جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۳۹

اخبار

برای اولین بار در جهان توسط دانشمند ایرانی؛

ایجاد فناوری ساخت «ایمپلت دندانی بر پایه آلیاژهای زیرکنیمی بومی»

ایجاد فناوری ساخت «ایمپلت دندانی بر پایه آلیاژهای زیرکنیمی بومی»
فناوری ساخت «ایمپلت دندانی بر پایه آلیاژهای زیرکنیمی بومی» برای اولین بار در جهان به دست دانشمند ایرانی «محسن صراف عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان» ایجاد شد، این دستاورد پایان بیش از یک دهه آزمون‌های درون تن بر پایه مدل‌های حیوانی است.

به گزارش روابط عمومی صحا به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، فناوری ساخت «ایمپلت دندانی بر پایه آلیاژهای زیرکنیمی بومی» برای اولین بار در جهان به دست دانشمند ایرانی «محسن صراف عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان» ایجاد شد، این دستاورد پایان بیش از یک دهه آزمون‌های درون تن بر پایه مدل‌های حیوانی است.

ایده خودکفایی در زمینه تولید آلیاژهای با گرید پزشکی در کنار مستندات علمی بدست آمده در یک دوره پژوهش ده ساله به همراه بررسی‌های زیست سازگاری و عملکردی بر پایه کاشت این نوع ایمپلنت در نمونه‌های حیوانی توسط تیم تحقیقاتی دکتر محسن صراف، امروز کشور ما را جزوه معدود کشورهای دارنده چرخه کامل فناوری ساخت ایمپلنت‌های دندانی قرار داده است.

ایده اختراع «ایمپلت دندانی زیرکنیومی» چه بوده، چگونه و چه مدت طول کشید تا این دستاورد حاصل شود

 عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان با اشاره به موضوع این مصاحبه:  «اختراع ایمپلنت دندانی زیرکنیومی»، گفت: ایده ساخت ایمپلنت‌های زیر کنیومی از آنجایی شروع شد که ما در سال‌های اخیر بدلیل تمایل بیماران به استفاده از كاشتنی‌های دندانی، با حجم وسیعی از واردات و خروج ارز از کشور روبه‌رو هستیم که بار سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل نموده است که متاسفانه افزایش قیمت ارز در چند سال اخیر هزینه تمام شده یک کاشتنی دندانی را سرسام‌آور نموده به طوری‌که بسیاری از بیماران از عهده پرداخت هزینه‌های آن بر نمی‌آیند، واحدهای تولید داخل نیز بدلیل وابستگی جدی به مواد اولیه عملاَ تاثیر قابل توجهی در تعدیل قیمت این کالا نتوانستند بگذارند و یا بدلیل تحریم‌ها به دلیل عدم توفیق واردات تعطیل شده‌اند.

دکتر صراف ادامه داد: این نیاز احساس شد که ما باید روی پایه آلیاژهایی گرید پزشکی که بعنوان ایمپیلنت‌های فلزی در داخل بدن قابل استفاده باشند و در مقایسه با آلیاژهای مرسوم دنیا، دوام، عمر و زیست‌سازگاری بیشتری داشته باشتند تمرکز نمائیم تا عوامل خارجی در آینده تاثیری بر تولید این محصول استراتژیک نداشته باشد

  این استاد دانشگاه با تاکید بر این که البته برای دستیابی به این فناوری دلایل علمی قویی هم وجود داشت، اظهار کرد: آلیاژهایی که بصورت مرسوم در دنیا استفاده میشود بخصوص برای ایمپیلنت‌های دندانی آلیازهای تیتانیومی یا خود تیتانیوم خالص تجاری است که سال‌هاست در دنیا و توسط شرکت‌های بزرگ ایمپلنت‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صراف عنوان کرد: براساس مطالعاتی که ما انجام دادیم مشخص شد که درصدی از ایمپلنت‌های دندانی صرف نظر از شرکت و کشور سازنده به دلیل خصوصیات خود تیتانیوم و آلیاژهای آن دچار عیوبی می‌شوند که بعضاً با بروز التهاب‌های حاد و مزمن در بافت فک بیماران در دراز‌مدت  همراه است، در ضمن خوردگی آنها در داخل بدن و یا سایش آنها در بافت‌های مختلف ایجاد التهاب‌های خیلی شدیدی می‌کند که بعد از مدتی خارج نمودن آنها با عمل‌های جراحی دشوار، یک الزام و ضرورت می‌شود که طبیعتاً مستلزم تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران و ایجاد ریسک خطر جدی برای سلامتی بیماران است.

وی تصریح کرد: حدود یک دهه بر پایه حل معضلات اشاره شده ایده‌پردازی و کار پژوهش میدانی انجام شد ‌و با توجه به حساسیت موادی که در داخل بدن به عنوان کاشتنی استفاده میشوند مجبور بودیم تا مداخلات بافتی، خونی، ژنتیکی و سرطان‌زایی را مورد بررسی قرار دهیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: در یکی از آلیاژها که کاربرد دو گانه در صنعت پزشکی و هسته‌ای دارد نتایج بسیار مطلوب بود و خوشبختانه با توجه به زیر ساخت صنعت در این حوزه، آلیاژ مورد نظر طراحی و جهت ساخت ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در فاز نهایی هم تمرکز‌مان را بر روی ارزیابی‌های زیستی و بیولوژیک به کمک مدل‌های حیوانی قرار دادیم که نزدیک به یک دهه اینها در بدن نمونه‌های حیوانی کاشته شدند. اخیراَ پس از گذشت یک دهه داده‌های بدست آمده از مطالعات پاتولوژیکی و بافت‌شناسی نشان داد که در طول این مدت طولانی خوشبختانه هیچ گونه عارضه موضعی و سیستمی بوجود نیامده و این نتایج، سرآغاز ورود کشور به عرصه تولید و طراحی آلیاژهای بومی با گرید پزشکی میباشد.

 صراف با بیان این که نتایج در رویداهای علمی مختلفی ارائه شده، گفت: اخیرا هم در جشنواره بین‌المللی ایده و اختراع خیام، این طرح مورد توجه داوران و صاحب‌نظران این حوزه قرار گرقت و حائز رتبه گردید که نتایج زحمات تیم‌های مرتبط با این ایده و طرح بود.

وی تصریح کرد: مباحث خود آلیاژ را با توجه به این که در مرحله پتنت قرار دارد، در آینده ارائه خواهیم کرد.

این خادم بسیج بیان کرد: عنوانی که برای این دستاورد در نظر گرفتیم «طراحی و ساخت ایمپلنت‌های دندانی بومی کشور است» عنوان ملی برای آن انتخاب کردیم چون این فناوری به صورت انحصاری از صفر تا صد در داخل کشور طراحی، تولید و ساخته می‌شود.

صراف ادامه داد: به زودی دستاورد فوق بعد از تایید و صدور مجوزهای نهادهای نظارتی با همت فعالین صنعت، وارد عرصه تولید انبوه خواهد شد وانشا... ظرف سال آینده مردم بتوانند به صورت ملموس، تبدیل دانش به یک فناوری قابل عرضه که توسط دانشمندان جوان بسیجی بدست آمده را احساس نمایند.

به امید خدا، هموطنان شریف ما ثمرات علمی و فن آوری انقلاب اسلامی و واژه علم نافع را که یکی از مصادیق دانشگاه تراز انقلاب اسلامی است و در مرز دانش جهان قرار دارد را یکی پس از دیگری در گام دوم انقلاب اسلامی نظاره‌گرخواهند بود.

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قطعا تولید صنعتی ایمپلنت‌های دندانی فوق که بر پایه آلیاژ مدیکال‌گرید بومی خواهد بود از نظر عمر و هزینه تمام شده بسیار رقابتی و دارای ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور نیز میباشد.

 

ثث

 

اشتغال‌زایی، میزان خودکفایی و قیمت نسبت به نمونه خارجی

عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: طبیعتا اگر صنعت هم پای کار بیاید ظرف یک دوره 6 ماه می‌توانیم فناوری را به تولید انبوه برسانیم و البته دولت هم با رعایت قوانین حذف مجوزهای واردات امیدوارم هستیم پشتیبانی از این فن‌آوری بومی بعمل آورد. اشتغال‌زایی مستقیم و غیر‌مستقیمی حدود 2500 نفر در کشور را پیش‌بینی میکنیم که البته این فرصت‌های شغلی با هیچ نوع محدودیت یا تحریمی قابل آسیب دیدن هم نخواهند بود.

 وی گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر به مرحله تولید صنعتی برسد بین یک سوم تا یک پنجم نمونه‌های ایمپلینت‌های خارجی قیمت خواهد داشت که طبیعتا صرفه آن در هزینه‌های درمان و ترمیم بخصوص در حوزه دندانی که الان خیلی مشکل داریم و هزینه زیادی را به سبد خانوار ما تحمیل می‌کند چشمگیر است.

چه کشورهایی در منطقه ایمپلنت‌های دندانی را تولید می‌کنند 

 صراف گفت: در منطقه غرب آسیا تولید کننده‌ای نداریم اگر تولید کننده‌ای هم باشد فناوری‌هایی که استفاده می‌شود بر پایه این آلیاژ نیست. در کشور خودمان هم واحدهای تولید کننده ایمپلنت داریم منتها مسئله اساسی همه آنها وابستگی به مواد پایه و اولیه با گرید پزشکی است؛ حُسنی که این طرح دارد این است که ما را در زمینه فن آوری صددرصد خودکفا و صاحب یک صنعت نوین بومی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: نمونه این نوع ایمپلنت دندانی در دنیا وجود ندارد و در کشور هم  برای اولین بار است که بعنوان ایمپیلنت دندانی ارائه می‌گردد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: امیدواریم که با تحول در نگاه متولیان امر دانش و پژوهش کشور، مسیر دانشگاه‌ها با درک شرایط کشور  به سمت رفع نیازهای اساسی کشور و دستیابی به دانش، علوم و فن آوریهای قابل استفاده متمایل شود. قطعا هم مردم و هم صنعت هم با این تغییر نگرش همراهی و همدلی خواهند نمود.

 

۲۵ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید