جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۵۳

اخبار

وزیر صمت در گردهمایی روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه تاکید کرد:

توجه به ترکیب تجارت خارجی و توازن در کالاهای صادراتی کشورمان/ حرکت به سمت تولید در کشور های دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به جای محصول نهایی

توجه به ترکیب تجارت خارجی و توازن در کالاهای صادراتی کشورمان/ حرکت به سمت تولید در کشور های دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به جای محصول نهایی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر توجه به ترکیب تجارت خارجی کشورمان، بیان کرد: توازن در کالاهای صادراتی برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد.

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در گردهمایی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که به میزبانی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان این مطلب، به راهبردهای توسعه تجارت خارجی کشورمان اشاره کرد و افزود: باید در جایگاه مناسب و در زنجیره های اقتصادی مناسب قرار بگیریم و جایگاهمان در زنجیره باید کاملا مشخص باشد.


قرار گرفتن در زنجیره های مناسب اقتصادی با سایر کشورها

وی در این راستا تاکید کرد: زنجیره ها باید بر اساس روابط با کشورها ترسیم شوند و جایگاه خود را در هر زنجیره اقتصادی مشخص نماییم.


راهکار ارتباط کسب و کارهای کشورمان با کسب و کارهای دیگر کشورها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ارتباط کسب و کارهای کشورمان با کسب و کارهای دیگر کشورها را به عنوان یک راهکار دیگر بیان کرد و افزود: ارتباط با کسب و کارها باید به گونه‌ای باشد که با تغییر سیاستمداران روابط اقتصادی نیز دچار افت و خیز نشود.


حرکت به سمت تولید در کشور های دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به جای محصول نهایی


فاطمی امین حرکت به سمت تولید در کشور های دارای ظرفیت و صادرات فناوری و قطعات به جای محصول نهایی را به عنوان راهکاری دیگر بیان کرد و گفت: باید از کشورهای دارای ظرفیت به عنوان پایگاه تولید لوازم ایرانی استفاده شود، به عنوان نمونه خط تولید لوازم خانگی را با پا کستان فعال می‌کنیم تا عمق ارتباطی بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: قطعات لوازم خانگی را به پاکستان می‌بریم و سنگ آهن و مس پاکستان را استخراج می‌کنیم که همین کار را در افغانستان نیز انجام خواهیم داد.


استخراج سنگ آهن پاکستان و افغانستان در مقابل صادرات قطعات و فناوری


وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همچنین بخشی از سنگ آهن خواف در کشور افغانستان است، ذخایر سنگ آهن کشورمان نیز تا ۱۵ سال دیگر تمام می‌شود پس باید به سمت استخراج سنگ آهن چه در پاکستان و چه در افغانستان برویم.

وی در ادامه در خصوص انتقال فناوری و قطعات به جای محصول نهایی به دیگر کشورها، سوریه را مثال زد و گفت: این کشور دو شاخصه مهم دارد، سابقه صنعتی خوبی دارد و در اتحادیه عرب می باشد.

وزیر صمت در این خصوص تصریح کرد: در سوریه ظرفیتهای مناسبی برای تولید تراکتور و موادغذایی وجود دارد، قطعات تراکتور را به سوریه با تعرفه صفر می توانیم بفرستیم و حتی بخشی از آن امکان صادرات به مصر، الجزایر و کشورهای عضو اتحادیه عرب را دارد.

گفتنی است در این گردهمایی تعدادی از روسای نمایندگی های ایران در کشورهای همسایه به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه تجارت خارجی کشورمان پرداختند.

توجه به تجهیز و امکانات زیرساختی در پایانه های مرزی، راه اندازی شهرک های صنعتی مرزی و مشترک با کشورهای همسایه، تعرفه گذاری مناسب، ارایه ضمانت نامه های بانکی برای سرمایه گذاری، ایجاد بانک در کشورهای دارای ظرفیتهای سرمایه گذاری، استفاده از ظرفیتهای برند حلال برای توسعه صادرات، راه اندازی نمایشگاه های دائمی محصولات ایرانی در کشورهای هدف صادراتی، توجه هر چه بیشتر به ظرفیتهای اکسپو به عنوان سومین رویداد بین المللی دنیا و به روزرسانی توافقنامه های بین المللی از مهمترین نقطه نظرات بوده است.

۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید