مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در راستای اهداف استراتژیک به حد اعلاء می رساند
چشمانمان هست خانه خیال و عدم نیستها را هست می بینیم لاجرم
مدیریت منابع انسانی عبارت است از فرآیند کارکردن با افراد به طوری که افراد و سازمان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب و مهارتهای جدید، تقبل مسئولیتهای جدید و شکل جدیدی از روابط ملزم باشد. مدیریت منابع انسانی شامل فعالیتهای نظیر کارمندیابی و جدب،آموزش و توسعه، مدیریت سیستم حقوق و مزایا، روابط کاری قانونی و ارزیابی عملکرد می باشد. به عبارتی دیگر مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در راستای اهداف استراتژیک به حد اعلاء می رساند. مدیریت منابع انسانی حوزه مطالعاتی، علمی و بین الاذهانی میباشد که برای سازمان ارزش آفرینی میکند و این ارزش آفرینی هم برای ذینفعان داخلی(شاغلان و سازمان) و هم برای ذینفعان خارجی(مشتریان سازمان، سرمایه گذاران و جامعه) است. در مدیریت منابع انسانی موثر کارکنان و مشتریان تمایل به رضایت بیشتری دارند و از طرف دیگر سازمان نیز بیشتر تمایل به نوآوری و بهروری بیشتری دارد و در نتیجه شهرت بیشتری در جامعه پیدا میکند . در همین راستا اقداماتی که در حوزه منابع انسانی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته صورت گرفته است به شرح ذیل می باشند.
* سیستماتیک شدن امور پرسنلی در راستای دولت الکترونیک و کاهش هزینه های جانبی.
* تنظیم آیین نامه های اداری و استخدامی و دستور العمل های ذیل آن براساس قانون.
* بررسی دقیق و اصلاح قراردادهای کاری، حکم کارگزینی و فیش حقوق براساس قانون.
* ایجاد شفافیت اداری با رویت پذیر کردن کارکرد ماهانه برای پرسنل از طریق سیستم دنیای پردازش.
* اصلاح شیوه نامه تسهیلات کارکنان و برگزاری انتخابات نماینده کارکنان جهت تسهیل در امور رفاهی پرسنل.
* انعقاد تفاهم نامه آموزشی و برگزاری دوره های آن براساس زمان بندی دقیق جهت تقویت آموزش و توسعه سازمان.
* ایجاد فضای دیالوگ محور و مبتنی بر معرفت شناسی موضوعی همراه با درزمانی و همزمانی مسئولیت پاسخگویی در راستای ایجاد پاردایم سازمانی مبتنی بر فرهنگ حرفه ای.
* پراکتیک شدن دانش محوری با رویکرد تعاملی و حذف تقابل های غیر حرفه ای با تاکید بر تربیت نیروی انسانی ماهی و تاثیر گذار.
* فاصله حرفه ای از کژتابانه نگرستین ها به افراد و سازمان مبنی بر کالای محبوب درفاصله زمانی خاص و تبدیل شدن به کالای منفور در فاصله زمانی دیگر و ایجاد نگریستن جدید با متدولوژِی ساختار/کارگزار برای سازمان و کشور.
* برنامه ریزی دقیق برای پاسخگویی تلفنی و پورتال جهت تکریم ارباب رجوع در راستای حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی شرکت.
* راه اندازی سیستم گزارش گیری متناسب با فعالیت هر واحد سازمانی و تاثیر گذاری آن در انتخاب واحد نمونه سال.
* تدوین دستورالعمل ارزیابی عملکرد متناسب با فعالیت و شرایط سازمان و برنامه ریزی برای اجرای دقیق آن از سال آتی.
در پایان گفته های خودم را با این شعر به پایان می رسانم
نخواهیم توانست آن شویم که می خواهیم اگر آن بمانیم که هستیم .