سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ۰۷:۳۳

اخبار

آیین‌نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد

آیین‌نامه اجرایی اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد
در جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور، هیئت وزیران با هدف جهت دهی حمایت های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت های دانش بنیان، آیین نامه اجرایی بند (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌بنیان درخصوص اعطای اعتبار مالیاتی به شرکت های دانش بنیان را به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی صحا، به موجب ماده (ت) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان، موارد زیر به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال های بعد کسر می شود:

- حداکثر ۳۰ درصد سرمایه گذاری مستقیم شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور
- سرمایه گذاری غیر مستقیم شرکت های مذکور در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری مندرج در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که فعالیت آنها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیت های دانش بنیان به تأیید شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان رسیده باشد.
براساس آیین نامه اجرایی بند قانونی یاد شده، مواردی که به عنوان سرمایه گذاری شرکت های مندرج در این آیین نامه مورد تأیید نمی باشد، عبارتند از: هزینه کرد مرتبط با خرید زمین، ساختمان و یا احداث آن و هزینه های عمرانی عمومی از قبیل  تسطیح، دیوارکشی، محوطه ­سازی و راهسازی و خرید خودرو.
مصادیق سرمایه گذاری، فهرست اسامی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور دارای مجوز از مراجع ذی ربط و فهرست صندوق ها و نهادهای سرمایه پذیر غیر مستقیم که مورد تأیید و واجد شرایط می باشند، تا پایان دی ماه هرسال، برای بهره برداری در سال بعد توسط دبیرخانه شورا منتشر و اعلام عمومی می گردد. درصورت عدم انتشار فهرست در هر سال، آخرین فهرست منتشر شده دارای اعتبار است.
** تعیین تعرفه هزینه خدمات مناطق ویژه اقتصادی در سال­ های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
هیئت وزیران به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، تعرفه هزینه خدمات مناطق ویژه اقتصادی در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را تعیین کرد.
به موجب تصمیم هیئت وزیران، تعرفه های هزینه خدمات سال ۱۴۰۰ سازمان های مناطق ویژه اقتصادی (کشتی سازی خلیج فارس، ارگ جدید- صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، پتروشیمی، دوغارون، کاوه- یزد، لامرد، لاوان، سلفچگان، لرستان، سمنان، جهان آباد همدان، گرمسار، انرژی پارس، شهرکرد، سیرجان، سهلان، زرندیه، رفسنجان، پیام، پارسیان، بوشهر، بندرامام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر بوشهر، بندر نوشهر، بندر امیرآباد، بندر آستارا، شیراز، سرخس، بیرجند، اسلام­آباد غرب، بجنورد، بانه، دامغان، کاشان، کازرون، مهران و نمین) تعیین شد.
همچنین سازمان مسئول هر یک از مناطق ویژه اقتصادی ضمن رعایت صرفه و صلاح و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری و بهبود وضعیت واحدهای تولیدی دانش بنیان، می تواند حداکثر تا ۲۵ درصد تخفیف نسبت به تعرفه های مصوب برای واحدهای تولیدی دانش بنیان اعمال کند.
لازم به ذکر است، این تصویب نامه با لحاظ نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، برای سال ۱۴۰۱ نیز در مناطق ویژه اقتصادی فوق قابل اعمال است.
** آیین نامه حمایت از تولید، دانش­ بنیان و اشتغال­ آفرین در حوزه اقتصاد اصلاح شد
هیئت وزیران با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد موافقت کرد.
به موجب اصلاح آیین نامه یاد شده، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است معادل هزینه های تحقیق و توسعه شرکت ها و مؤسسات متقاضی را که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده است، به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نماید به نحوی که معادل هزینه های تحقیق و توسعه از مالیات قطعی شده همان سال یا سال های آتی شرکت های یاد شده کم شود.

انتهای پیام/ 

لینک کوتاه: http://www.airdfh.ir/u/13v
۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید