پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۱۵

اخبار

فاطمی امین: صادرات غیر نفتی کشور ۱۹ درصد افزایش یافت

فاطمی امین: صادرات غیر نفتی کشور ۱۹ درصد افزایش یافت
وزیر صمت میزان صادرات غیر نفتی کشور تا دهم دیماه جاری را بر اساس آمار گمرک ۴۲ میلیارد دلار برشمرد و بیان کرد: این میزان ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومی صحا، سید رضا فاطمی امین، شامگاه پنجشنبه در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی استان فارس در شیراز افزود: کل واردات کشور سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار بوده و مجموع درآمدهای ارزی امسال ما نیز به جز پول‌های بلوکه شده و ذخایر بانک مرکزی به افزون بر ۸۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
وی ادامه داد: مجموع واردات امسال کشور کمتر از ۵۵ میلیارد دلار خواهد بود و اگر برای قاچاق و ... نیز ۲۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم به حدود ۷۵ میلیارد دلار خواهد رسید که این بدان معناست که تراز کشور پنج میلیارد دلار مثبت است.
او اظهار داشت: ۳۹ درصد واردات کشور با درهم و ۱۱ درصد با یوان است اما سهم یوان در صادرات ما بیشتر است و اگر بتوانیم این ناترازی های بخشی را حل کنیم کلان درآمد و مصارف ارزی کشور متعادل خواهد شد.
وی، با بیان اینکه افزایش بیش از حد قیمت ارز باعث وارد آمدن ضربه بیشتر به اقتصاد کشور می شود، گفت: عدم ثبات قیمت ارز باعث خواهد شد که بسیاری از تولید کنندگان ثبت سفارش را جلو بیاندازند، تقاضای زیادی ایجاد شده و مواد اولیه گران شود که این نیز باعث افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تولید خواهد شد.
 
صنعت نقش بسیار موثری در اشتغال دارد
وزیر صمت گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار، در ۶ ماهه نخست امسال رشد اقتصادی کل کشور ۳.۳ دهم درصد و رشد بخش صنعت چهار و ۹ دهم درصد بوده که اهمیت آن از این جهت است که صنعت نقش بیشتری و موثرتری در اشتغال دارد و این بالا بودن رشد اقتصادی در بخش صنعت حامل پیام خوبی است.
فاطمی امین افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی، در ۶ ماهه نخست امسال سرمایه گذاری در ماشین آلات ۱۵ درصد رشد داشته که نسبت به هشت سال گذشته یک رکورد محسوب می می شود.
 
صادرات ۴۲ میلیارد دلاری کالاهای غیر نفتی کشور
وی، میزان صادرات غیر نفتی کشور تا دهم دیماه جاری را بر اساس آمار گمرک ۴۲ میلیارد دلار برشمرد و بیان کرد: این میزان ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.
او افزود: واردات ما نیز طی مدت مذکور بیش از ۴۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد و این بدان معناست که کسری تراز تجاری ما به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.
وزیر صمت گفت: نفت از ۲ مسیر بر اقتصاد اثر می گذارد که یک اثر آن در بودجه دولت و اثر دیگر آن نیز در زمینه تامین واردت کشور است.
فاطمی امین افزود: الان سهم نفت از واردات کشور تنها یک و سه دهم درصد است که امیدواریم سال آینده تراز تجاری بدون نفت ما مثبت شود.
 
لزوم هدایت منابع بانکی به سمت سرمایه در گردش
وی، ضمن تاکید بر لزوم هدایت منابع تسهیلات بانکی به سرمایه در گردش ادامه داد: البته این کار باید در سرمایه‌گذاری های کوچک رخ دهد چرا که اتکا به بانک‌ها در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ یک اشتباه فاحش است و باعث آسیب به بنگاه های کوچک می شود.
او گفت: برای اینکه بتوانیم تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش را مدیریت و اعتبارات را هدایت کنیم سال گذشته در وزارت صمت ۲ کار را پیگیری کردیم که یکی این بود که تسهیلاتی که برای تولید پرداخت می شود به حساب فروشنده واریز شود تا منابع به سمت کار دیگری منحرف نشود.
وی افزود: بانک مرکزی سامانه‌ای به نام آذر در دست تدوین دارد که با آماده شدن آن ظرف یکی ۲ ماه آتی از انحراف منابع جلوگیری خواهد شد.
 
ضرورت مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی
وزیر صمت، میزان مصرف روزانه گاز در بخش صنعت، پتروشیمی و نیروگاه را ۶۵ میلیون متر مکعب دانست و گفت: این در حالی است که در بخش خانگی روزانه افزون بر ۶۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود.
فاطمی امین افزود: برای جلوگیری از قطع گاز صنعت در فصل زمستان نیاز به نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که انجام چنین سرمایه گذاری کار اشتباهی است و باید مصرف بسیار بالایی که در بخش خانگی وجود دارد را مدیریت کنیم.
 
درآمد ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی
وی، با اشاره به مصوبات آخرین جلسه ستاد اقتصادی دولت برای خدمات فنی و مهندسی گفت: پیش بینی می شود که امسال حداقل ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.
او افزود: ما در سال هایی مانند سال ۹۰ تا چهار میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی داشتیم که برآورد می شود امسال به افزون بر پنج میلیون دلار برسد.
 
رشد ۵۰ درصدی صادرات به آفریقا
وزیر صمت، با اشاره به رشد ۵۰ درصدی صادرات کشور به آفریقا در سال جاری گفت: برآورد می شود که امسال میزان صادرات کشور به آفریقا به یک و ۲ دهم میلیارد دلار برسد.
فاطمی امین افزود: استان فارس سابقه دیرینه ای در تجارت با آفریقا دارند و برنامه وزارت صمت این است که به استان ها در تجارت خارجی میدان داده شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: http://www.airdfh.ir/u/15f

۱۵ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید