پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۳۷

اخبار

با پشتیبانی صحا ارائه می شود: راهکار محققان کشور در کاهش اتلاف انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی

با پشتیبانی صحا ارائه می شود:  راهکار محققان کشور در کاهش اتلاف انرژی در نیروگاه‌های خورشیدی
پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین با پشتیبانی صندوق حمایت از صنایع الکترونیک راهکاری برای جایابی نیروگاه‌های پراکنده خورشیدی عرضه کردند که استفاده از این روش جایابی موجب کاهش اتلاف انرژی در شبکه توزیع برق خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی صحا، احمد مدرسی مدیر عامل شرکت فنی و مهندسی طلوع صنعت تاجیک درباره این طرح گفت: در این پروژه با توجه به متغییر بودن میزان بهره برداری توان انرژی خورشیدی در ساعات و فصول مختلف سال و همچنین متغییر بودن میزان مصرف بار، جا یابی و اندازه ‌دهی بهینه منابع تولیدات پراکنده خورشیدی با الگوی تولید و بار متغیر با زمان و تبدیل آن به پارامتر های اقتصادی در شبکه‌های توزیع برق مد نظر است لذا با توجه به اینکه بار مصرفی متغیر و تولید آن نیز توسط پنل‌های خورشیدی متغیر است، هدف از اجرای این طرح بهینه کردن همزمان موارد مذکور است.

وی افزود: هدف از انجام این طرح ارائه روشی جدید برای جا یابی و اندازه ‌دهی بهینه منابع تولیدات پراکنده نیروگاه های خورشیدی (انرژی نو) بوده و با توجه به ابعاد پژوهشی و عملی طرح و همچنین اهمیت مقوله تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر، نتایج در حوزه دانشگاهی و هم در حوزه تولید نیرو قابل استفاده است.

مدرسی با بیان اینکه در راه اندازی نیروگاه خورشیدی، جایابی و اندازه بر اساس عناوین فوق بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: اگر جایابی اشتباه باشد یا اینکه اندازه نیروگاهی که در نظر گرفتیم سایز نامناسبی داشته باشد، پارامترهای شبکه نیروگاهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: لحظه به لحظه‌ای که زمان پیش می‌رود میزان مصرف بار در کشور متغیر است؛ بنابراین با توجه به این میزان مصرف، دو پارامتر را در نظر گرفته و نقطه بهینه به دست می‌آید و بعد از آن جایابی نیروگاه‌های خورشیدی انجام خواهد شد.

مدرسی با بیان اینکه مبحث نیروگاه‌های خورشیدی با توجه به محدود بودن فعالیت در این زمینه، در کشور رواج پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر نیروگاه‌های برق از مصرف کنندگان صدها کیلومتر فاصله دارد؛ این فاصله احتیاج به شبکه‌های انتقال توان دارد که در این فاصله انرژی بسیاری اتلاف می‌شود که با احداث نیروگاه‌های تولیدات پراکنده مقیاس کوچک (خورشیدی) و متعاقبا حذف خطوط انتقال این مشکل نیز مرتفع می‌شود.

مجری طرح ادامه داد: در واقع اقداماتی که در قالب این پروژه صورت می‌گیرد، در صورت اجرایی شدن توسط مسئولان کشوری می‌تواند در راستای کاهش تلفات انرژی نیز باشد.

به گفته وی، در این پروژه کلیه فاکتورهای فنی و اقتصادی مرتبط با نصب منابع تولید پراکنده (نیروگاه‌های خورشیدی) نظیر تلفات، پروفیل ولتاژ، سطح اتصال ‌کوتاه و ضریب قدرت، سود و هزینه‌های ناشی از نصب این منابع به مکان‌یابی و تعیین ظرفیت بهینه منابع تولید پراکنده در پست‌های فوق توزیع پرداخته شده است

وی در این خصوص توضیح داد: تاثیر فاکتورهای فنی مد نظر بر شبکه شناسایی و معادل پولی آنها استخراج می‌شود و در کنار پارامترهای اقتصادی که خود از جنس پول هستند، تابع هدف مسئله جایابی و اندازه دهی نیروگاه های خورشیدی را تشکیل می‌دهند. در اینجا علاوه بر محاسبه کاهش تلفات اکتیو، محاسبات کاهش تلفات راکتیو و در نتیجه حصول ضریب قدرت بهینه در بار متغییر با زمان با توجه به تغییرات تولید توان نیز مورد بررسی می‌گیرد.

این محقق عنوان کرد: با توجه به متغیر بودن دو پارامتر اصلی در حوزه نیرو، اعم از بهره برداری انرژی خورشیدی در بخش تولید و مصرف انرژی در بخش مشترکین، باید راهکاری مناسب برای همگرا کردن دو پارامتر مذکور در نیروگاه های خورشیدی ارائه داد که این امر در نهایت منجر به افزایش راندمان و تولید انرژی شده و به تبع آن تاثیر به سزایی در کاهش تلفات و هزینه‌های تولید خواهد داشت.

 وی با اشاره به مشخصات فنی طرح خاطر نشان کرد: اگر چه اوج ‌مشکل شبکه در پیک بار است اما برای اطمینان بیشتر در نتایج بدست آمده از جایابی و تعیین ظرفیت، بهینه‌ترین حالت برای این امر این است که می‌بایست جایابی و تعیین ظرفیت بار با در نظر گرفتن بارهای متغیر با زمان انجام شود.

 وی افزود: در ارزیابی نیروگاه های خورشیدی، هزینه‌ها و درآمدهای طرح، مدت زمان بازگشت سرمایه‌گذاری اولیه، هزینه تمام شده تولید انرژی الکتریکی و نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری، در زمره شاخص‌های حائز اهمیت هستند.

۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید