جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۰۸

اخبار

یادداشت| مهندس حمید رستمی

ورود به انقلاب صنعتی چهارم؛ مهم‌ترین نقطه امید صنعت برای خروج از رکود

ورود به انقلاب صنعتی چهارم؛ مهم‌ترین نقطه امید صنعت برای خروج از رکود
سند تحول دیجیتال در ایران در اواخر سال 1400 تدوین و در دستور کار برای تصویب قرار گرفته است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، با اجرای سند تحول دیجیتال شاهد بهبود شاخص‌های مختلف رشد در صنعت و نزدیک شدن هرچه بیشتر به مفهوم انقلاب صنعتی خواهیم بود. انقلاب صنعتی چهارم شاید مهمترین نقطه امید صنعتی کشور برای خروج از رکود باشد.

به گزارش روابط عمومی صحا، مهندس حمید رستمی کارشناس فنی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در یادداشتی به بررسی روند ظهور فناوری‌های نوین و پیشرفته پرداخت. متن کامل یادداشت به شرح دیل است:

بعد از انقلاب صنعتی سوم که منجر به ورود اتوماسیون و رباتیک در صنعت گردید، اکنون با ظهور انقلاب صنعتی چهارم و توسعه صنایع هوشمند، اینترنت اشیا، فناوری‌ها و صنایع مبتنی بر بستر اینترنت روبرو هستیم. به‌طور خلاصه انقلاب صنعتی چهارم با بهره‌مندی از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت اشیا صنعتی، رایانش ابری و هوش مصنوعی درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر داده و خواهد داد. برخی فناوری‌های مورد استفاده در انقلاب صنعتی چهارم عبارتند از جمع‌آوری و تحلیل کلان‌داده‌ها، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و شبیه‌سازی، امنیت سایبری، رایانش ابری، روباتیک و روبات‌های خودکار، ماشین‌های خودران و برخی فناوری‌های پیشرفته دیگر که هرکدام نیازمند دقت و توجه بالایی می‌باشد.

مزایای اصلی تحول دیجیتال در صنعت بسیار وسیع و متنوع است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش بهره‌وری با کمک بهینه‌سازی و اتوماسیون، تداوم کسب و کار با کمک نظارت پیشرفته، بهبود کیفیت با بهره‌مندی از اینترنت اشیا و روبات‌ها و جلب اعتماد و وفاداری مشتری با شخصی‌سازی را نام برد که البته این موارد، فقط بخش کوچکی از مزایای تحول دیجیتال در صنعت است.

بعنوان یک نمونه، در صنعت برق، برخی چالش‌های اصلی عبارتند از: وجود مصارف غیر مجاز، عدم واکنش سریع به بحران‌ها، نشت مواد سوختنی، تلفات در مسیر توزیع و غیره که هزینه و مشکلات زیادی را به این صنعت تحمیل نموده و مانعی برای رشد و توسعه پایدار این صنعت است. پیاده‌سازی تحول دیجیتال در صنعت برق را می‌توان بهینه‌سازی در فرآیند تولید، انتقال و توزیع مصرف برق با استفاده از ابزارهای IOT و سایر ابزارهای معرفی شده نسل ۴ انقلاب صنعتی بیان نمود.

علی‌رغم اهمیت پیاده سازی و استقرار سیستم‌های مزبور‌، هنوز این مهم در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته و درک صحیح و تخمین درست از اثرات تعلل در اجرای آن، به عمل نیامده است. متاسفانه هنوز شاهد بهره‌گیری از نظام‌های سنتی و استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای بصورت جزیره‌ای در سازمان‌ها هستیم. همچنین در زمینه معرفی سیستم‌ها و مفهوم و کاربرد انقلاب صنعتی چهارم، آموزش و اطلاع‌رسانی مناسبی از طرف نهادهای علمی و حرفه‌ای به عمل نیامده و کار فرهنگی مناسبی درباره ارتقای سطح بینش مدیران وکارکنان سازمان‌ها و مؤسسات کشور صورت نپذیرفته است. بدیهی است رفع محدودیت‌ها و مشکلات و چالش‌های ایجاد زیرساخت‌های این تحول،‌ ضروری خواهد بود. مضافا بر اینکه منافع عده‌ای، در این ناهماهنگی‌ها می‌باشد که خود جای بحث دارد.

سند تحول دیجیتال در ایران در اواخر سال 1400 تدوین و در دستور کار برای تصویب قرار گرفته است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، با اجرای سند تحول دیجیتال شاهد بهبود شاخص‌های مختلف رشد در صنعت و نزدیک شدن هرچه بیشتر به مفهوم انقلاب صنعتی خواهیم بود. انقلاب صنعتی چهارم شاید مهمترین نقطه امید صنعتی کشور برای خروج از رکود باشد.

در راستای هم‌سویی با این سند و تحول پیش‌رو، نیازمند ورود بخش دولتی و خصوصی در تمام عرصه‌های مرتبط با تجهیز و توسعه زیرساخت‌ها هستیم. بخش دولتی علاوه بر حضور مستقیم، می‌بایست نسبت به هدایت بخش خصوصی برای حضور در این عرصه نیز فعالیت نماید. بدین شکل که با تعریف طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با این تحول و ضمن تاکید اجرای آن‌ها توسط بخش خصوصی، نسبت به حمایت از بخش خصوصی در اجرای آن طرح‌های زیرساختی اقدام نماید. از جمله این حمایت‌ها می‌توان به تامین مالی مناسب و به موقع از طرح‌ها با درنظر گرفتن پیش‌پرداخت و اعطای تسهیلات برای اجرای طرح‌ها اشاره نمود که صندوق حمایت از صنایع پیشرفته آمادگی خود را برای مشارکت فعال در این زمینه‌، اعلام می‌دارد.

در نهایت ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال ورود به یک عصر جدید هستیم. عصری که به طرق مختلف، ما و جامعه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و شیوه زندگی و کارمان را تسهیل خواهد کرد، طیف فارغ التحصیلان دانشجویی و سن جوان آن‌ها، نشان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیاد ایران در این موضوع دارد. ضمن آن‌که بیش از شش هزار شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند و بسیاری از آن‌ها در حوزه آی‌تی مشغول به کار بوده که می‌توانند به دیجیتالیزه شدن اقتصاد کمک فراوانی کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: http://www.airdfh.ir/u/13n

۴ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید