دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۸

اخبار

شبکه‌های اجتماعی، بهترین راه الگوسازی کارآفرینی

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌ها وزارت صنعت، معدن وتجارت در گفتگویی با روزنامه کسب‌وکار گفت: همه وزارتخانه‌ها، سازمان و بخش‌ها باید در امر کارآفرینی فعال باشند و این امر به بخش اقتصاد محدود نشود و همچنین محوریت تعامل این اجزا را باید معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به عهده بگیرد.

 

شبکه‌های اجتماعی، بهترین راه الگوسازی کارآفرینی

«علی یزدانی »  بهترین راه الگوسازی برای کارآفرینی را رفتن به سمت شبکه‌های اجتماعی دانست و برای ایجاد بندهایی برای دادن ترجیحات قانونی به زنان در برنامه ششم ابراز امیدواری کرد.

یزدانی گفت: همه وزارتخانه‌ها، سازمان و بخش‌ها باید در امر کارآفرینی فعال باشند و این امر به بخش اقتصاد محدود نشود و همچنین محوریت تعامل این اجزا را باید معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به عهده بگیرد. یزدانی علاوه بر این، بهترین راه الگوسازی برای کارآفرینی را رفتن به سمت شبکه‌های اجتماعی دانست و برای ایجاد بندهایی برای دادن ترجیحات قانونی به زنان در برنامه ششم ابراز امیدواری کرد. در ادامه به سوالاتی که از ایشان پرسیدیم، می‌پردازیم.

شما برای نمایشگاه و همایش نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار، چه اهدافی را در نظر داشتید و آن را به چه صورت می‌بینید؟

امسال سال دوم برگزاری همایش بود. سال اول برگزاری آن در ابتدای دولت تدبیر و امید بود که با یک برنامه‌ریزی فشرده و در یک زمان کوتاه صرفا برای حضور این قشر در اجتماع و در عرصه‌های مختلف صورت گرفت اما امسال تلاشی شش ماهه صرف آن شد و در مقایسه با سال قبل هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت مطلوب‌تر بود. البته خالی از ایراد هم نیست و سعی شده است که همه در آن مشارکت کنند. با توجه به اینکه کارآفرینی مربوط به همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است، آنچه که در اجرای این همایش شاهد بودیم، نقش عمده آن در حوزه اقتصاد بود که در دیگر عرصه‌ها اینگونه نیست و در آن حوزه‌ها نقش کم‌رنگ‌تری در نمایشگاه ایفا شد و این نشان‌دهنده این است که وزارتخانه‌های مرتبط با آن حوزه‌ها نقش کم رنگی را در نمایشگاه ایفا کرده‌اند و از طرف دیگر به اعتقاد من برای ایجاد یک تعامل و رسیدن به یک هدف باید همه اجزای یک سیستم را درگیر کرد. درست است که در چاپ پوستر و بروشور اسامی مختلفی وجود دارد اما نقش عملی آنها در اجرا نقش پررنگی نیست و برای سال 95 باید زمان برگزاری نمایشگاه را به دلیل اهمیت حضور دانشگاهیان و محوریت آنها در کارآفرینی، در فصل پاییز و مهر ماه تعیین کرد چرا که در شهریور ماه یا آنها حضور ندارند یا حضور کم رنگی خواهند داشت. دوم اینکه از آنجا که نیمی از جمعیت ما زنان هستند و بر اساس آمار و ارقام در ارائه مقالات و رتبه‌های کنکور جایگاه شایسته‌ای دارند، همه وزارتخانه‌ها باید به نقش زنان توجه کنند و اگر به واقع در عمل به این نقش پایبندند باید در برنامه‌ریزی‌ها هم به آن توجه کنند. در بخش‌های دولتی خصوصاً در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت ما سعی کرده‌ایم که این نگاه را داشته باشیم؛ چه در پست‌های مدیریتی و سرپرستی و چه در مداخله زنان در برنامه‌ریزی‌ها. قشر مردان چون غالب‌تر هستند بیشتر دیده می‌شوند و حضورشان پررنگ‌تر است اما برای نمایشگاه‌ سال‌های بعد باید همه دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند و محوریت آن را برای ایجاد این نوع تعامل باید معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده به عهده بگیرد و در تعامل با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری باشند و همه دستگاه‌ها متناسب با وزن خود در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ایفای نقش کنند. در واقع یک تعامل جمعی باید برای پربار شدن این نمایشگاه به وجود آید که خلأ آن پر شود.

شما فکر می‌کنید خروجی‌های این اتفاق خوب چیست؟

خروجی آن در واقع همان چیزی است که ما در تدوین برنامه‌ها به دنبال آن هستیم که بهبود فضای کسب و کار و رونق کارآفرینی در کشور است و این تفکر در خانواده‌ها و جامعه که می‌گوید تنها در دولت باید شغل ایجاد شود از طریق این نمایشگاه‌ها باید تغییر پیدا کند. کارآفرینی ممکن است در هر جایی ایجاد بشود حتی در یک فضای کوچک شخصی. این فکری است که در هر جایی ممکن است ظهور پیدا کند. این نمایشگاه‌ها از جمله مکان‌‌هایی است که می‌تواند این ایده‌ها و این کارآفرینان صاحب ایده را دور هم جمع کند. تعاملات خصوصا در فضای کنونی- که فعال شدن شبکه‌های اجتماعی هم یکی از محورهای توسعه‌ای در کل دنیاست - یکی از مسیرهایی است که ما باید طی کنیم و بهترین محل برای ایفای این نقش نمایشگاه است.

شما بحث الگوسازی در قالب کتاب را چگونه تشریح می‌کنید؟

ما نمایشگاه را با نگاه بازاریابی ندیدیم، کار ما بیشتر معرفی کارآفرینان برای دادن جسارت به آنها برای توسعه کارآفرینی بوده است. در حال حاضر دیگر چاپ کتاب برای حرکت کارآفرینی در دنیا تقریبا رو به منسوخ شدن است ما باید به شبکه‌های اجتماعی رو بیاوریم. پایه و اساس شبکه‌های اجتماعی هم دانشگاه است. جوان‌های خلاقی که در دانشگاه‌ها بیش از چند میلیون جمعیت هستند و فرصت فکر و اندیشه بیشتری دارند و خلاقیت در آنها نهفته است که با حضور خود در نمایشگاه می‌توانند این جرات را پیدا کنند که خلاقیت‌های خود را بروز بدهند. ما باید سازمان‌ها و نهادهایی داشته باشیم که در جهت برندسازی بتوانند این ایده‌ها و تفکرات را عملیاتی کنند نمایشگاه یکی از این مکان‌هایی است که می‌تواند این نقش را ایفا کند. البته حمایت‌های مالی و پولی و به تبع آن تعاملات بین این مجموعه‌ها می‌تواند کمک‌بخش باشد. بنابراین اگر تنها به انتشار کتاب و توزیع آن خلاصه شود ما به اهداف نمایشگاه دست پیدا نمی‌کنیم.

 در تمام دنیا یک سری تسهیلات در حوزه کارآفرینی زنان در نظر گرفته شده است مثلاً پروژه‌هایی برای زنانی که کسب و کار ایجاد می‌کنند، وجود دارد.

آیا شما هم در برنامه‌های خود چنین پروژه‌هایی در حمایت از کسب و کار‌های زنان در نظر گرفته‌اید؟

 در کل دنیا متاسفانه تقسیم سهم منابع و دارایی‌ها و مالکیت‌ها به نسبت جمعیت زنان نیست. در کشور ما نیز از جمله در وزارتخانه ما گرچه سعی شده که ساختار سازمانی بر اساس تعداد خانم‌های شاغل چیده شود و شغل‌های مدیریت صنعتی را به آنها واگذار کنیم اما در صدور مجوز‌ها با توجه به قوانینی که هست، زنان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی که دارند از جمله آرام بودن، داشتن رفتاری موفق، داشتن وجدان و سلامت کاری و مسئولیت‌پذیری موفق‌تر از مردها بوده‌اند. بنابراین ما بایستی سهم زنان را هم در ارتقای شغلی آنها و هم در اعتماد به آنها در انجام ماموریت‌های کاری که به ایشان داده می‌شود، بیشتر کنیم که هدف و رسالت ما هم این امر و ارتقای کارآفرینی زنان است.

آیا می‌شود به صورت اجرایی در برنامه ششم بندهایی را به صورت مشخص و با اهداف کمی تعیین شده و همینطور در سایه اسناد موجود که در بخش‌های مختلف دیده می‌شود، با تکیه بر زنان و با اهدافی مشخص تعیین کرد؟

 سعی ما در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بر این است؛ هرچند که ما در این برنامه جزئی از کل هستیم. البته چارچوب برنامه ششم متکی به بخش خصوصی است. خود زنان نیز در بخش‌های مختلف مثل اتاق بازرگانی جسارت زیادی پیدا کرده‌اند اما در بخش اصناف هنوز نتوانسته‌اند حضور چندانی داشته باشند، هرچند محدودیتی وجود ندارد.

ما می‌خواهیم به‌طور مشخص برای فعالیت زنان ترجیحاتی قانونی در برنامه ششم در نظر گرفته شود.

آیا امکان تحقق خواسته ما وجود دارد؟

ما در بخشی که مربوط به وزارتخانه و شورای معاونین است برای بخشی که مربوط به برنامه‌ریزی برای حوزه کارآفرینی زنان است به این موضوع هم خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ب

۲ مهر ۱۳۹۴ ۱۷:۴۶
روزنامه کسب و کار |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید