یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۵

اخبار

مدیرعامل صحا در جمع مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری خبرداد: اجرای آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر از سال آینده

مدیرعامل صحا در جمع مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری خبرداد: اجرای آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر از سال آینده
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) از اجرای آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر از سال آینده با تصویب آن در هیئت دولت خبرداد.

به گزارش روابط عمومی صحا، نشست مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر صحا در محل صندوق برگزار شد.

آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر که به همت صندوق حمایت از صنایع الکترونیک تدوین شده است، اولین آیین نامه سرمایه کذاری خطرپذیر است که توسط دولت برای نخستین بار قرار است در کشور اجرا شود.

دکتر علی وحدت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صحا هدف از برگزاری این نشست را تعیین زمینه های همکاری های مشترک عنوان کرد و گفت: یکی از خدمات و وظایف صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) بر اساس اساسنامه، سرمایه گذاری ریسک پذیر بود که متاسفانه اجرایی نشده است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با همکاری وزارتخانه های عضو مجمع عمومی صحا شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر تدوین و به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده است.

دکتر وحدت ادامه داد: هم اکنون این آیین نامه در انتظار تصویب دولت است و امیدواریم با آغاز سال آینده شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی با بیان اینکه هدفگذاری صحا ورود مستقیم در اجرای سرمایه گذاری ریسک پذیر نیست، تصریح کرد: رویکرد صحا در اجرای این آیین نامه استفاده از ظرفیت و پتانسیل بخش خصوصی به خصوص صندوق های پژوهش و فناوری است. بنابراین امیدواریم با آشنایی نسبت به این آیین نامه، آمادگی لازم را به عنوان عاملان اجرا آیین نامه کسب کنید تا همزمان با تصویب در دولت، آیین نامه عملیاتی شود.

دکتر وحدت خاطرنشان کرد: مدل اجرایی آیین نامه به این شکل است که یک شرکت خصوصی یا صندوق خصوصی سبدی شامل حداقل 3 طرح با رعایت مشخصات و استانداردهای از پیش تعیین شده جهت سرمایه گذاری ریسک پذیر ارائه می کند، سپس صحا با اعطای تسهیلات 5 ساله با نرخ سود 6 درصد به میزان سرمایه ای که شرکت یا صندوق سرمایه گذاری می کنند، از طرح ها حمایت خواهد کرد.

وی افزود: به طور کلی هدف از اجرای این روش، ترویج سرمایه گذاری ریسک پذیر توسط بخش خصوصی و نهادینه کردن این فرهنگ در اقتصاد کشور است.

دکتر وحدت در بخش دیگری با تاکید بر اینکه شرکت های صنعتی محور اصلی فعالیت های اقتصادی کشور هستند، افزود: به عنوان مثال بخش زیادی از گردش مالی شرکت هایی که اخیرا موفق به کسب تاییدیه های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند، مربوط به شرکت های صنعتی است که نشان می دهد زمین بازی در اختیار شرکت هایی است که تولید کننده اصلی ثروت در بخش صنعت هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل در دولت نیز کارگروه برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با اشاره به مهم‌ترین مأموریت‌های صحا گفت: صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از شرکت های فعال در صنایع الکترونیک از مهم‌ترین خدمات صندوق است که تسهیلات اعطایی صندوق با نرخ سود ٦ تا ١٨ درصد تا سقف ٣٠ میلیارد ریال ارائه می‌شود که با توجه به سطح فناوری متغییر است.

دکتر وحدت درباره ویژگی های ضمانت نامه های صحا تصریح کرد: صدور ضمانت نامه به عنوان یکی از خدمات صحا با دید حمایتی از شرکت های صنایع الکترونیک،  بدون سپرده اولیه برای شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و حسن انجام تعهدات صورت می گیرد و بر اساس مصوبه دولت، ضمانت نامه های صحا برای شرکت های دولتی معادل ضمانت نامه های بانکی است.

دکتر وحدت درباره تسهیلات آموزش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: شرکت های حوزه صنعت الکترونیک چنانچه نیاز به آموزش های تخصصی نیروهای فنی خود داشته باشد هزینه های برگزاری این دوره ها(داخلی و خارجی) و نیز هزینه های دعوت از کارشناسان خارجی جهت فراگیری آخرین فناوری ها را صندوق به صورت تسهیلات تقبل می کند.

مدیر عامل صحا حمایت از تحقیقات مورد نیاز صنایع را محور دیگر فعالیت های صندوق عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت هایی که برای رفع نیازهای تحقیق و توسعه خود به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات از سوی صحا اعطا می شود.

به گزارش صحا، همچنین در این نشست، دکتر ناظمی مشاور مدیرعامل صحا با تشریح جزئیات آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر، نحوه همکاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی را تبیین کرد.

در پایان نیز مدیران عامل صندوق های پژوهش و فناوری ضمن تاکید بر همکاری با صحا در اجرای آیین نامه سرمایه گذاری ریسک پذیر، سوالات خود را جهت همکاری مشترک با صندوق مطرح کردند.

۲۷ دی ۱۳۹۴ ۱۹:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید