چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۴۴

اخبار

رشد متوسط 6.5 درصد بخش صنعت در سال گذشته / صنعت در رکود نیست

معاون امور صنایع وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت : رشد بخش صنعت در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل بر اساس آمار مرکز امار ایران 6.5 درصد و بر اساس آمار بانک مرکزی 6.9 درصد بوده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، محسن صالحی نیا در نشست خبری که در آستانه برگزاری روزملی صنعت و معدن برگزار شد همچنین با اشاره به رشدهای صنعت در فصول  مختلف سال گذشته گفت : در سه ماهه اول سال 95 رشد بخش صنعت 2.2 درصد در سه ماهه دوم حدود 4.7 درصد ، در سه ماهه سوم 6.8 درصد و در سه ماهه آخر 12.1 درصد بوده است.
وی متوسط این رشد را 6.5 درصد برشمرد و گفت : این نشان دهنده همخوانی سیاستهای مربوط به تولید و رونق این بخش و رشد ارزش افزوده صنعت است و این نشان می دهد که صنعت در رکود نیست.
صالحی نیا ادامه داد : همین رشد در سال 91 حدود منفی 10.5 در سال 92 حدود منفی 1.7 ، در سال 93 حدود مثبت 7.6 و در سال 94 حدود منفی سه دهم بوده است.
وی در ادامه با اشاره به رشد تولید انوع خودرو اضافه کرد : رشد تولید طی سه ماهه امسال بالغ بر 300 هزار دستگاه با رشد تولید 13.7 درصد بوده است.
به گفته صالحی نیا رشد تولید خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 94 با 37 درصد افزایش مواجه بوده است.
صالحی نیا با تشریح برنامه خودرویی امسال گفت : برنامه رسیدن به یک میلیون و 600 هزاردستگاه خودرو است که حدود یک میلیون و 560 هزار دستگاه آن خودروی سواری و وانت و مشابه است و بقیه خودروی تجاری و سنگین.
وی افزود : در شاخصهای دیگر تولید ؛ تولید انواع تراکترو و کمباین کشاورزی به خاطر رونق بخش کشاورزی در سال جاری با  29 دردص رشد ، تولید کمباین 65 درصد افزایش 2 ماهه را شاهد بود ایم.
معاون وزیر صنعت ‌معدن و تجات اعلام کرد : 600 تا 700 دستگاه ظرفیت تولید کمباین داریم و امسال برنامه 400 تا 500 دستگاه وجود دارد و تاکنون در 2 ماهه امسال نیز 140 دستگاه تولید داشته ایم همچنین تراکتور نیز در برنامه امسال رشد خوبی خواهد داشت و 29.5 درصد طی دو ماهه رشد تولید داشته است.
صالحی نیا در ادامه بااشاره به افزایش تولید برخی اقلام تولیدی گفت : در بخش لاستیک خودرو سال گذشته 17 درصد رشد داشته است و 10 کارخانه از افزایش تولید و ارزش افزوده برخوردارند.
وی اعلام کرد : علاوه بر برنامه های خودرو و الزام رعایت خدمات پس از فروش در لاستیک وارداتی و...،  اقدامات موثری در کیفی کردن واردات و رشد تولید تایر سازان بوجود آمد و خودروسازان با توجه به ابلاغ سیاساتهای اقتصاد مقاومتی و الزام به استفاده عمده از لاستیک های تولید داخلی همکاری های موثری خواهند داشت.
این مقام مسوول  رشد انوع کاغذ را 10.5 درصد ، تولید انواع سموم دفع آفات را 16 درصد ، فیبر را 3 درصد ، دوده صنعتی را 22 درصد ، محصولات پتروشیمی را 3 درصد و الیاف و تاپس پلی استر را 3 درصد اعلام کرد.
وی ادامه داد : الیاف اکریلیک 10 درصد کاهش ، فرش ماشینی 2 درصد ، لباسشویی 20 درصد ، فولاد خام 28 درصد و محصولات فولادی 28 درصد و انواع مس 9 درصد کاهش تولید داشته اندو کاشی و سرامیک و شیشه جام که پارسال با رکود مواجه بود امسال در 2 ماهه 25 درصد افزایش تولید داشته است.
صالحی نیا کاهش تولید را شامل برخی اقلام دیگر نظیر روغن نباتی ،‌پودر شوینده ، تلویزیون و یخچال و فریزر نیز برشمرد و گفت : انواع نخ های اکریلیک کاهش های غیر محسوسی دشته اند و با توجه به بازار و کنش ها ی صادراتی برخی اقلام کاهش نگران کننده ای دارند.
به بیان وی مس و کاتد مفتول مس ، کولر آبی و الکترو موتور به خاطر محدودیتهای صادرات به عراق و اشباع بازار کاهش تولید داشته اند و این اتفاق  همچینی شامل موترو صنعتی و کارتن ونئوپان هم می شود.
به گفته وی سیمان با کاهش 5.7 درصدی در تولید سال قبل مواجه بوده است.

۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۴۹
شاتا |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید