یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۹

اخبار

دانش تولید شده در حوزه فعالیتهای دانش بنیان باید خریدار داشته باشد

دانش تولید شده در حوزه فعالیتهای دانش بنیان باید خریدار داشته باشد
معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : امروز در حوزه فعالیتهای دانش بنیان حلقه ای داریم که باید روی آن کار کنیم و دانش تولید شده باید خریدار داشته باشد.
به گزارش صندوق حمایت از صنایع الکترونیک به نقل از "شاتا" علی اصغر توفیق در نشست تخصصی آشنایی با قانون ، آيین نامه و فرآیند حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان صنعتی و توسعه واحدهای R&D افزود : با تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری و معاونت علمی و فناوری به سرعت نهال علم و فناوری شکوفا شد و امروز تلاشهای دهه گذشته به جایی رسیده که داریم ثمرات را می بینیم.

 وی تصریح کرد : پارکهای علم و فناوری ، پتنتهایی که ثبت می شود،  فن بازارها  و مخترعینی که ورود کرده اند ، حاصل زحمات گذشته است اما امروز وقت آن رسیده است که طوری بهره برداری کنیم که اثر بخشی بیشتری داشته باشد چراکه ما در مقطعی هستیم که دانشگاه ها ثمر می دهند و اگر خوب از این ظرفیت استفاده نشود محققین و دانش پژوهان دلسرد می شوند .
توفیق با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان تاکید کرد :  علاوه بر این،  در سطح ریاست جمهوری معاونت علمی و فناوری نیز  ایجاد شد  و در نتیجه فضای سیاسی کشور آماده است ،  صندوق شکوفایی و نوآوری هم در کنارش هست و قواعد دست و پا گیرش هم برچیده شده و در این شرایط  صاحبان صنایع باید دانش بنیان شوند و هیچ دلیلی برای شکوفا نشدن اقتصاد در آینده وجود ندارد.
وی اضافه کرد : سرمایه جهان در حدود 708 هزارمیلیارد دلار تخمین زده شده که متشکل از منابع طبیعی و کارخانه ها و .... است به علاوه دانش و در کشورهای پیشرفته سهم سرمایه فکری 80 درصد و سهم سرمایه فیزیکی 20 درصد است و این در حالی است که در منطقه ما این نسبت 20 به 80 است و لازم است کشور ما در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهد.

توسعه فناوری و تکنولوژی از بنگاه صورت بگیرد
همچنین در این نشست رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت : در 12 رشته حوزه صنایع پیشرفته ودانش بنیان بهای تمام شده مربوط به وزن نیست بلکه اندازه گیری سهم دانش است.
حسن آقا کثیری افزود : الان از طرف دولت کمکهایی می شود که فرآیند هایی برای تجاری سازی ایده شرکتهای حوزه دانش بینان ایجاد شود ولی خود ایجاد کننده اگر بخواهد تجاری سازی کند اصطلاحا وارد دره مرگ می شود ولی می تواند وارد زیر ساختهای صنعتی بشود تا هم بهره وری داشته باشد و هم آن شرکت،  شرکت دانش بنیان تلقی شده و از مزیتهای آن بهره ببرد.
آقا کثیری  با برشمردن مولفه های اقتصاد دانش بینان افزود : هزینه در دانش ، سیاستهای علم و فناوری ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن مولفه های اقتصاد دانش بنیان هستند.
وی اضافه کرد : طبق چشم انداز 1404 باید کشور اول منطقه در حوزه دانش و فناوری باشیم واین در حالی است که بر اساس آماربانک جهانی رتبه 15 را در بین 20 کشور منطقه داریم ، در رژیم فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه 9،  آموزش رتبه 9،  نوآوری رتبه 8 و رژیم نهادی و اقتصادی رتبه 20 را دارا هستیم.
آقاکثیری تصریح کرد : بر اساس تعاریف جهانی رشد علم از دانشگاه و توسعه تکنولوژی و فناوری از بنگاه صورت می پذیرد و به طور ویژه صنعت باید در این حوزه فعال شود .
رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : در این مسیر دانشگاهها و مراکز پژوهشی و بنگاههای صنعتی و تولیدی باید دست به دست هعم دهند تا سینرژی بیشتری ایجاد شود .
وی افزود : تا پایان سال 93 حدود  36 بنگاه دارای فعالیت دانش بینان داشتیم که هدفگذاری این حوزه  رسیدن به رقم 699 بنگاه تا پایان سال 94 و رقم 4178 بنگاه تا تا پایان سال 96 است.
آقا کثیری همچنین با برشمردن اهداف کمی برای ایجاد واحد R&D  در بنگاههای صنعتی گفت : این رقم تاکنون 1276 بنگاه است که باید تا پایان دولت یازدهم به بیش از 4 هزار بنگاه ارتقا یابد، همچنین سهم 34 صدم درصدی R& D  نسبت به تولید ناخالص داخلی در سندچشم انداز  1404 به حدود 4 درصد افزایش یابد.  

انتهای پیام/م



 

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید