پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۲۶

اخبار

حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته 120 میلیارد دلار بود/ ذخایر کشف شده فعلی مس ایران 7درصد ذخایر کل دنیاست

حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته 120 میلیارد دلار بود/ ذخایر کشف شده فعلی مس ایران 7درصد ذخایر کل دنیاست
وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته 120 میلیارد دلار بود که با روشهایی مثل تهاتر و روشهای نقل و انتقال پول و همچنین روشهای شبه سوئیفت انجام شده است.

به گزارش روابط عمومیس صحا، سیدرضا فاطمی امین در دیدار با سفیر گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران، با بیان اینکه کشور ما بیش از 40سال است که مورد تحریم واقع شده، اظهار داشت: ما در مدت این 40 سال، مسلط وتوانمند شده ایم که چطور با وجود تحریم ها بتوانیم پیشرفت کشورمان را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته 120 میلیارد دلار بود که با روشهایی مثل تهاتر و روشهای نقل و انتقال پول و همچنین روشهای شبه سوئیفت انجام شده است.

فاطمی امین با بیان اینکه روشهای متعددی برای مبادلات مالی وجود دارد، گفت: از جمله این روشها معامله با پولهای محلی و همکاری با بانک هایی است که در کشورهای دیگر شعبه دارند، همانطور که شما اشاره کردید که یک بانک ایرانی در بلاروس شعبه دارد. بنابراین این روش‌ها، روش‌های آزموده شده‌ای هستند که فکر میکنم به راحتی می توانیم این مسائل را حل و فصل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهاد من این است که مبادلات 2 کشور را در حد صادرات و واردات کالا محدود نکنیم چرا که اگر وارد تولید مشترک شویم و محصولاتی را به طور مشترک در ایران و بلاروس تولید کنیم، روابط اقتصادی میان دو کشور عمیق تر خواهد شد. یکی از همین زمینه ها، حوزه تجهیزات پزشکی است. ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فناوری های پیشرفته ای دارد و در حال بدست آوردن بازارهای متعددی است؛ بعنوان مثال ما اخیرا 2 ربات جراح را به اندونزی ارسال کرده ایم.

وی با اشاره به تجهیزات لیزری بلاوس، بیان کرد: این تجهیزات لیزری می تواند یک مثال واقعی برای همکاری میان دو کشورباشد، یعنی شرکتهای ایرانی با مجموعه بلاروسی که این تجهیزات لیزری را تولید کرده است، نشستی برگزار کنند تا آن دستگاه را با تولید بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات معدنی هم می توان کارهای بسیار بزرگی انجام داد بعنوان مثال ایران در حوزه معدنی هم ذخایر معدنی بسیار و هم شرکت های معدنی توانمندی دارد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد اما ذخایر کشف شده فعلی مس ایران 7درصد ذخایر کل دنیاست.

فاطمی امین با بیان اینکه یک برنامه گسترده ای برای افزایش اکتشاف و استخراج مس مثل مس کاتد داریم و این موضوع یعنی نیازمند به دامپتراک معدنی هستیم، ادامه داد: بلاروس در حوزه دامپتراک ظرفیت بسیار بالایی دارد لذا پیشنهاد ما این است که چند شرکت ایرانی با چند شرکت تولید کننده دامپتراک بلاروس را به هم متصل کنیم .

وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: بنابراین اگر دوکشور وارد تولیدات مشترک شویم می توانیم علاوه بر بازار ایران، نسبت به بازارهای دیگر جهان نیز حساب کنیم.

وی عنوان کرد: همکاران من قبل از سفر به بلاروس که حدود 20 روز آینده انجام خواهد شد، کارهایی را انجام خواهند داد تا زمینه های همکاری دو کشور را احصا کنند لذا اگر شما و همکاران شما نیز متقابلا این کار را انجام دهید، در سفری که در خدمت شما خواهیم بود می توانیم این توافقات را عملیاتی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنابراین به جای اینکه ما در این سفر تازه به تفاهم برسیم و کارهای مشترکی را شناسایی کنیم، از قبل این کار را انجام داده باشیم تا به یک نقشه راه و یک برنامه عملیاتی بدون زمانبندی شده برسیم و کارها را سریعتر آغاز کنیم.

فاطمی امین اظهار کرد: در سفر من به بلاروس یک تیم و گروه محدودی از فعالان اقتصادی حضور خواهند داشت اما برای 2 ماه آینده برنامه ریزی شده تا گروهی گسترده‌ای از فعالان اقتصادی به بلاروس سفر کنند و روابط بین کسب وکارهار را شکل دهند.

وی افزود: اینکه در سفرمان به بلاروس ازچه مکان هایی بازدید داشته باشیم بعدا با شما مشورت خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح سوال از سفیر بلاروس در ایران مبنی بر اینکه آیا زمانی که در ایران اقامت داشتید از واحدهای صنعتی ایران بازدید داشته اید، گفت: با همکاران هماهنگ کرده ایم که از چند واحد صنعتی بازدید داشته باشید و امروز نیز یک بازدیدی از پارک فناوری پردیس خواهید داشت.

وی ادامه داد: اگر مایل هستید در مورد صنایع داروسازی،صنایع لوازم خانگی و یا سایر صنایع نیز بازدید داشته باشید.

فاطمی امین در پایان خاطرنشان کرد: مجددا خیر مقدم عرض می کنم و امیدوارم خاطرات خوبی از سفر به ایران داشته باشید.

 

*ایجاد ساختار و فضای اقتصادی در منطقه بدون حضور ایران که یک کشور مهم به لحاظ استراتژیکی و اقتصادی است غیرممکن خواهد بود

 

در ادامه این نشست آندری ساوینیخ رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران گفت: ما طرف ایرانی را بعنوان یک دوست خوب، امیدبخش، مورد اعتماد و شریک خوب می شناسیم.

وی ادامه داد: با توجه به دیدارهایی که طی امروز و دیروز در مجلس و وزارت امورخارجه داشتیم، می توانیم تاریخچه توسعه روابط مان را به نوعی ترسیم کنیم که وارد فصل جدیدی شویم.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: ما نه تنها در این دیدارها در خصوص وضعیت تحریم‌ها، اینکه تا چه حد می تواند در موضوعات داخلی کشورمان تاثیرگذار باشد بحث و گفتگو کردیم بلکه در رابطه با روشهای مقابله با آن جهت کم شدن فشارهای ناشی از آن نیز مباحثی را مطرح کرده ایم.

وی عنوان کرد: ما ترسیم کرده ایم که باید در منطقه اورآسیا یک فضای اقتصادی مناسبی ایجاد کنیم تا به طور مستقل بتوانیم موضوعات اقتصادی، علمی و فناوری را رشد و توسعه دهیم. بنابراین ایجاد چنین ساختار و فضای اقتصادی در منطقه بدون حضور ایران که یک کشور مهم به لحاظ استراتژیکی و اقتصادی است غیرممکن خواهد بود.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران با بیان اینکه تغییرات مهم مالی جهانی در پیش خواهیم داشت، گفت: طی چند سال آتی ارزش دلار در زمینه استفاده در فعالیت های تجاری و اقتصادی ار بین خواهد رفت و به سمت استفاده از ارزهای محلی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری مان خواهیم رفت که این موضوع نیز تاثیرات تحریمی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی گفت:عملیات تغییرات مالی باعث برداشته شدن موانع رشد اقتصادی خواهد شد و یقین دارم که زمان آن نزدیک است و تغییرات آغاز خواهد شد لذا ما بعنوان نمایندگان کشورهایمان باید برای ورود به این دوره آماده باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران یادآور شد: در این باره گفتگوهای‌مان را با همتای خودم آقای عمویی آغار کرده ایم.

وی ادامه داد: بنابراین خوشحال هستیم پذیرای جنابعالی در بلاروس باشیم و آماده هستیم تا هر نوع برنامه ای که مورد علاقه شماست را تدارک ببینیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: یکی از مواردی که ما در حال برنامه ریزی آن با سفیر ایران هستیم موضوع راه اندازی مسیر مستقیم هوایی است لذا از جنابعالی خواهشمندم که از این پروژه حمایت کنید.

وی با اشاره به مساله حل موضوع سامانه پرداخت مالی در خصوص امور تجاری است، گفت: امروز در دیداری که با وزارت خارجه داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و پیشنهادی در خصوص انجام تبادلات به صورت تهاتری مطرح شد.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران با بیان اینکه باید درزمینه ای کار کنیم که پرداخت های مالی‌مان با ارزهای محلی انجام شود،اظهارکرد: در بلاروس شعبه بانک تجارت ایرانی مستقراست که فکرمیکنم موضوع استفاده از توانمندی های این بانک برای موضعاتی که شما در گفتگوهای اجلاس می خواهید انجام دهید موثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: بیشتر توجه شما را در زمینه فناوری و امکان تبادل فناوری بین دو کشورجلب می‌کنم. ما دارای مجتمع علمی و برجسته و قوی در بلاروس هستیم و این پارک به قدری توسعه یافته است که برخی فناوری های که در آن ایجاد می‌شود امکان عملیاتی کردن آنها بخاطر محدودیت‌های اقتصادی وجود ندارد.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: بعنوان مثال طی فناوری که دربلاروس وجود داشت توانستیم یک دستگاه لیزر بر روی پوست بدن طراحی کنیم که اندازه تجمیع این دستگاه اندازه جاروبرقی خانگی است و سه مدل رژیم کاری را برروی پوست انجام می دهد که البته در بازار به خوبی معرفی شده اما خط تولید آن در بلاروس ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بازگشتم به بلاروس حتما با وزیر صنایع در زمینه پیشنهادات شما صحبت میکنم تا یک متنی در خصوص پیشنهادات طرف بلاروسی برای محتوا سازی اجلاس کمیسیون های مشترک آماده سازی کنند.

 

* تعاملات خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد

 

دیمیتری کالسوف سفیر جمهوری بلاروس در ایران نیز در این نشست گفت: تعاملات خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و با یکدیگر کمیسیون های مشترک زیادی را برگزار کرده ایم.

وی با بیان اینکه با وزارت صمت پروژه های بین المللی داشته ایم، گفت: پذیرای جنابعالی و هیئت محترمتان در اجلاس کمیسیون مشترک در بلاروس هستیم.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران افزود: پیش نویس پروتکل همکاری ها را پاراف کرده ایم. البته تا زمان برگزاری اجلاس امکان دارد تمایلات و پیشنهادات تکمیلی دیگری اضافه شود که ما استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم هرچه زودتر اگر پیشنهاداتی در جهت تکمیل کردن پروتکل دارید سریعتر به ما انتقال دهید تا از طریق ما به نهادها و ارگان های مرتبط انتقال داده شود تا نظرات آنها را اعلام کنیم.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران در پاسخ به سوال وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه شما از چه واحدهایی بازدید داشته اید، اظهار کرد: از تبریز و همچنین از منطقه ویژه ارس بازدید داشته ام. در ماموریت قبلی خودم که بعنوان رایزن اقتصادی سفارت بودم از شرکت ایرانخودرو بازدیدی انجام داده ام.

انتهای پیام/

۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید