شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۵۲

اخبار

فعالیت 1410 شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید تجهیزات پیشرفته

فعالیت 1410 شرکت دانش‌بنیان در  حوزه تولید تجهیزات پیشرفته
یکی از مهم‌ترین نیازهای صنایع کشور، تجهیزات پیشرفته و ماشین‌آلات صنعتی است، نیازی که شرکت‌های دانش‌بنیان با دانش و نوآوری سازندگان داخلی تامین می‌کنند.
به ‌گزارش روابط عمومی شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، ویروس کرونا، اگرچه هنوز در میان ما حضور دارد اما با توسعه فناوری‌های حوزه سلامت، به تدریج و بسیار آهسته، کم رنگ می‌شود اما همچنان بسیاری از حوزه‌ها از جمله تولید در عرصه صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.
با بهبود روند فعالیت شرکت‌های فناور در سراسر دنیا و رونق فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، زمینه برای رشد بازار داخلی و جهانی تولیدات صنعتی فراهم شد.
تجزیه و تحلیل دقیق بازار جهانی ماشین آلات صنعتی در صنعت و برترین شرکت ها را از روند رو به رشد این صنعت تا سال 2027 حکایت دارد. اندازه بازار جهانی ماشین آلات صنعتی 6 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا پایان سال 2027 به بیش از 8 میلیارد دلار برسد.
برخی از معیارهای بازار در گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که آخرین بینش‌های بازار، فرصت‌های رشد فزاینده، راهبردهای تجاری و برنامه‌های رشد اتخاذ شده توسط بازیگران اصلی از پویایی بازار فعلی خبر می‌دهد.
رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده تجهیزات و ماشین‌آلات
در حال حاضر 1410 شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته در کشور، نیاز صنایع را با محصولات ایران‌ساخت تامین می‌کنند. صنایع بالادستی نفت و گاز، الکترونیک، مکانیک و بسیاری از حوزه‌های دیگر به تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی نیازی مبرم دارند و این در حالی است که بسیاری از این تجهیزات به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان با موانعی بسیاری در مسیر واردات و تامین روبه‌رو هستند.
از سوی دیگر به دلیل پیچیدگی ساخت و پیشرفته بودن فناوری، دانش این تجهیزات در اختیار فناوران کشورمان قرار نمی‌گرفت؛ اما شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانستند این تجهیزات را ایران‌ساخت کنند.
این تجهیزات که شمار آن‌ها از 130هزار قطعه فراتر رفته است، شامل ابزارآلات بزرگ خودکار و دستی و همچنین ماشین‌آلات در مقیاس کوچک و سایر قطعات صنعتی است.
 
از جمله تولیدات دانش‌بنیان فعالان این صنعت می‌توان ماشین‌های برش‌کاری، سوراخ‌کاری، ژنراتورهای سنگین، نوار نقاله و سایر تجهیزات الکتریکی بزرگ اشاره کرد. همچنین، پیچ‌ها، فنرها، شیرها، قطعات پنوماتیک و سایر تجهیزات اولیه صنعتی در شمار تولیدات فعالان این حوزه قرار دارند.
از میان 1410 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید تجهیزات و. ماشین‌آلات صنعتی، بیش از 70 درصد از این شرکت‌ها در طبقه‌بندی تولیدی نوع یک دسته‌بندی شده و مابقی جزو تولیدی‌های نوع دو قرار دارند. بیش‌ترین تمرکز این شرکت‌ها در تهران استقرار دارند.
حمایت از تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان فعال در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته  سازوکار توسعه زیست‌بوم و بازار این حوزه را با ایجاد بستر تعامل و همکاری بین طرف‌های عرضه یعنی شرکت‌ها و طرف‌های تقاضا یعنی بخش‌های صنعتی و کلان، در دستور کار قرار داده است.
علاوه بر این حمایت، مهم‌ترین نیاز این شرکت‌ها تامین مواد اولیه، حمایت‌های بازارسازی، حمایت‌های قانونی و تسهیلات مالی است که مرکز امور شرکت‌های و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اعطاری تسهیلاتی چون معافیت و تسهیلات گمرکی، معافیت مالیاتی، استقرار شرکت ها، بیمه‌های بازرگانی و بیمه‌ای آن را مورد توجه قرار داده و سعی می‌کند مسیر تولید و رفع نیازها از سر راه این شرکت‌ها برداشته شود.
 
۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید