شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۰

اخبار

رئیس جمهور: دولت سیزدهم به دنبال رفع مشکلات است، نه بیان و تکرار آنها و انتقال کاستی‌ها به جامعه

همایش روز صنعت و معدن، صنایع پیشرفته
رئیس جمهور با اشاره به وجود ناترازی در بخش‌های مختلف مالی، پولی و انرژی در کشور اظهار داشت: با وجود مشکلات فراوان اما این دولت به دنبال آن نیست که مشکلات را به صنایع و بخش تولید منتقل کند؛ به همکاران خود تاکید کرده‌ام که در جلسات داخلی درباره مشکلات و راهکارهای رفع آنها بحث کنید، اما رفتار شما در بیرون باید امیدآفرین باشد و انتقال مشکلات دولت به جامعه به صلاح نیست.
به گزارش خبرگزاری برنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه در بیست و هفتمین همایش روز «صنعت و معدن»، گرامیداشت چنین مناسبت‌هایی را بهانه‌ای برای توجه خاص به موضوع آن مناسبت دانست و گفت: طبیعتا موضوعی مثل صنعت و معدن در تمام طول سال مورد توجه است، اما این مناسبت بهانه‌ای است تا همه بخش‌ها به مزایا و ظرفیت‌ها و نیز موانع و مشکلات احتمالی پیش‌روی صنعت‌کاران و معدن‌کاران به طور خاص توجه کنند.

 

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های صنعت‌کاران و معدن‌کاران که نتیجه تلاش آنان آغاز روند رشد تولید و رشد اقتصادی از شش ماهه دوم سال 1400 و تداوم آن تاکنون بوده است، افزود: این حرکت که نتیجه توجه فعالان بخش صنعت و معدن به سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب بوده، با یک حرکت دانش‌پایه همراه بوده که جای خوشحالی و قدردانی دارد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: قدردانی عملی از فعالان بخش صنعت و معدن آن است که با تمام وجود به نظرات و سخنان‌شان توجه شده و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی توسعه فعالیت‌هایشان با جدیت دنبال شود و دولت مردمی در این زمینه عزم و تصمیم جدی دارد.

 

رئیس جمهور از نکات بسیار مهم در زمینه رشد تولید را همراهی و همگامی بخش صنعت و معدن با بخش دانشگاه، تحقیق و پژوهش برای روزآمد کردن شیوه‌های تولید و ارتقای ارزش افزوده دانست و تصریح کرد: نکته مهم دیگر توجه و تمهید تامین مالی و سرمایه در گردش بخش تولید است که وقتی دولت آن را مدنظر و توجه دارد، باعث می‌شود فعالان صنعتی و معدنی احساس کنند که دولت از آنها پشتیبانی می‌کند.

دکتر رئیسی مسئله دیگر در زمینه حمایت از تولید را مشوق‌های مالیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: دولت مردمی با تصویب و اعمال مشوق‌های مالیاتی سعی کرده از مالیات به عنوان یک عامل برای تنظیم‌گری در عرصه تولید استفاده کند و از یک‌سو اجازه ندهد پرداخت مالیات فشاری به تولیدکنندگان وارد کرده و از سویی در مواقع لزوم منابع تامین شده از دریافت مالیات را صرف حمایت از بخش تولید کند.

 

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله انرژی در کشور و نیز وجود ناترازی در این بخش اظهار داشت: با وجود مشکلات فراوان اما این دولت به دنبال آن نیست که مشکلات را به صنایع منتقل کند و همواره به همکاران خود تاکید کرده‌ام که در جلسات داخلی درباره مشکلات و راهکارهای رفع آنها بحث کنید، اما رفتار دولتمردان در بیرون باید امیدآفرین باشد و انتقال مشکلات دولت به جامعه به صلاح نیست.

 

دکتر رئیسی همچنین ضمن اشاره به ناترازی در بخش‌های نظام بانکی و پولی، برق و آب تصریح کرد: برای رفع ناترازی‌ها در بخش انرژی کارهای بنیادینی توسط دولت شروع شده و برنامه‌ریزی و اقدام برای تولید 10 هزار مگاوات برق توسط خود صنایع گامی است که به رفع ناترازی‌ها در بخش برق کمک زیادی خواهد کرد.

 

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکار میان‌مدت برای رفع برخی از مشکلات در کشور، بیان داشت: باید یک هماهنگی و مدیریتی بین صنعتگران، معدن‌کاران و بازرگانان توسط دولت اتخاذ شود تا برخی از مسائل و مشکلات را بتوان با مدیریت منابع و تلاش جهادی حل و فصل کرد.

 

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه نباید اجازه داد به بهانه مشکلات هیچ واحد تولیدی متوقف شده و از اشتغال خود بکاهد، اظهار داشت: هیچ خط تولیدی نباید متوقف شود؛ همانطور که رهبر انقلاب تاکید دارند هیچ مسئله‌ای در داخل کشور نیست که راه‌حلش در درون کشور نباشد.

 

دکتر رئیسی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور، تصریح کرد: ما راهکار رفع مشکلات کشور را در دست و لبخند بیگانگان دنبال نمی‌کنیم، البته از تجربه دیگران استفاده خواهیم کرد اما نسخه‌هایی را که از دیگر کشورها می‌آید، بدون مطالعه و تطبیق با شرایط خودمان اجرا نخواهیم کرد.

 

رئیس جمهور راهکار عبور از مشکلات اقتصادی کشور را مدیریت ظرفیت‌های داخلی دانست و اظهار داشت: در مسئله مدیریت انرژی همچنین می‌توان با مدیریت زمان، مدیریت مصرف و بهینه‌ کردن مصرف انرژی و نیز استفاده از راهکارهای دیگر مدیریت مصرف از این مشکل عبور کرد.

 

دکتر رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز تولید دانش‌بنیان در کنار صنایع دفاعی و هسته‌ای برای کشور تولید قدرت می‌کند، اظهار داشت: نگاه امروز جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب، رشد تولید است و از همین رو در سفرهای خارجی نگاه روسای کشورها به کشورمان به عنوان کشوری قدرتمند در صنایع مختلف است. امروز پارک‌های فناوری و دانش بنیان نقطه قدرت ماست و این نقطه قدرت را باید تقویت کرد.

 

رئیس جمهور تحول در صنعت را امری اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرد و گفت: شاهد بودیم که صنایعی چون تراکتورسازی تبریز که ظرفیت‌های آنها تعطیل و یا نیمه تعطیل بودند دوباره احیاء شده‌اند و ماشین‌سازی تبریز سال گذشته 1300 ماشین صنعتی تولید کرد و در سال جاری نیز 2 هزار ماشین صنعتی را تولید خواهد کرد؛ این روند احیای واحدهای صنعتی باعث افتخار کشور است.

 

دکتر رئیسی با بیان اینکه برخی استان‌های کشور، بهشت معادن هستند و باید از ظرفیت‌های این معادن برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی مناطق مختلف و به‌خصوص روستاهای اطراف خود این معادن استفاده کرد، اظهار داشت: سال 1401 سال احیای معادن بود و معادن کشور از حالت رکود خارج شد و امسال نیز با تلاش صنعتگران، معدن‌کاران و دولت مسیر احیای معادن با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت.

 

رئیس جمهور با نامطلوب توصیف کردن سهم 4 درصدی اقتصاد ایران از اقتصاد دریا در عین برخورداری از سواحل طولانی تاکید کرد: برخی از کشورها در حالی که کمتر از کشور ما ساحل دارند ولی تا 50 درصد از اقتصاد خود را از طریق دریا تامین می‌کنند. تامین منافع کشور از ظرفیت سواحل طولانی موجود می‌تواند با همکاری صنعتگران، تجار و بازرگانان تقویت شود.

 

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه دولت مهار تورم را نه با رکود بلکه با رشد تولید دنبال می‌کند، گفت: مهار تورم از طریق رکود، خود یک بن‌بست اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند، بنابراین تمام تمرکز دولت بر مهار تورم از طریق رشد تولید است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://www.airdfh.ir/u/173

۱۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۸:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید