سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ۰۷:۲۶

اخبار

رونق تولید با بخشی نگری محقق نمی شود

رونق تولید با بخشی نگری محقق نمی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران در چالوس گفت: برای تحقق اهداف رونق تولید باید از مواضع بخشی عبور کنیم و اصل را در اقدام و کار جهادی بنا کنیم.

وزیر صمت در استان مازندران تاکید کرد :

رونق تولید با بخشی نگری محقق نمی شود/ توسعه معادن منافاتی با الزامات زیست محیطی ندارد/ برای کار جهادی در حوزه تولید باید همه ظرفیت ها بکارگیری شوند/ رونق تولید استراتژی کلان کشور است

 
رونق تولید با بخشی نگری محقق نمی شود/ توسعه معادن منافاتی با الزامات زیست محیطی ندارد/ برای کار جهادی در حوزه تولید باید همه ظرفیت ها بکارگیری شوند/ رونق تولید استراتژی کلان کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران در چالوس گفت: برای تحقق اهداف رونق تولید باید از مواضع بخشی عبور کنیم و اصل را در اقدام و کار جهادی بنا کنیم. 

 

به گزارش شاتا، رضا رحمانی با بیان این مطلب افزود: مسائل مربوط به تولید را در دو بخش ملی و استانی به جد دنبال می کنیم و حتی در مواردی با موضوعات و مشکلات منطقه ای مواجه هستیم که با تعامل و همکاری مسئولان مرتبط درصدد حل آن ها برآمدیم.

وی افزود: خوشبختانه در سایه همراهی و همکاری مسئولان مازندران، مشکلات موجود در حوزه تولید این استان به حداقل ممکن رسیده است و جای تقدیر و تشکر دارد.

رحمانی با اشاره به بازدید انجام گرفته از برخی معادن و واحد های صنعتی شهرستان های چالوس، نوشهر و مرزن آباد و بخش های تابعه گفت: مواردی مطرح شد که جهت تسهیل در امور پیگیری های لازم با جدیت انجام خواهد شد.

 

توسعه معادن منافاتی با الزامات زیست محیطی ندارد

وزیر صمت در خصوص موارد طرح شده در حوزه معادن منطقه، تصریح کرد: بدون تردید فعالیت معادن و استخراج مواد معدنی، هیچ منافاتی با رعایت مبانی و الزامات زیست محیطی و همچنین مسائل مربوط به منابع طبیعی ندارد.

وی ادامه داد: درکشورهایی دارای مناطق مشابه مازندران، توسعه معادن با جدیت در حال پیگیری است و برخی الزامات قانونی مانع افزایش بهره برداری از منابع معدنی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با توجه به توسعه فناوری ها و علوم مرتبط، امروز مانعی برای گسترش معادن و صنایع در سطح دنیا وجود ندارد.

رحمانی بیان کرد: صنعت خود مبنای توسعه علمی و فناوری نیز هست و هم اکنون خود صنعت گران با ارائه راهکار های نوین، در ده ها شهر کشور و طی توافق انجام گرفته با آبفا ساخت تصفیه خانه های صنعتی در دستور کار است که توان تصفیه پسماند را در حد آب شرب نیز دارند.

وزیر صمت اعلام کرد: بزودی شاهد افتتاح واحد تولید اسید مس در سرچشمه با سرمایه‌گذاری بیش از 100 ها میلیارد تومان خواهیم بود که نشان می دهد بخش صنعت و معدن خود در رعایت الزامات زیست محیطی حساسیت بیشتری به خرج می دهد و در این مهم پیشروی سایر بخش های کشور است.

 

همچنان که مسائل زیست محیطی دارای اهمیت است، رونق تولید هم یک وظیفه ملی است

رحمانی یادآور شد: همانگونه که رعایت مسائل زیست محیطی اهمیت دارد و وظیفه همگان است، رونق تولید هم یک وظیفه ملی و برای کشور دارای اهمیت فراوانی است و توسعه و حفظ آن باید از طرف همه مردم و دستگاه ها جدی گرفته شود.

وی افزود:برای توسعه معادن استان مازندران اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و مطالعات گسترده ای داشتیم که برای آینده استان اهمیت بالایی دارد و مطمئناً با الزاماتی که خود مسئول اجرای آنها هستیم در موضوعات زیست محیطی هم به مشکل نخواهیم خورد.

 

نمی توانیم توسعه معادن را متوقف کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما نمی توانیم توسعه معادن را متوقف کنیم و شرایط را برای برداشت های غیر قانونی مهیا کنیم، درخواست ما از خود مسئولان استانی است که در خصوص رعایت مبانی زیست محیطی پیشقدم شوند و با فرآهم کردن شرایط قانونی و حفظ الزامات، امکان بهره برداری و توسعه معادن را بیش از پیش فرآهم کنند.

رحمانی ادامه داد: استان‌ مازندران ظرفیت های لازم برای رفع مشکلات حوزه معادن و حتی صنایع را در خود دارد و خوشبختانه شخص استاندار نیز در این مسائل پای کار است، بهتر است موارد پیش از ارجاع به مرکز در سطح استان و نگاهی همراه تر از سوی دستگاه های متولی رفع و رجوع شوند.

 

برای تحقق اهداف رونق تولید بخشی نگری باید متوقف شود

وزیر در خصوص مسائل بانکی مطرح شده خاطر نشان کرد: برای تحقق منویات رهبری و در راستای دستیابی به اهداف رونق تولید، ضروری است هیچ دستگاهی روی موضع بخشی خود پافشاری نکند و منافع جمعی مردم و کشور را لحاظ کند.

 

برای کار جهادی باید همه ظرفیت ها فعال شوند

رحمانی تاکید کرد: اگر واقعا دنبال یک کار جهادی برای توسعه صنعت کشور هستیم، باید هر بخش از تمام توان و ظرفیت های خود بهره گیرد و هر مسئولی برای رفع مشکلی که گرهش دست اوست پیشگام باشد.

وی با اشاره به بازدید به عمل آمده از واحد نساجی در شهرستان مرزن آباد، گفت: مسئول واحد به موضوع تامین سرمایه در گردش خود اشاره داشت که در صورت وصول، مقدمات اشتغالزایی بالغ بر 600 نفر را فرآهم می آورد؛ مواردی از این دست می طلبد خود سرپرستی بانک عامل طرف قرارداد، خود پیشرو باشد و برای حل مشکل آستین همت را بالا بزند، در صورت انجام این کار است می توان تعبیر کار جهادی را به کار برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد بازدید خود از یک واحد تولید دارو در شهرستان چالوس، اظهار داشت: شاهدیم که در این واحد افراد نخبه دانشگاهی با سرمایه‌گذاری شخصی تولیدات بسیار با اهمیتی را وارد بازار مصرف می کنند ولی متاسفانه در حوزه مسائل بانکی با تنگناهایی مواجه هستند که با کمی همراهی نه تنها زمینه خودکفایی کشور در محصولات تولیدی مربوطه ایجاد می شود بلکه فرصت های شغلی و صادراتی خوبی را نیز به وجود می آورد.

رحمانی ادامه داد: انتظار داریم بانک ها در تامین تسهیلات مورد نیاز واحدهای صنعتی رویکرد خود را مثبت تر از پیش کنند و به نوعی تولید را بخشی از کار خود قلمداد کنند و در ارائه تسهیلات آن هم با سود 18 درصدی به واحدهای موفق و استراتژیک که باعث قطع وابستگی کشور می شوند، سخت گیری نکنند.


رونق تولید استراتژی کلان کشور است

وزیر صمت تاکید کرد: رونق تولید امروز استراتژی کلان و اصلی کشور است و مقام معظم رهبری بر این نکته همواره تاکید دارند که همه دستگاه ها باید روی مسئله تولید متمرکز شوند که البته اولویت نخست هم در این راستا حفظ تولید و واحدهای صنعتی موجود است.

وی افزود: هم اکنون تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها وابسته به بانک هاست، فارغ از پایین بودن سهم تخصیصی، حداقل انتظار بهبود عملکرد در شرایط فعلی را داریم که باید محقق شود.

تفویض اختیارات وزارت صمت به استان ها

رحمانی عنوان کرد: در چارچوب وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش زیادی از اختیارات به خود استان ها واگذار شده است و می طلبد از ظرفیت های موجود بهره برداری بهتری شود و بسیاری از مسائل در خود استان ها حل و فصل شوند.


وی گفت: همسو با بسیاری از کارگروه های ملی، در قالب ستاد های استانی، امکان لازم را برای سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های لازم در حوزه تولید و تجارت برای مسئولان استانی فرآهم شده که از جمله آن می توان به تشکیل ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید، توسعه صادرات غیر نفتی، تنظیم بازار و...، اشاره کرد.


بهبود شرایط ارزی در بخش تولید و صادرات

وزیر صمت اضافه کرد: در خصوص مسائل ارزی طی هماهنگی های به عمل آمده با بانک مرکزی و با تدابیر اتخاذ شده، شرایط بهبود پیدا کرده و خواهد کرد.

وی تصریح کرد: امسال یکی از محورهای کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات غیر نفتی است و تنها ملاحظه ای که در این بخش داریم این است که صادرات روی مازاد تولید و نیاز کشور باید برنامه ریزی شود.


توسعه صادرات غیر نفتی در 3 ماهه نخست سال

رحمانی اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال شرایط صادرات کشور بهبود یافته و خوشبختانه در بسیاری از رشته های صنعتی ما تولید مازاد داریم و ظرفیت های صادراتی باید فعال شوند؛ البته این مهم دارای یک ضرورت اصلی است که به هر نحو ممکن باید موانع از پیش روی صادر کنندگان برداشته شود.

وی تاکید کرد: در خصوص برند سازی و بسته بندی اقلام صادراتی باید شرایط را اصلاح و اقدامات بهتری انجام دهیم و در قالب قرارداد های بلند مدت باید بازار های هدف را شناسایی و وارد کارزار شویم که البته وزارت صمت در این مورد نقش تسریع کننده را دارد و اصل موضوع باید از طرف بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی دنبال شود.


3600 واحد صنعتی ایجادی در حال ساخت در مازندران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص شهرک های صنعتی استان مازندران گفت: هم اکنون بالغ بر 3600 واحد صنعتی ایجادی وجود دارند که 700 واحد دارای پیشرفت بالای 60 درصد هستند که ظرفیت اشتغالزایی بالای 20 هزار نفر را دارا هستند که انتظار می رود بانک این واحدها را در اولویت خود قرار دهند تا هر چه سریعتر وارد چرخه تولید شوند.


تغییر رویکرد در توسعه فروشگاه های زنجیره ای و حمایت از همه واحدهای صنفی

رحمانی بیان کرد: در حوزه بازار و توسعه فروشگاه های زنجیره ای با تغییر رویکرد و در قالب مدلی جدید، وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از همه عوامل موثر در بازار را در دستور کار خود قرار داده است.


دعوت از استارت آپ ها برای ورود به حوزه توزیع و بازرگانی

وی گفت: از ورود و فعالیت استارت آپ ها و شرکت های فناورانه در بخش توزیع و بازار استقبال می کنیم و طی مذاکراتی با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری وزارت علوم، دنبال ایجاد تحول در این حوزه هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: از جوانان خلاق و خوشفکر دعوت می کنیم در حوزه توزیع و بازار ورود کنند و با فکرهای جدید به تحول این بخش کمک کنند.


صنعت نماد توسعه فناوری

رحمانی تصریح کرد: یکی از مزیت های صنعت این است که می تواند نماد توسعه فناوری در کشور باشد.


ممنوعیت واردات کالا های مشابه ساخت داخل

وی یادآور شد: در وزارت صمت این موضوع همواره مورد تاکید است که واردات اقلام کالایی که تولیدش در کشور به میزان کافی است، ممنوع شود و تاکنون حدود 1500 قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مکرراً از خود صنعت گران درخواست کردیم که اگر محصول وارداتی را در کشور تولید می کنند به اطلاع وزارت صمت برسانند تا بسته به میزان تولید، واردات آن کالا را ممنوع و یا با اعمال محدودیت تعرفه ای به تولیدات داخلی کمک کنیم.


تقدیر از عملکرد صنعتگران در شرایط جنگ اقتصادی

رحمانی در پایان اظهار داشت: در شرایط جنگ اقتصادی به ویژه در دوره جدید 15 ماهه اخیر، خوشبختانه و با همت همه صنعت گران تولید کشور سرپاست، از این روی از همه این تلاشگران صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

۴ اَمرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید