پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۴۷

اخبار

نادری‌منش: تسهیلات و ضمانتنامه اعطایی صحا به صنایع پیشرفته سه برابر شد/ لزوم افزایش سرمایه صحا متناسب با نیاز صنایع پیشرفته کشور

صنایع پیشرفته، نادری منش دانش بنیان، صحا، تامین مالی
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه برای امسال طبق پیش‌بینی‌ها چیزی حدود 200‪ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته کشور نیاز است، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش سرمایه صندوق طی امسال و سالهای آتی بتوانیم به همراه سایر نهادهای مالی پاسخگوی این نیاز بنگاههای صنایع پیشرفته کشور باشیم.
به گزارش روابط عمومی صحا، مهندس محسن نادری‌منش مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته عصر دوشنبه(30مردادماه1402) در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه این صندوق که با حضور اعضای مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره و مدیران صحا برگزار شد، گفت: در سال گذشته و سال 1400 که دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای به توسعه صنایع پیشرفته در کشور داشتند، صحا به عنوان بازوی تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته شناخته شد ودر این راستا با کمک وزارتخانه‌های مختلف و حمایت مجلس محترم، تامین منابع لازم صورت گرفت و این امر همراه تلاش پرسنل متخصص صندوق منجر به حصول عملکرد خوبی طی سال گذشته شد.
 
برنامه ویژه صحا برای ارائه خدمات بیمه های تخصصی  به صنایع پیشرفته
 
وی با بیان اینکه محور اصلی کار صحا در سالهای گذشته اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانتنامه ها است، گفت: صندوق، برنامه ویژه ای برای ارائه خدمات بیمه های تخصصی  به صنایع پیشرفته دارد و امیدواریم امسال کارهای مطالعاتی صورت گیرد تا در زیست بوم صنایع پیشرفته خدمات لازم جهت تکمیل زنجیره حمایتمان را به سرانجام برسانیم.
 
مدیرعامل صحا با اشاره به سه مدل تامین مالی سرمایه، بدهی و مدلهای ترکیبی گفت: صندوق تا سالهای قبل روی تامین مالی بدهی کار می‌کرد و تسهیلات، اصلی‌ترین خدمتی بود که ارائه می‌کرد؛ ولی با تصویب آیین‌نامه سرمایه گذاری خطرپذیر در مجمع عمومی، به این حوزه نیز وارد شدیم و امسال مدل‌های ترکیبی را هم طراحی خواهیم کرد.
 
نیاز 200هزار میلیاردی صحا برای حمایت از صنایع پیشرفته

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته

 
مهندس نادری منش با بیان اینکه برای امسال طبق پیش‌بینی‌ها چیزی حدود 200‪ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته کشور نیاز است، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش سرمایه صندوق طی امسال و سالهای آتی بتوانیم به همراه سایر نهادهای مالی پاسخگوی این نیاز بنگاههای صنایع پیشرفته کشور باشیم.
 
 
رصد زنجیره فناوری توسط صحا
 
وی با اشاره به اینکه در بررسی‌هایمان به عنوان یک نهاد تخصصی، جدای از توان مالی دو بررسی دیگر هم انجام می‌دهیم که مبتنی بر پروژه‌محوری است که یکی از آن بررسی ها در زمینه فناوری است‌‌، اظهار داشت: مطالعات فناوری به ما اطلاعاتی می‌دهد که کل زنجیره فناوری را رصد و بر اساس آن سیاستگذاری کنیم و برای مثال در زنجیره تولید الکتروموتورهای کولر برای کاهش مصرف انرژی، تکنولوژی مغناطیس دائم در اولویت زنجیره های ما قرار می‌گیرد و بنگاه‌ها در این زمینه می‌توانند طرح ارائه دهند و زنجیره های دیگری نیز به همین شکل در اولویت های کار ما هستند.
 
مهندس نادری منش ضمن بیان اینکه بنگاهها از مرحله نوزادی و پیش از تولدی شروع می کنند و وارد مرحله رشد، رشد سریع و سپس بلوغ می شوند، خاطرنشان کرد: هرکدام از این مراحل نیازمند ابزارهای خاصی از تامین مالی است و در ابتدا تامین مالی ها بیشتر از طریق سرمایه گذاری های خانوادگی افراد و صندوق های یرمایه گذاری خطرپذیر و تسهیلات خرد با شرایط ویژه است که تامین مالی این بخش  شرکتهای خانوادگی و استارت‌آپی است که تامین مالی این بخش بیشتر برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق های پژوهش و فناوری و در نهایت صندوق نوآوری و شکوفایی است.چ

 

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشفته افزود: مسئولین ما بیشتر مربوط به مرحله رشد و بلوغ(توسعه) بنگاههاست و البته همکاری مشترکی با صندوقها و معاونت علمی در حوزه های اولویت دار صنعت همچون میکروالکترونیک و زیست فناوری داریم و صندوق نوآوری و شکوفایی همکار راهبردی ما در توسعه فناوری های پیشرفته است.

رسوخ فناوری به بنگاهها مسئولیت دیگر صحا در حمایت از صنایع

مهندس نادری منش افزود: بخشی از بنگاهها با واسطه عدم رسوخ فناوری رو به افول گذاشته اند و در این زمینه نیز مسئولیتی برعهده صندوق حمایت از صنایع پیشرفته گذاشته شده چون علاوه بر گسترش صنایع پیشرفته باید در زمینه توسعه فناوری در صنایع موجود نیز فعال باشیم.

وی ادامه داد: در راستای رسوخ فناوری، صحا خدماتی چون لیزینگ را به بنگاه‌ها ارائه می‌دهد تا برای خرید فناوری پیشرفته از صنایع پیشرفته و بازارسازی آنها تامین مالی انجام شود.

 

افزایش 5برابری سقف تسهیلات صحا در سال 1401/ افزایش سقف  ضمانتنامه تا 100میلیارد تومان

مدیرعامل صحا با اشاره به اینکه صندوق سال گذشته از سقف تسهیلات 5میلیارد تومان در ابتدای سال، به میزان 25میلیارد تومان در انتهای سال رسید و توانست بخشی از نیاز بازار را در این زمینه پاسخگو باشد، اظهار داشت: در بخش ضمانتنامه نیز فعال بودیم و سقف ضمانتنامه‌های صحا سال گذشته تا 100میلیارد تومان افزایش یافت و همین الان پروژه‌هایی داریم که نیازمند ضمانتنامه‌هایی با سقف500 میلیارد تومان هستند که در این زمینه با صندوق‌هایی چون صندوق نوآوری و شکوفایی در حال رایزنی و همکاری هستیم.

نادری منش افزود: رقم سرمایه صندوق در سال گذشته320 میلیارد تومان بود که با دریافت منابع جدید در انتهای سال گذشته به 500 میلیارد تومان رسید و امسال امیدواریم این رقم با توجه به منابع بودجه ای به 5هزار میلیارد تومان افزایش یابد. 

 

افزایش 6برابری رقم درخواست تسهیلات از صحا در سال 1401/ نیاز بازار بیش از سرمایه‌ای هست که اکنون در اختیار داریم

مدیرعامل صحا افزایش 6برابری تعداد تقاضای تسهیلات و افزایش3برابری میزان رقم تسهیلات در سال 1401 نسبت به سال 1400مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: این میزان باعث شده ما بیشتر دنبال سرمایه باشیم و به معنایی دیگر نیاز بازار بیش از سرمایه ای هست که اکنون در اختیار داریم وامیدواریم بتوانیم بخشقابل قبولی از نیاز 200هزار میلیارد تومانی صنایع پیشرفته را تامین کنیم.

3برابر شدن حجم قراردادها و تسهیلات اعطایی/ سهولت در دریافت تضامین

وی با بیان اینکه در سال 1401 توانستیم حجم قراردادها و تسهیلات اعطایی را 3برابر کنیم و این با یاری اعضای مجمع و تلاش همکارانمان در صحا بوده است، تصریح کرد: سعی کردیم تضامین را راحت تر کنیم و اسناد ملکی کمتر و وثیقه های نقدی و اسناد بهادار بیشتر شده است و همچنین ضمانتنامه های صندوق های پژوهش و فناوری هم جزئ اسناد تضامینی قابل قبول صندوق قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه صحا از ابتدا تاکنون توانسته در زمینه صنایع الکترونیک و پیشرفته حدود 5هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کند، گفت: میکروالکترونیک جزو حوزه های اولویت‌دار ماست و منابع خاصی برای آن اختصاص یافته و ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته و زیست‌فناوری نیز جزو دیگر اولویت های صندوق است.

 

افزایش بیش از 3 برابری میزان ضمانتنامه‌های صحا

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته

 

مهندس نادری منش با اشاره به افزایش بیش از 3برابری میزان ضمانتنامه های صحا در سال گذشته، خاطرنشان کرد: نیاز در بخش ضمانتنامه زیاد است و ما به دنبال ایجاد شبکه ای از همکاران و نهادهایی هستیم که هم افزایی را در این حوزه ایجاد کنیم.

میزان تسهیلات اعطایی به استانها سه برابر شد

 

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به سیاست تمرکز زدایی صندوق گفت: از سال 1400 سیاستمان را به سمت گسترش خدمات صندوق در کل کشور بردیم و در سال 1400 سهم استانها 29درصد از تسهیلات بود و در سال 1402 میزان تسهیلات اعطایی به استانها سه برابر شد و سهم استانها به 38درصد تسهیلات صندوق رسید و این کمک می کند که بصورت تخصصی از بنگاه‌های صنایع پیشرفته استانی حمایت کنیم.

 

رئیس هیات مدیره صحا ایجاد نمایندگی صحا در استانهای متقاضی از طریق امضای تفاهمنامه را از اقدامات صندوق برشمرده و بیان کرد: در 12 استان کارگزاری داریم و برای چند استان هم در حال رایزنی هستیم تا دفتر کارگزاری در این استانها هم ایجاد کنیم.

مهندس نادری منش به ایجاد دو صندوق فرابورسی خطرپذیر در سال 1401 اظهار داشت: یکی از صندوق‌ها صندوق الکترون است که در زمینه الکترونیک، نرم افزارها، فوتونیک و کنترل فعال است وصندوق دیگر صندوق فرابورسی بامداد اطلس است که در این صندوق‌ها سهامدار ممتاز و عضو موسس هستیم و همکار راهبردی ما در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی است؛ علاوه بر این در حال تلاش برای ایجاد چند صندوق دیگر نیز در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://www.airdfh.ir/u/17p

 
۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۶:۰۵
Loading

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید