شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۴

اخبار

مدیرعامل صحا اعلام کرد: سهم 3 درصدی صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور

مدیرعامل صحا اعلام کرد: سهم 3 درصدی صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم 3 درصدی از صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور، بر ضرورت افزایش این سهم از اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، دکتر علی وحدت در نشست با فعالان صنعت الکترونیک و اعضای انجمن برق، الکترونیک و رایانه استان آذربایجان شرقی که در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهارکرد: اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید است. اساس اقتصاد دانش بنیان درون زایی و برون نگری بوده و متکی بر صنایع پیشرفته و «های تک» است.

وی با اشاره به ضرورت تعیین سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور گفت: صنعت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنایع پیشرفته ظرفیت های بهتر و بیشتری را در مقایسه با حوزه های دیگر دارد تا نقش و سهم بیشتری را در اقتصاد دانش بنیان و به تبع آن در اقتصاد مقاومتی ایفا کند چراکه در این بخش زیرساخت های مورد نیاز از جمله نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد و بهترین دانشجویان در رشته های برق، الکترونیک، کامپیوتر و IT در دانشگاه ها تحصیل کرده و می کنند.

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع الکترونیک در شرایط کنونی کشور بسیار ضروری و مهم است و هرچند که آمار دقیق از سهم اقتصاد دانش بینان در اقتصاد کشور موجود نیست ولی مطمئن هستیم چنانچه اعتقاد جدی به توانمندی صنایع و نخبگان کشور داشته باشیم و زمینه های حمایتی لازم فراهم شود، رشد صنایع دانش بنیان ممکن خواهد بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با اشاره به اینکه بر اساس آمار ٤٤٠ هزار میلیارد تومان حجم تولیدات صنعتی کشور در سال ١٣٩٢ بوده است، گفت: از این میزان تنها ٣ درصد سهم صنعت الکترونیک کشور بوده که در مقابل زیرساخت‌های خوب در صنعت الکترونیک و شعارهای حمایت از صنایع پیشرفته و شرکت های دانش بنیان، رقم ناچیزی است و باید سهم صنایع و اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور مشخص شود تا امکان رصد وضعیت فعلی و شرایط رشد آن در آینده ممکن شود.

وی ادامه داد: پیش بینی وزارت صنعت برای سال جاری ٧٠٠ هزار میلیارد تومان حجم تولیدات صنعتی کشور است که باید با توجه به تحصیل بهترین نیروی انسانی کشور در رشته های برق و الکترونیک کشور باید سهم این حوزه در اقتصاد کشور به طور مشخص افزایش یابد.

دکتر وحدت خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط پایدار اقتصادی، حوزه صنایع الکترونیک ظرفیت لازم برای یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور را دارد چون محصولات این حوزه دارای ارزش‌افزوده بالا بوده و قابلیت صادرات دارند و نیز پتانسیل اشتغال‌زایی امروز تحصیل کردگان و متخصصان را دارد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با اشاره به مهم‌ترین مأموریت‌های صحا گفت: سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، خدمات کارشناسی، صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به‌صورت تسهیلات از مهم‌ترین مأموریت‌های صندوق است.

وی به نحوه ارائه تسهیلات از سوی صندوق به متقاضیان هم اشاره کرد و گفت: تسهیلات اعطایی صندوق طبق مصوبه مجمع عمومی با نرخ سود ٦ تا ١٨ درصد تا سقف 30 میلیارد ریال ارائه می‌شود که با توجه به سطح فناوری تعریف شده است.

دکتر وحدت درباره تسهیلات آموزش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: شرکت های حوزه صنعت الکترونیک چنانچه نیاز به آموزش های تخصصی نیروهای فنی خود داشته باشد هزینه های برگزاری این دوره ها(داخلی و خارجی) و نیز هزینه های دعوت از کارشناسان خارجی جهت فراگیری آخرین فناوری ها را صندوق به صورت تسهیلات تقبل می کند.

دکتر وحدت، حمایت از تحقیقات مورد نیاز صنایع را محور دیگر فعالیت های صندوق عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت هایی که برای رفع نیازهای تحقیق و توسعه خود به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات اعطا می شود.

به گزارش صحا، در این نشست مهندس نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مهندس بهمن حسین زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران شرکت شهرک های صنعتی طی سخنانی ظرفیت های صنعتی و فناوری استان آذربایجان شرقی را تشریح کردند.

پیش از این نشست، دکتر وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از مرکز رشد واحدهای فناوری و دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه تبریز بازدید کرد.

در این بازدید دکتر جعفر صبحی مدیرگروه الکترونیک و مسئول آزمایشگاه تحقیقاتی طراحی IC دانشگاه تبریز، پروژه های دانشجویان دکتری این دانشکده را تشریح کرد.

همچنین در این سفر، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و مدیران صندوق از شهرک صنعتی فناوری برق و الکترونیک در حال تاسیس در حومه شهر تبریز بازدید کرده و در جریان آماده سازی و استقرار شرکت ها و واحدهای فعال صنعت الکترونیک استان در آن قرار گرفتند.

انتهای پیام/ب

۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۷:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید