جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۱۰

اخبار

تشریح جزئیات اجرایی بند ن تبصره 7 قانون بودجه در حمایت از میکروالکترونیک

تشریح جزئیات اجرایی بند ن تبصره 7 قانون بودجه در حمایت از میکروالکترونیک
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جزئیات اجرایی بند ن تبصره 7 قانون بودجه در حمایت از میکروالکترونیک را تشریح کرد.
مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی درباره آخرین وضعیت بند ن تبصره 7قانون بودجه سال 1401پیرامون حمایت از تولید گوشی‌های ایرانی اظهار داشت: ما از چند سال پیش و مخصوصا سال قبل  که مشکلات ارزی داشتیم  و ارز کم بود، خیلی از کالاهایی که باید وارد می‌کردیم را کم کردیم و شاید زمانی بالای صد میلیارد دلار واردات داشتیم ولی آن را با تولید داخل وکم کردن کالاهای لوکس وغیر ضروری به 40 میلیارد دلار رساندیم.
 
وی افزود: در این اثنا که ارز کشور کم است و می خواهیم کالاهای واجب بیاوریم، از 40 میلیارد دلار واردات، فقط حدود 4 میلیارد دلار برای گوشی‌های هوشمند بوده و اگر تبلت، لپتاپ و تجهیزات مربوط به حوزه آی‌سی‌تی را اضافه کنیم، حول وحوش 10 میلیارد دلار از 40 میلیارد دلار یعنی 25 درصد در این حوزه بوده که واقعا نگران کننده بود.
 
رئیس کمیسیون صنایع و مجلس با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص خوبی در این حوزه داریم، تصریح کرد: وقتی روسیه با تحریم مواجه شد بخشی از نیازهای مربوط به حوزه آی سی تی اش را جوانان دانش بنیان ما در ساخت مودم، سوئیچ و بحث‌هایی از این قبیل تامین کردند. پس این پتانسیل بود و از طرف دیگر واردات به شدت زیاد بود. 
 
طاهری بیان داشت: ما گفتیم برای حمایت داخلی و کم کردن این واردات چه باید کرد؟ از طرفی  تکلیف شورای عالی و خواست رهبر انقلاب بوده و گوشی های هوشمند در زنجیره مربوط به شبکه ملی اطلاعات جایگاه خاصی دارند و یک حکم و جمله دستوری کافی نیست و باید منابعی برای آن ببینیم که این کار انجام شود.
 
وی با بیان اینکه متوجه شدیم که 3.5 درصد گوشی های ما و به عبارتی از 100 گوشی وارداتی فقط 3تای آن گوشی بالای 600 دلار است و 97 گوشی اینگونه نیست، تصریح کرد: گفتیم با آن 97 گوشی کاری نداریم و به این سه درصد گوشی هایی که بالای 600 دلار است عوارضی را اضافه‌تر یعنی به میزان 12 درصد گرفتیم و پیش بینی ما این بود که از این طریق حدود 3 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شود.
 
طاهری افزود: پیش بینی این شد که این منابع در اختیار وزارت آی سی تی قرار گیرد و با همکاری وزارتخانه‌های صمت، آی‌سی‌تی و سازمان برنامه بودجه یک آئین نامه نوشته شود که این منابع در راستای حمایت از ساخت گوشی‌های داخلی و صنعت میکروالکترونیک اختصاص یابد چون ریشه همه اینها  به میکروالکترونیک برمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: چون این امر بین وزارتخانه ای بود و صندوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و متولی کار وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود و سازمان برنامه و بودجه هم نقش داشت، در نوشتن این آئین نامه خیلی تاخیر شد و کاری که باید یکی دو ماهه انجام می شد چندین ماه طول کشید.
 
رئیس کمیسیون صنایع و معدن با اشاره به اینکه تقریبا آئین نامه نوشته شده ولی هنوز شروع جدی نشده است، خاطرنشان کرد: قرار بر این است آنهایی که ادعا دارند که می توانند چنین کاری را انجام دهند، وارد این زنجیره شوند و حمایت‌های لازم انجام شود و کسانی که توانستند بیشترین امتیاز را بیاورند بمانند و پرورش داده شوند.
 
طاهری درباره تخصیص این بودجه گفت: بعید است اتفاق بیفتد ولی اگر امسال فرآیند شروع شود، حداقل یک میلیارد دلار از آن 4 میلیارد دلار را کم می‌کنیم تا این فرآیند جلو برود. با این حال همچنان عملکرد اجرایی قابل قبولی نداشته و از نظر آئین نامه و توافقات کار با تاخیر  شروع شده است.
 
انتهای پیام/

 

لینک کوتاه: http://www.airdfh.ir/u/14a

۱۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید