چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۱

اخبار

صنایع پیشرفته عامل توسعه روابط دیپلماتیک کشورها

صنایع پیشرفته عامل توسعه روابط دیپلماتیک کشورها
امروز وزارت امورخارجه و دیپلمات های ما می بایست تبدیل به دیپلمات های علم وفناوری شوند و دانش لازم در این حوزه را پیدا کنند چرا که تجارت آینده ،تجارت فناوری هاست نه محصولات نهایی!

سال هاست که دیپلماسی علم و فناوری به عنوان یکی از دغدغه های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بحساب می آید و به نظر میرسد در سال های نچندان دور شاهد اهمیت یافتن این ادبیات در روابط دیپلماتیک ملت ها باشیم.

صندوق های تامین کننده منابع مالی بعنوان اهرم های توسعه ای بحساب می آیند و نقش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته بعنوان بازوی حمایتی از صاحبان دانش و فناوری های پیشرفته پراهمیت است.

دنیای دیپلماتیک و نفوذ دیپلماسی ملت ها در سال های نچندان دور در گروه توسعه فناوری آنهاست،چرا که فناوری عامل مولد ثروت کشورها بحساب خواهد آمد و کشورهایی که اقتصادهای مبتنی بر منابع طبیعی و یا فناوری های پایین دستی دارند محکوم به پیروی از کشورهای پیرو اقتصاد مبتنی بر فناوری خواهند بود،حال آنکه فناوری های پیشرفته بعنوان پرچم دار در چنین مسابقه ای بین کشورها گام برخواهد داشت. شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته بعنوان تامین کننده سرمایه برای حرکت صنایع بر لبه ی دانش و کسب آن نقش مهمی در این منظومه ایفا میکند.

سیکلی که می بایست طی سال های آینده توسط این صندوق و صندوق های مشابه سازماندهی شده عامل تامین سرمایه برای صنایع پیشرفته باشد و موجبات توسعه کشور را فراهم آورد تا پس از آن دستگاه دیپلماسی بتواند با رویکرد فناوری در اختیار دیپلماسی و دیپلماسی در اختیار فناوری به توسعه نفوذ جایگاه کشور در بین سایر ملت ها نقش آفرینی کند. امروز وزارت امورخارجه و دیپلمات های ما می بایست تبدیل به دیپلمات های علم وفناوری شوند و دانش لازم در این حوزه را پیدا کنند چرا که تجارت آینده ،تجارت فناوری هاست نه محصولات نهایی!

صندوق ها و موسسات مالی بایستی در حوزه صنایع پیشرفته همگام و غیرجزیره ای تجمیع شده و با سیاستگذاری هوشمندانه و هماهنگ با سایر نهادهای متولی علی الخصوص واخا(وزارت امورخارجه ایران) که جهت بسترسازی روند آتی رویکرد سیاست خارجی ایران قدم برخواهد داشت،حرکت کنند! در این منظومه اگر سیاره ای در مدار حرکت نکند قطعا از کهکشان توسعه حذف خواهیم شد چرا که نظم توسعه ی جهانی برای سال های آتی گویای حرکت در مسیر فناوری است.

ارزش افزوده ی حاصل از فناوری رخنمون بسیار گرانبهایی در جهت توسعه کشور خواهد داشت و نمود یک جامعه فرهیخته از خروجی فناوری های تولیدی آن خواهد بود، نه مقالات چاپ شده در دانشگاه ها و تعداد خروجی فارغ التحصیلان،که متاسفانه برخی مسئولین به دلیل عدم اشراف بر روند توسعه ملت ها،آن ها را بعنوان رکن نفوذ دانش در جامعه می شناسند.

امروز صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته می تواند کشتی ایده به عمل فناوری های پیشرفته کشور شود و برآیند همه ی این اتفاقات توسعه روابط دیپلماتیک و حصول این نتیجه یعنی رشد و توسعه!

چرا که در ادبیات توسعه تکثر و تعدد نفوذ حکومت ها در بین سایر ملت ها بعنوان یکی از مولفه های مهم توسعه ای بحساب می آید.

امروز ادبیات دیپلماسی علم و فناوری از جمله علوم نوین در عرصه روابط بین الملل بحساب می آید و دیپلمات های آینده در این مسیر تربیت می شوند. این ادبیات جدیدا به گوش آشنا، از شاخه های علوم مدرن دیپلماسی ها متولد شده و بیش از 3 دهه از عمر آن میگذرد اما متاسفانه کشور ما آنطور که شایسته بوده در نظم نوین توسعه ملت ها از این بستر استفاده نکرده.

وابسته کردن سایر ملت ها بر طبق فناوری های پیشرفته باعث دقت آنها در تصمیم گیری ها علیه ملت ما خواهد شد و این نکته ای مغفول در سیاست واکنشی چهار دهه ی اخیر جمهوری اسلامی ایران بوده که به حمد خداوند متعال با ورود جوانان تحصیلکرده در این حوزه و مشرف به علوم روز پارادایم پیشین دستخوش تغییر شده و امید است در سال های آینده پوست اندازی جدی در رویکرد سیاست خارجی کشور شاهد باشیم.

در راستای تحقق همین امر می بایست صنایع پیشرفته کشور بعنوان پشتیبان برای این رویکرد آماده شوند و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته قطعا بعنوان موتور محرک فناوری کشور در سال های آینده نقش پررنگی خواهد داشت و باید آماده روزهای پرکاری باشد. بنده و همه ی همکارانم در این صندوق در کنار هم برای آینده روشن ایران عزیزمان گام برمیداریم و در این جهت از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم. امید است با عنایت حضرت ولی عصر (عج) بتوانیم سربازی وفادار و کارآمد برای میهن عزیزمان باشیم و نقشی هرچند کوچک در عزت و سربلندی هموطنانمان در گوشه گوشه این گیتی ایفا نماییم.

 


                                                                                                                                                                            به امید ایرانی آباد و سربلند

                                                                                                                                                                                     سید علیرضا بهبهانی

                                                                                                                                                                                       مشاور مدیرعامل

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید