواند در فضای رقابتی میان صنایع مختلف تاثیرگذار باشد. بر اساس این گزارش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک شرکت مادر تخصصی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در زمینه های پرداخت تسهیلات به صنایع الکترونیک و پیشرفته، صدور ضمانتامه و ارائه خدمات فنی و تخصصی به بخش خصوصی و تعاونی فعالیت دارد.

شرکت های فعال در حوزه صنایع الکترونیک می توانند تا سقف 3 میلیارد تومان از این صندوق حمایتی تسهیلات دریافت کنند.

انتهای پیام/

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۳:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید