پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۱

اخبار

ماموریت جدید صحا در تفاهمنامه وزرای صمت، اقتصاد، علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری

صحا، صنایع پیشرفته، تفاهمنامه
آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صنعت،معدن و تجارت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صنعت،معدن و تجارت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز پنج‌شنبه با حضور دکتر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، دکتر عباس علی‌آبادی وزیر صمت، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، مهندس محسن نادری منش مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، دکتر محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رییس جمهوری برگزار شد.

این تفاهم‌نامه با هدف بهره‌برداری از محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشبرد ابرپروژ‌ه‌های کشور و اتصال دانش‌بنیان‌ها به شرکت‌های بزرگ به امضا رسید.

در این تفاهمنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز متعهد به تنظیم‌گری و بررسی کلیه ثبت سفارشات در استان‌ها و دفاتر تخصصی به منظور جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید شرکت‌های دانش بنیان با هدف پیش‌بینی‌پذیری تقاضای بازار شده است. در این تفاهم‌نامه تعهدات این وزارتخانه در معاونت معادن و فرآوری مواد، سازمان توسعه تجارت، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته(صحا)، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ذکر شده است.

صندوق نوآوری و شکوفایی در این تفاهمنامه متعهد شده است که با همکاری شبکه بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول رشد تولید، تسهیلات به میزان دو هزار میلیارد تومان اعطا کند.

همچنین اعطای تسهیلات اشتغال به شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان دو هزار میلیارد تومان با همکاری شبکه بانکی کشور و نیز اعطای ضمانت پیمان برای اجرای قراردادهای شرکت‌های دانش بنیان با همکاری شبکه بانکی و صندوق‌های پژوهش و فناوری به میزان حداقل سه هزار میلیارد تومان از دیگر تعهدات صندوق نوآوری است.

صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین ضمانت شرکت‌های دانش بنیان جهت دریافت تسهیلات رشد تولید به میزان حداقل دو هزار میلیارد تومان را بر اساس این تفاهم‌نامه خواهد پذیرفت.

طراحی ابزارها و مشوق‌های مالی برای همکاری میان شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی بزرگ با هدف نفوذ فناوری، حمایت مالی از استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با هدف تشکیل خوشه‌های صنعتی و زنجیره‌های فناوری و کمک به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنعتی در حوزه نوآوری و فناوری با استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان از طریق اعطای مجوز CVC و سایر روش‌های سرمایه‌گذاری از دیگر تعهدات صندوق نوآوری در این تفاهم‌نامه پنج جانبه است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه به واگذاری رایگان دفاتر مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکار به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌های فناوری حوزه استراتژیک صنعت در سال اول استقرار این شرکت‌ها و نیز در اولویت قرار گرفتن شرکت‌های دانش بنیان نوپا، نوآور و فناور در اجرای برنامه‌های حمایتی توسعه و توانمندسازی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری متعهد شده است.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به تسهیل شرایط مزایده معادن توسط وزارت صمت در صورت تعهد شرکت مزایده‌گر مبنی بر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید دبیرخانه در امر استخراج، استحصال و فرآوری و مشارکت در تاسیس یا پذیره‌نویسی شرکت پروژه سهامی عام در قالب تامین آورده نقد و انتقال پروژه‌های در حال ایجاد یا توسعه خود به آن متعهد شده است.

تخصیص حداقل 10 درصد از منابع جزء 1 تا 7 و جزء بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه سال 1402 به طرح‌های دانش بنیان معرفی شده توسط دبیرخانه، تسهیل شرایط پذیرش شرکت پروژه سهامی عام در بازار سرمایه در صورت به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید دبیرخانه در فرایند اجرای پژوه و تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه از طریق تسهیل ضوابط مرتبط تهیه شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار از دیگر تعهدات وزارت اقتصاد در این تفاهم‌نامه است.

در این تفاهم‌نامه همچنین تکالیف گمرک ایران و سازمان امور مالیاتی در این زمینه ذکر شده است.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متعهد به تسهیل صدور مجوز تاسیس پردیس نوآوری برای شرکت‌های بزرگ مشارکت‌کننده، ورود با تسهیلات ویژه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مشارکت‌کننده به پارک‌های علم و فناوری جهت‌ بهره‌مندی از فعالیت مالیاتی و معافیت نیروی انسانی مستقر در پارک‌های علم و فناوری و تخصیص سهمیه پست دکترا برای شرکت‌های بزرگ مشارکت‌کننده شده است.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز براساس این تفاهم‌نامه متعهد به اختصاص دو هزار میلیارد تومان تسهیلات و خدمات شامل گرنت تحقیق و توسعه، تسهیلات قرض‌الحسنه اعتبار مالیاتی و سایر معافیت‌ها به منظور ایجاد مشوق برای بنگاه‌های متوسط و بزرگ عضو کنسرسیوم‌های تخصصی دانش‌بنیان و همچنین تسهیم اطلاعات و به اشتراک‌گذاری پایگاه داده‌های شرکت‌های دانش بنیان در سامانه جامع تجارت با توجه به تغییر مقررات ارزی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://www.airdfh.ir/u/17u

۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷
Loading

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید