سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۰

اخبار

تعیین سریع ساختار پروتئین‌ها با الگوریتم جدید هوش مصنوعی

تعیین سریع ساختار پروتئین‌ها با الگوریتم جدید هوش مصنوعی
یک شرکت توسعه دهنده هوش مصنوعی، الگوریتم جدیدی را برای پیش بینی چین خوردگی پروتئین‌ها رونمایی کرد که این کار را تنها در چند ثانیه انجام می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی صحا، به نقل از انگجت، در اواخر سال 2020، بخش DeepMind Alphabet از الگوریتم جدید پیش‌بینی چین‌خوردگی پروتئین خود به نام AlphaFold رونمایی کرد.  این الگوریتم به حل یک معضل علمی که نیم قرن محققان را سرگردان کرده بود کمک می کند.

یک سال پس از انتشار نسخه بتا، نیم میلیون دانشمند از سراسر جهان به نتایج سیستم هوش مصنوعی دسترسی پیدا کرده و بیش از 4000 بار در مطالعات خود به آن استناد کردند. روز پنجشنبه، دیپ مایند اعلام کرد که با گسترش پایگاه داده ساختار پروتئین AlphaFoldDB (AlphaFoldDB) که در دسترس عموم قرار دارد، از 1 میلیون ورودی به 200 میلیون ورودی رسیده و دسترسی به منابع را افزایش می دهد.

آلفابت برای این کار با مؤسسه بیوانفورماتیک اروپایی EMBL (EMBL-EBI) همکاری می کند. این موسسه پروتئین ها را از سراسر قلمرو زندگی حیوانی، گیاهی، قارچ ها، باکتری ها و ... جمع آوری و پوشش می دهد. نتایج را می‌توان در وب‌سایت‌های UniProt، Ensembl و OpenTargets مشاهده کرد یا به‌صورت جداگانه از طریق GitHub دانلود کرد.

اریک توپول، بنیانگذار و مدیر مؤسسه ترجمه تحقیقاتی اسکریپس گفت: آلفا فولد پیشرفت منحصر به فرد و مهمی در علم است که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهد. تعیین ساختار سه بعدی پروتئینی که قبلاً چندین ماه یا سال به طول می انجامد، اکنون فقط چند ثانیه طول می کشد. این الگوریتم قبلاً اکتشافات عظیمی از جمله شکستن ساختار مجتمع منافذ هسته ای را تسریع و فعال کرده است. ما می توانیم انتظار داشته باشیم که در کل جهان پروتئین، اسرار بیولوژیکی بیشتری هر روز حل شود.

آلفا فولد در تعدادی از کاربردها، از پیشرفت تحقیقات جذام و بیماری شاگاس گرفته تا حفظ زنبورهای عسل و رسیدگی به آلودگی پلاستیکی، مورد استفاده قرار گرفته است. دیپ مایند همچنین هوش مصنوعی‌هایی را توسعه داده که می‌تواند از بازیکنان برتر انسانی پیشی بگیرد، بازی‌ها را بدون دانستن قوانین انجام دهد و حتی الگوهای ترافیک را بهبود بخشد.

انتهای پیام/

۸ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید