دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۴

اخبار

حمایت صحا از تولید انواع مخازن CNG/ تامین 40درصد مخازن گاز طبیعی کشور

حمایت صحا از تولید انواع مخازن  CNG/ تامین 40درصد مخازن گاز طبیعی کشور
کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اشاره به ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار CNG (Compressed Natural Gas) گفت: به منظور حمایت از تولید داخل و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی تولید مخازن تحت فشار CNG، این صندوق برای اولین بار اقدام به حمایت از این صنعت نموده است.
به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر ناصری کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اشاره به ورود این صندوق به حمایت از تولید انواع مخازن تحت فشار  CNG (Compressed Natural Gas) گفت: به منظور حمایت از تولید داخل و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی تولید مخازن تحت فشار CNG، این صندوق برای اولین بار اقدام به حمایت از این صنعت نموده است.

 بالن

 
ناصری افزود: شرکت‌ توسعه اندیشان اطلس که موفق به اخذ گواهی دانش بنیان تولیدی، از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری شده، با حمایت‌های صندوق و با تکیه بر دانش فنی و نیروی انسانی متخصص داخلی، موفق به تولید انواع مخازن تحت فشارCNG  شده است و اکنون با پوشش 40درصدی سهم بازار داخلی، رتبه بسزایی در سطح منطقه دارد.
 
وی ادامه داد: مخازن ذخیره گاز طبیعی از کلیدی‌ترین اجزاء سیستم سوخت‌رسانی خودروهای گازسوز هستند و استانداردهای مختلفی در مورد ساخت مخازن تدوین شده و بر اساس این استانداردها، مخازن CNG به چهار دسته فلزی نوع یک، کامپوزیتی نوع دوم با آستر فلزی (دورپیچ)، کامپوزیتی نوع سوم با آستر فلزی (تمام پیچ) و کامپوزیتی نوع چهارم با آستر پلاستیکی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند که در حال حاضر این شرکت با بهره‌گیری از تجهیزات و ماشین‌آلات خود، امکان ساخت هر چهار نوع مخزن را دارد.
 
ناصری با اشاره به اینکه این شرکت ظرفیت تولید 250 هزار مخزن در سال را دارد، ادامه داد: این مخازن باید در فرآیندی بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز ساخته شوند. ساخت انواع مخازن CNG به دلیل مقاومت بالایی که می‌بایست این مخازن در برابر فشار درونی داشته باشند از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است و گاز طبیعی فشرده برای استفاده در خودروها در مخازن تحت فشار 200 الی 240 بار ذخیره می‌شود.
 
کارشناس ارزیابی واحد فنی و اعتباری صحا بیان داشت: به علت تحت فشار بودن این گاز در داخل مخزن و وجود مقداری بخار آب و سولفید هیدروژن داخل آن، به مرور زمان باعث خوردگی سطح داخلی مخزن می‌شود و مخزن طی عمر کاری خود بارها پر و خالی می‌شود؛ بنابراین بارها تحت تنش و خستگی ناشی از پر و خالی شدن قرار می‌گیرد و احتمال رشد پدیده ترک در بدنه مخزن وجود دارد. از سویی شرایط بحرانی که ممکن است مخزن مخصوص ذخیره سوخت بر روی خودرو در طول عمر کاری خود با آن مواجه شود، این الزام را ایجاد می کند که مخزن در برابر سختگیرانه ترین شرایط آزمون قرار گیرد.

 

بالن
 
وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک سوخت گاز طبیعی به عنوان یکی از مهمترین گزینه‌های جایگزین بنزین و گازوئیل خواهد بود و محصول تولیدی جهت دوگانه سوز کردن خودروهای تولید شده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسأله یکی از مهمترین اهداف دولت در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف بنزین و بالطبع کاهش واردات آن و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌باشد. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد طرح تبدیل خودروهای عمومی و شخصی شامل تاکسی‌ها، ون‌ها و وانت‌بارها به سیستم دوگانه‌سوز از اواخر سال 1398 آغاز شده و بر اساس این مصوبه قرار است یک‌ میلیون و چهارصد و شصت و چهار هزار خودرو به سیستم دوگانه‌سوز تبدیل شوند.
 
ناصری در پایان تاکید کرد: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در حال حاضر آمادگی دارد از چنین شرکت هایی در قالب اعطای تسهیلات تا سقف 250 میلیارد ریال حمایت های لازم را به عمل آورد و درصدد افزایش روزافزون چتر حمایتی خود از صنایع پیشرفته کشور است.
 
انتهای پیام/

 

لینک خبر: https://www.airdfh.ir/u/16k

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید