یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۲۴

اخبار

در گفتگو با روزنامه گسترش صمت عنوان شد: افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در صنایع الکترونیک

در گفتگو با روزنامه گسترش صمت عنوان شد: افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در صنایع الکترونیک
آیین‌نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در صنایع الکترونیک تهیه شده که از سال آینده با تصویب هیات دولت عملیاتی می‌شود. به گفته رییس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک این صنایع ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهند داشت،

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا)، علاوه بر این همکاری این صندوق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور حمایت از شرکت‌های نوپا در پارک‌های علم و فناوری برای تقویت زنجیره حمایت از طرح‌های کوچک و صنعتی‌سازی است. سرمایه و کمک‌های مدیریتی که از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار در اختیار واحدهای تولیدی نوپا برای ایجاد زیرساخت و تولید محصول قرار می‌گیرد را سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر می‌گویند. با نگاه ویژه‌ای که دولت تدبیر و امید به بحث تحقیق و توسعه دارد اعتبار کل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با اضافه شدن مبلغ ۲۵ میلیون دلار مصوب هیات دولت به حدود ۱۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

ارائه تسهیلات ۳ میلیارد تومانی

علی وحدت، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (صحا) در گفت‌وگو با صمت به سهم صنایع الکترونیک درتولیدات صنعتی اشاره کرد و گفت: سهم صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور تنها ۳ درصد است. متاسفانه این رقم در مقابل زیرساخت‌های نیروی انسانی حوزه الکترونیک مانند بیش از ۶۰۰ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط با این بخش، رقم ناچیزی است.

رییس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با ابراز تاسف از اینکه نتوانسته‌ایم زمینه‌های مناسبی برای بهره‌برداری از منابع انسانی فراهم کنیم، افزود: با توجه به اینکه محصولات حوزه الکترونیک ارزش افزوده بالا و قابلیت صادرات برای ثروت‌آفرینی دارند اما در این حوزه از منابع انسانی به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

وحدت با تاکید بر اینکه باید ارتباط خود را برای انتقال فناوری با بازارهای بین‌المللی حفظ کنیم، تصریح کرد: امیدوارم با پشت‌سر گذاشتن تحریم‌ها شاهد شتاب این ارتباط در حوزه بین‌الملل باشیم. صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک نیز راهکارهای حمایتی لازم را برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی درحوزه صنایع الکترونیک در نظر گرفته است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (صحا) با بیان اینکه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک ضمانتنامه‌های متنوعی را برای صنایع الکترونیک در نظر گرفته، اظهار کرد: این ضمانت‌ها در قالب‌های مختلف از جمله شرکت در مناقصات و تعهدات گمرکی توسط صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک برای واحدهای تولیدی، خدماتی و صنایع الکترونیک در نظر گرفته شده است.

او به دیگر تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک اشاره کرد و افزود: تسهیلاتی با نرخ ۶ تا ۱۸ درصد و تا سقف ۳ میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های تولیدی و خدماتی حوزه صنایع الکترونیک قرار گرفته است. خوشبختانه این خدمات با نگاه ویژه دولت به این حوزه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (صحا) با اشاره به ارائه تسهیلات ویژه برای رفع نیازهای تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی گفت: هزینه‌های تحقیقاتی شرکت‌های تولیدی و خدماتی صنایع الکترونیک که توسط واحدهای «آرانددی» یا با سفارش کار به دانشجویان، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی ایجاد می‌شود، توسط صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور پرداخت خواهد شد.

وحدت با بیان اینکه شرکت‌های خدماتی و تولیدی صنایع الکترونیک برای اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی استاندارد نیاز به تسهیلات دارند، تصریح کرد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (صحا) هزینه‌های اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی صنایع الکترونیک را پرداخت خواهد کرد تا زمینه صادرات محصولات برای آنها فراهم شود.

وحدت به مهم‌ترین برنامه‌های آینده صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک پرداخت و گفت: خوشبختانه ۲۵ میلیون دلار سرمایه با تصویب هیات دولت از طریق بانک مرکزی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تزریق شده و هرچند دولت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است اما نگاه ویژه‌ای به تولیدات مبتنی بر دانش و نفوذ فناوری در صنعت دارد.

 وی تشکیل کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان و واگذاری اجرای اقتصاد دانش‌بنیان به وزیر صنعت، معدن و تجارت را مبارک دانست و اظهار کرد: خوشبختانه این اصل پذیرفته شده که مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با صنعت همراه است. صنایع الکترونیک با حجم ۳درصدی در تولیدات در سال ۹۴ نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان تولید داشته است. امیدوارم با حمایت دولت و مجلس در سال‌های آینده شاهد افزایش حجم تولیدات در حوزه صنایع الکترونیک باشیم.

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک کشور (صحا) در صورتی که ۱۰ درصد نقدینگی صنایع الکترونیک با حمایت تامین شود ارزش افزوده بالایی برای کشور خواهد داشت.

رییس هیات‌مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این صندوق حمایت از شرکت‌های نوپاست، افزود: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شرکت‌های نوپا واقع در پارک‌های علم و فناوری حمایت خواهیم کرد تا زنجیره حمایت از طرح‌های کوچک برای صنعتی‌سازی تکمیل شود. این صندوق با دیگر دستگاه‌ها ازجمله صدا و سیما، وزارت نیرو، وزارت دفاع، وزارت نفت، نهادهای صنفی و سندیکاهای مخابراتی نیز همکاری داشته است.

اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی

حسام خانکشی‌زاده، رییس اداره ارزیابی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در گفت‌وگو با صمت به حوزه‌هایی که صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از آنها حمایت می‌کند، اشاره کرد و گفت: حوزه‌های مورد حمایت شامل صنایع ارتباطی، اتوماسیون، رایانه، الکترونیک نوری و قطعات الکترونیک مصرفی و کاربردی است.

وی با بیان دیگر حمایت‌های این صندوق افزود: از دیگر موارد حمایتی این صندوق خرید، انتقال، جذب فناوری پیشرفته، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، خدمات مهندسی و طراحی، تولید و خدمات صنعتی و غیرصنعتی، تولید نمونه‌های اولیه آزمایشگاهی، تحقیقات کاربردی، اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارتقای سطح صادرات و جذب سرمایه‌های خارجی است.

خانکشی با بیان اولویت‌های در نظر گرفته برای حمایت از طرح‌های صنایع الکترونیک تصریح کرد: از اولویت‌های حمایت صندوق برای تولیدکنندگان صنایع الکترونیک توجه به صادرات و ارتقای سطح دانش فنی محصولات است چراکه صادرات محصول علاوه بر افزایش ارزش‌افزوده موجب صرفه‌جویی ارزی و ایجاد اشتغال نیمه‌صنعتی برای صنایع مادر کشور خواهد شد.

به گفته رییس اداره ارزیابی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک درحال‌حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ قرارداد با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک منعقد شده که با مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای آن تعداد ۸۰۰ طرح نهایی شده است.

خانکشی با اشاره به اینکه کل هزینه‌های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در سال جاری حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: اعتبار کل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک حدود ۱۲۵ میلیارد تومان است. این مبلغ تا اواسط امسال ۵۰ میلیارد تومان بوده که به تازگی مبلغ ۷۵ میلیارد تومان به آن اضافه شده است.

به گفته وی وام‌های شرکت‌های خدماتی و تولیدی صنایع الکترونیک به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک بازگردانده می‌شود. رییس اداره ارزیابی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیان اینکه یکی از اهداف صندوق کمک به رفع نیازهای صنایع است، گفت: با مذاکراتی که با صنایع واقع در تهران و شهرستان‌های اطراف انجام شده نیازهای صنایع شناسایی و نسبت به رفع مشکلات آنها با ارائه تسهیلات اقدام خواهد شد.

به گفته خانکشی یکی از خدمات و وظایف صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) برپایه اساسنامه، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با همکاری وزارتخانه‌های عضو مجمع عمومی صحا شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آیین‌نامه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تدوین و تصویب شد و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است. مدل اجرایی آیین‌نامه به این شکل است که یک شرکت خصوصی یا صندوق خصوصی، سبدی شامل حداقل ۳طرح با رعایت مشخصات و استانداردهای از پیش تعیین شده برای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر ارائه می‌کند، سپس صحا با اعطای تسهیلات ۵ ساله با نرخ سود ۶ درصد به میزان سرمایه‌ای که شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند، از طرح‌ها حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۲:۱۵
رزنامه گسترش صمت |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید